Gå til innhold

Middagstips for småbarnsfamilie

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vår sønn har akkurat blitt ett år, og spiser nå det samme som oss til middag. Jeg setter opp middagsliste for hver uke, men må innrømme at jeg til tider føler meg fantasiløs. Kjempefint hvis andre småbarnsforeldre kan legge inn tips her. Til ting som er sunt og godt for de små. Må de ha grønnsaker til hver middag forresten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne... Vi er i samme situasjon, et barn på 15 mnd og fantasiløse, kjedelige middager. Prøver å få til grønnsaker til hver middag, men ikke alltid det er så lett. Det blir ofte fantasiløse grønnsaker også gitt ;) Han er ikke så begeistra for rå grønnsaker så da begrenser det seg til hva som er greit å koke... Blir mye gulrøtter ;)

Synes potet og saus-middager er det enkleste i alle fall, bare å mose alt lett sammen. Ikke alt som er like enkelt å spise for de små.

Skrevet

Her i huset blir det mye potetstappe(hjemmelaget selvfølgelig!) med pølser, karbonader el svenske kjøttboller.

Lasagne er en slager hos mine barn.

Risengrøt

Spagetti bolognese

pannekaker m bacon

fiskegrateng

pølsegrateng

Cottage pie

kommer ikke på noe mer akkurat nå. Er ganske fantasiløs selv...

Skrevet

Kjøttkaker med brun saus, poteter og gulrøtter.

Kylling, saus, ris og brokkoli.

Grillet/ovnsbakt laks med hjemmelaget potetmos og grønnsaksblanding.

Kokt torsk med gulrøtter, poteter og smelta smør.

Fiskegrateng

Fiskeboller med hvit saus, poteter og gulrøtter.

Couscous, stek kylling, løk, paprika i flere farger og kok kålrabi.

Makaroni og pølsegryte (Makaroni, pølsebiter, løk, amerikansk gr.blanding)

Stekt ris (stek kokt ris sammen med amerikansk grønnsaksblanding, skinke/kylling og egg).

Stekt kjøttdeig i dolmiosaus og en boks bønner med tomatsaus. Ha enten ris eller fullkornspasta til.

Kanskje ikke veeeldig spennende, men god og enkel mat til de små. Vi bruker mye fisk, kylling eller rødt kjøtt, fullkornspasta, ris og mye grønnsaker. Jeg synes hvertfall at brokkoli smaker best om den er dampet i en 5-6min. Og det ser ut til at mini er enig.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva gjør dere med salt i maten? Har hørt at småbarn ikke skal ha noe salt, stemmer det?

Er høygravid og vil gjerne være klar til småtten kommer.

Skrevet (endret)
Hva gjør dere med salt i maten? Har hørt at småbarn ikke skal ha noe salt, stemmer det?

Er høygravid og vil gjerne være klar til småtten kommer.

Nå som han er nesten ett år, er jeg ikke like nøye på at han ikke skal få i seg salt - med måtehold selvfølgelig. Jeg salter lite eller ingenting i maten jeg lager spesielt til ham. Salter til oss voksne etter å ha tatt av en god porsjon til ham. Ellers så får han jo smake på noen retter med naturlig saltinnhold i. Passer på at det ikke blir FOR salt bare.

Før han var 10mnd fikk han knapt salt i noe han spiste (i brød ol er det jo salt, men ikke noe særlig utenom det.)

Edit: Mener å ha lest at grunnen til at småbarn ikke skal ha mye salt er for at nyrene ikke klarer å skille det ut før de når ca 1års alderen.

Endret av Ms.Blaise

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...