Gå til innhold

Spørsmål til sosionomer


Gjest sosionom student

Anbefalte innlegg

Gjest sosionom student

Jeg studerer til og bli sosionom. Ferdig med første året. Men jeg har det fortsatt ikke helt klart for meg hva slags oppgaver en sosionom har...?

Der jeg studerer har vi timer sammen med vernepleierer og barnevernspedagoger, så det blir til at jeg blander hva som er en sosionom sin oppgave og hva som er en vernepleiers oppgave.. Kom i barnehage i praksis tiden min som igrunn har lite med sosionom utdanningen ( uten om kommunikasjon delen da).

Så spørsmålet mitt her blir er det noen sosionomer her, som kunne fortalt meg hva oppgavene deres går ut på i yrke deres? Hva slags jobb er dere i? Sitter dere bare mye på kontor med papirer? eller er dere ute i feltet og møter brukere? Hva tjener dere? Og Var det lett for dere og få jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Da jeg var i praksis i psykiatri var det en sosionom der, som hadde som oppgave å hjelpe pasienter til å orde det praktiske rundt seg selv og sin situasjon. Hun hadde daglige møter med med pasienten, dro på hjemmebesøk sammen med pasienten for å se hva som trengtes å gjøre i leil. før pasienten skulle hjem og hjalp pasienten med det, hun ordnet med regninger, hjalp til med jobb (kontakt med gammel eller ny, var m på jobbintervju osv), kontakt med NAV, papirarbeid av forskj slag. Hun deltok på evalueringsmøter med personelet, og hadde mye nyttig å komme vedr pasientens situasjon og ble kjent med pasienten fra en annen side enn resten av personalet. Hun fikk god kontakt med de pasienten hun hjalp, og de satt stor pris på henne. Syns det virker som en interessant jobb utifra det jeg har sett (altså ikke mye). Er spl. student selv... Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dina_*

Jeg har jobbet med sosionomer innen barne og ungdomspsykiatri. Vet ikke alle arb.oppgavene deres, men de hadde samtaler med barn og unge som sleit med forskjellige ting alt fra mobbing til spiseforstyrrelser eller problemer i hjemmet. De deltok på samarbeidsmøter på skoler og i barnevern. Besøkte barnehager for å observere og hadde hjemmebesøk for observering. De hadde også møter med psykologer og pedagoger på arb.plassen sin hvor de tok opp vanskelige saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosionom student

Tusen takk for gode svar til begge to =D

Fikk litt bedre forståelse for hva jeg faktisk utdanner meg for der, og føler nå at jeg er på riktig vei=)

Er det noen flere der ute som vil fortelle meg litt om yrke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sosialsenter og det er en jobb som egentlig handler om å gi folk råd og veiledning i en vanskelig livssituasjon, og ikke handler om å dele ut penger. Pengene er en konsekvens av hjelpen, og ikke som media sier: sosialsenteret bare deler ut penger. Råd og veiledning vil si å kartlegge den enkelte personen og hjelp til med å finne tiltak som gjør at vedkommende kan bli selvhjulpen (klare seg selv). Dette er både utfordrende og spennende. Det er endel kontorarbeid og beregning av økonomisk stønad, men også mange andre oppgaver.

Arbeidsverktøyet er deg selv og det du kan få til gjennom kommunikasjon med den enkelte. I tillegg tilhva dukan finne av muligheter innenfor det systemet som finnes.

mange av jobbene som sosionomer har kan være litt diffuse, og vankelig å beskrive siden mange av oppgavene er typiske koordineringsjobber. Vi kan litt om alt og skal trekke alle som skal hjelpe til i sammeretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg kjenner tre stykker som er utdannet sosionom så jeg kan jo fortelle hva de gjør på jobb. Den ene jobber i utekontakten, det vil si at han går rundt og snakker med ungdommer som henger på kjøpesenter på dagtid og andre risikogrupper. Han opplyser dem om hvor de kan få gratis helsestasjon, og om ungddomssenter de kan gå til hvis de trenger noen å snakke med. Han har også kontor der ungdomenne kan finne han når han ikke er på gata. Han kan hjelpe dem til å snakke med foreldrene sine hvis de har det vanskelig hjemme for eksempel, eller følge med at de får hjelp på skolen for de som trenger det spesielt.

En annen jeg kjenner jobber på NAV, det som var sosialkontoret før. Han sitter og tar imot folk som søker sosialhjelp. Det dreier seg ikke bare om å dele ut penger, men også å finne ut hvordan man kan hjelpe folk ut av å motta sosialpenger.

Den tredje personen jeg kjenner jobber som saksbehandler i barnevernet.

Det er mange forskjellige jobber en sosionom kan ha. Håper du blir fornøyd med utdanningen og får deg en jobb du trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...