Gå til innhold

Spørsmål til sosionomer


Gjest sosionom student

Anbefalte innlegg

Gjest sosionom student

Jeg studerer til og bli sosionom. Ferdig med første året. Men jeg har det fortsatt ikke helt klart for meg hva slags oppgaver en sosionom har...?

Der jeg studerer har vi timer sammen med vernepleierer og barnevernspedagoger, så det blir til at jeg blander hva som er en sosionom sin oppgave og hva som er en vernepleiers oppgave.. Kom i barnehage i praksis tiden min som igrunn har lite med sosionom utdanningen ( uten om kommunikasjon delen da).

Så spørsmålet mitt her blir er det noen sosionomer her, som kunne fortalt meg hva oppgavene deres går ut på i yrke deres? Hva slags jobb er dere i? Sitter dere bare mye på kontor med papirer? eller er dere ute i feltet og møter brukere? Hva tjener dere? Og Var det lett for dere og få jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Da jeg var i praksis i psykiatri var det en sosionom der, som hadde som oppgave å hjelpe pasienter til å orde det praktiske rundt seg selv og sin situasjon. Hun hadde daglige møter med med pasienten, dro på hjemmebesøk sammen med pasienten for å se hva som trengtes å gjøre i leil. før pasienten skulle hjem og hjalp pasienten med det, hun ordnet med regninger, hjalp til med jobb (kontakt med gammel eller ny, var m på jobbintervju osv), kontakt med NAV, papirarbeid av forskj slag. Hun deltok på evalueringsmøter med personelet, og hadde mye nyttig å komme vedr pasientens situasjon og ble kjent med pasienten fra en annen side enn resten av personalet. Hun fikk god kontakt med de pasienten hun hjalp, og de satt stor pris på henne. Syns det virker som en interessant jobb utifra det jeg har sett (altså ikke mye). Er spl. student selv... Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dina_*