Gå til innhold

Militæret


Gjest Ts

Anbefalte innlegg

Menn har i alle år måtte klippe håret i militæret. Nå som jenter også skal inn må de også skamklippes? Bare en tanke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn har i alle år måtte klippe håret i militæret. Nå som jenter også skal inn må de også skamklippes? Bare en tanke ...

"I alle år?" Jeg var ganske langhåra det meste av tida, så vidt jeg husker. Det var jo en slags regel om at håret skulle slutte en cm over skjortekragen, men den ble ikke akkurat håndhevet så strengt der jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor har du vært i militæret henne? :klø: Jeg hadde hestehale hele min tid i militæret, og aldri noen som sa noe på det. Jeg var ikke den eneste langhåra karen der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Hvis menn har kort hår må det vel være ganske ryddig, men dersom de har langt hår bruker de hårnett ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gestur

For gutter er det forskjellig fra avdeling til avdeling hvor strenge de er på å håndheve det. I Garden f. eks. virker det som alle gutta blir tatt med maskin. Jenter derimot har rett til å beholde langt hår, så det er ikke noe å bekymre seg for. Det eneste kravet du har er visse retningslinjer for hvordan hårsveis du kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet dette på aktuelle saker først, noe jeg tenkte kanskje var feil etterpå og la den på generell debatt og. Har fått noen svar der og. Lite viste jeg om at man ikke måtte klippe seg faktisk, har i alle år hørt om at dette skjer, så beklager feil info ang dette med klipping.

Takk for svar :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Postet dette på aktuelle saker først, noe jeg tenkte kanskje var feil etterpå og la den på generell debatt og. Har fått noen svar der og. Lite viste jeg om at man ikke måtte klippe seg faktisk, har i alle år hørt om at dette skjer, så beklager feil info ang dette med klipping.

Takk for svar :) :)

Det ultimate svaret må jo bli at det ikke finns noe grunn til at jentene skal ha noen særskilte regler bare fordi de er jenter. Mange gutter har også langt hår.

Hadde jentene fått egen regel om å klippe/ikke klippe hadde det åpenbart vært diskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ultimate svaret må jo bli at det ikke finns noe grunn til at jentene skal ha noen særskilte regler bare fordi de er jenter. Mange gutter har også langt hår.

Hadde jentene fått egen regel om å klippe/ikke klippe hadde det åpenbart vært diskriminerende.

Det er det som slo meg også :) Har i alle år syntes synn på langhåra gutter som må klippes der borte, nettopp fordi det har vært en del av demmes individitet. (selvom det selvsagt har gått bra og alt det der...)

Men det var nettopp derfor jeg lurte på dette. Det burde jo skje med oss også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke slo meg plutselig, er det virkelig noen som helst eksempler på regler som håndheves strengere for kvinner enn for menn?

Dette med hårklipp i forsvaret er jo bare ett eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En tanke slo meg plutselig, er det virkelig noen som helst eksempler på regler som håndheves strengere for kvinner enn for menn?

Dette med hårklipp i forsvaret er jo bare ett eksempel.

Menn kan gå i bar overkropp i svømmehaller, og ellers på gaten. Kvinner blir uglesett om de soler seg toppløs på stranden. Om en kvinne hadde gått i bar overkropp på gaten hadde hun nok fått tilsnakk om onkel kom forbi.

Er det noen eksempler på regler som håndneves strengere for menn enn for kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Viktig:

Foreldrerettsspørsmål favoriserer kvinner fortsatt.

Kvinnelige foretagere/gründere får lettere støtte.

Ikke så viktig:

Ingen lov om det kanskje, men kvinner går gjerne inn på herredoen på utesteder, mens det motsatte er betraktet som svært upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...