Gå til innhold

Når starter middagen?


Gjest Gjest_Jente_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente_*

Hei

Vi skal gifte oss på nyttårsaften... Tiden går fort, og jeg skal ut med invitasjonene snart. men NÅR er det vanligst at middagen starter???

Jeg aner virkelig ikke når jeg skal sette tidspunktet???

Kirken begynner kl 14.

Dermed varer den ca til 15.

Vi skal fotograferes og sånn, vi har familie som skal ordne i stand med maten

og det imens.

Når skal dere andre ha selskapet?

Vi skal ha forrett, middag, dessert, deretter kaffe og kaker, og fest. helt vanlig.

Jeg hadde sett for meg kl 19 i hodet mitt..

Er det lenge for gjestene å vente mlm 15 og 19?

Flere bor i nærheten, eller har mulighet til å være hjemme hos oss, hvis så er.

Flere skal og hjelpe til med middagen imens.

Når er det vanlig at gjestene drar til lokalet??

Med det samme, uansett??

jeg aner ikke hva som er vanlig, jeg...

Vi er ferdige til 18 og, hvis det passer bedre at middagen er da..

Er bare redd at når klokka er tidlig, har alle spist, og før man vet ordet av det er "festen slutt" fordi ting begynte for tidlig??

Eller tenker jeg feil?

UFF, vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har vielse 13- 14 så fotograf og mingling til 16...middag fra 16-19.30 og kaffegjester fra 20.00 ish...

tror det blir helt fint! :jepp:

så ta middag fra 1700 på nyttårsaften synes jeg er perfekt! til ca 20.30 litt ut i fra hvor mange dere er...da r det perfekt tid nok før klokka blir 00.00 til å fylle det med kaker og kaffe avec

Endret av Cæmis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente_*

Da er altså 19 som jeg tenkte, altfor sent?

17 er mer passende?

Og kaffegjester 20? 20.30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vielse kl.15 og middag kl.18. I mellom skal det være fotografering, mingling og velkomstdrink. Synes kanskje det er litt lenge mellom vielse og middag i forslaget ditt. Middagen kan ta lang tid og da er det bedre å ta den litt tidligere. Tror ikke det er noen fare for at en fest på nyttårsaften begynner for tidlig. Og i alle fall ikke når det er et bryllup! ;) Jeg mener det er vårt ansvar å lage en sammenhengende bryllupsfest slik at gjestene slipper å dra hjem eller vente for mye mellom vielse og middag. Jeg ville valgt middag kl.18 hvis jeg var deg.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror kanskje det å vente fra vielsen slutter 15 til 19 kan bli lenge...ikke nødvendigvis, men om man starter middagen 19 og man er 50 stk så er det lett at middagen strekker seg 4 timer og da er klokka plutselig 23.

alle har sin smak, så om du synes det passerbest kl 19 så synes jeg du bør gå for det...

eneste jeg tenker på er "hva skal gjestene gjøre i 4 timer etter vielsen"...du sier at mange bor i nærheten, så maneg synes kanskje det er ok å dra hjem? Da er 4 timer ikke så mye å vente da de kan tusle med sitt...og noen skal jo hjepe til med maten og..hvor lang tid tar det? trenger de 4 timer?

Hvis dere er 20 stk er nok middag kl 19 ok, da regner man med kanskje 2 timer til bords og msn har tid til å mingle etter imiddag før klokka slår 00.00....så du må nok se litt på antall gjester og

sikkert flere her som har noen forsag og tanker :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente_*

Jeg er kjempeglad dere hjelper til!

Har aldri giftet meg, og har ikke vært i bryllup selv på nærmere ti år, kan ikke huske hvordan det var.. :O

hvor mingler de? Drar de rett til festlokalet? Er ikke det kjedelig å være der, mens noen styrer med maten etc?

Hvor mange timer bruker man på middagen før kaffegjestene skal komme?

Jeg tror jeg setter det kl 17 da...?

Og kaffegjester kl 20.30?

Eller kan det bli knapt med tid, at 21 er bedre?

Er jo kjedelig hvis kaffegjestene kommer mens folk enda sitter og spiser dessert. DA hadde man følt seg ille til mote, som kaffegjest iallefall... :O

UFF, så vanskelig...

og hva gjør dere for gjestene mens de venter på middag?

