Gå til innhold

Datteren min er mye svimmel

Fremhevede innlegg

Gjest beskymret mor
Skrevet

Hei,

Jeg er litt beskymret for datteren min, hun er 18år og veldig godt trent, hun har spilt håndball på høyt nivå i mange år. Men nå i det siste har hun vært veldig plaget med at hun plutselig blir veldig svimmel og at det svartner for henne. Dette skjer spessielt mye mens hun trener, da hun må sette seg ned for å ikke besvime. Ellers har hun også besvimt 3 ganger den siste månden. Hun har tidligere sjekket seg for jernmangel uten at det var det.

Jeg er litt beskymret for at hun ikke spiser nok, jeg prøver å følge litt med, men pga jobb så er det ikke så mange måltidene vi har sammen. Når jeg spør henne om det, blir hun bare irritert og sier at jeg ikke har noe med hva hun spiser eller ikke. Hun har også begynt å trene på sats utenom treningene med håndballen. Så nå trener gjerne flere timer hver dag.

Er det flere som har hatt noe lignende eller har noen forslag til hva det han være? Synes det er så rart at det plutselig har begynnt nå, når hun tidligere ikke har vært plaget med det i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe det kan være blodtrykksfall. Hvis det kommer svarte "dotter" som legger seg over synet hennes, er det godt mulig det er blodtrykksfall.

Ellers kan det være jernmangel.

Hun får ta en tur til legen og sjekke ut både jern og blodtrykk.

Gjest Gjest
Skrevet

Ville sjekket om det kan være en hjerterytmeforstyrrelse. Alt det andre, blod, jern, ernæring osv. ordner seg alltids, men rytmeforstyrrelser kan være livstruende.

Skrevet

Ikke alle leger er like gode til å se ting, vil jeg tro. Få henne til å gå til en annen lege. Mulig legen hennes ser en lav verdi men ikke en "lav nok" og ikke tenker at dette er grunnen, mens en annen ville ha undersøkt det bedre.

Det at hun blir irritert når du prøver å høre om det er for få måltider som er årsaken til svimmelheten, gjør at jeg lurer litt. Du snoker jo ikke synes jeg, du prøver jo bare å hjelpe henne. Spør henne igjen, og si det: At du ikke snoker eller overvåker, bare om hun faktisk spiser nok i forhold til treningen hennes, man trenger mer mat jo mer man trener! Og at du gjerne vil at hun skal slutte å være svimmel, for du bryr deg jo! Kanskje du har spurt på litt "feil" måte før? Mange ungdommer som synes foreldrene maser og snoker unødvendig mye vet du.. så tenk på det før du spør.

Om hun går med på å gå til en annen lege, så kan du jo hinte til legen at hun blir irritert når du spørr om mat. Kanskje han kan spørre litt "lurespørmål" som kan avsløre om hun har et dårlig forhold til mat og kropp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...