Er det vanlig at de får velkomstdrinker med det samme?

Eller er dette vanlig når klokka har slaget tid for festen, altså 17?

De som venter kan jo da bli sittende å drikke flere velkomstdrinker hehe,

Er det vanlig med noe matgreier FØR selve middagen, altså snack greier, for de gjestene som blir ventende??

Er det vanlig at brudeparet kommer SIST; ?

Har plutselig tusen som nå... nervøs...:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kjempeglad dere hjelper til!

Har aldri giftet meg, og har ikke vært i bryllup selv på nærmere ti år, kan ikke huske hvordan det var.. :O

hvor mingler de? Drar de rett til festlokalet? Er ikke det kjedelig å være der, mens noen styrer med maten etc?

Normalt drar de som er bedt til middag rett til festlokalet. Som gjest er man ofte forberedt på at det kan ta litt tid hos fotografen, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Du har vel familie og venner som kommer til å catche up, gaver skal pakkes opp og betraktes, og de kan se seg litt om, evt være ute i hagen hvis du har lokale som har det. Ville ikke anbefale deg å oppfordre til at folk drar hjem etter vielsen. Da kan du risikere at noen kommer for sent til middag (kommer kl 17 når middag begynner kl 17 osv..), og det blir ytterligere forsinkelser for kaffegjestene.

Hvor mange timer bruker man på middagen før kaffegjestene skal komme?

Jeg tror jeg setter det kl 17 da...?

Og kaffegjester kl 20.30?

Eller kan det bli knapt med tid, at 21 er bedre?

Er jo kjedelig hvis kaffegjestene kommer mens folk enda sitter og spiser dessert. DA hadde man følt seg ille til mote, som kaffegjest iallefall... :O

UFF, så vanskelig...

Vet ikke hvor mange middagsgjester dere har, men jeg ville satt av fire timer til middag hvis dere er over 50 stk. Ikke beregn for kort tid mellom vielse og middag - i alle fall 3 timer. Sett 3,5 så har du litt å gå på. Tiden kommer til å fly mye fortere enn du tror. Har du middag 1730, bør dere være ferdige på 3,5 timer og har da en halvtime å rydde opp etter middagen før kaffegjestene kommer ca. 2130.

Sånn ville jeg gjort det i alle fall.

og hva gjør dere for gjestene mens de venter på middag?

Er det vanlig at de får velkomstdrinker med det samme?

Eller er dette vanlig når klokka har slaget tid for festen, altså 17?

De som venter kan jo da bli sittende å drikke flere velkomstdrinker hehe,

Er det vanlig med noe matgreier FØR selve middagen, altså snack greier, for de gjestene som blir ventende??

Server gjerne velkomstdrinker og litt snacks/canapeer. Ikke la gjestene vente på dere i flere timer uten verken mat eller drikke. Kan godt sette ut litt nøtter/frukt også. Og kanskje et par kaffekanner hvis folk har lyst på. Du gifter deg på nyttårsaften og da er det sikkert litt godt med noe varmt også.

Er det vanlig at brudeparet kommer SIST; ?

Har plutselig tusen som nå... nervøs...:O

Brudeparet drar rett fra vielse til fotograf og ankommer festlokalet sist. Hvis ikke dere vil fotograferes før vielsen for å spare tid - og da blir jo hele tidsskjemaet annerledes igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad dere hjelper til!

Har aldri giftet meg, og har ikke vært i bryllup selv på nærmere ti år, kan ikke huske hvordan det var.. :O

hvor mingler de? Drar de rett til festlokalet? Er ikke det kjedelig å være der, mens noen styrer med maten etc?

Hvor mange timer bruker man på middagen før kaffegjestene skal komme?

Jeg tror jeg setter det kl 17 da...?

Og kaffegjester kl 20.30?

Eller kan det bli knapt med tid, at 21 er bedre?

Er jo kjedelig hvis kaffegjestene kommer mens folk enda sitter og spiser dessert. DA hadde man følt seg ille til mote, som kaffegjest iallefall... :O

UFF, så vanskelig...

og hva gjør dere for gjestene mens de venter på middag?

Er det vanlig at de får velkomstdrinker med det samme?

Eller er dette vanlig når klokka har slaget tid for festen, altså 17?

De som venter kan jo da bli sittende å drikke flere velkomstdrinker hehe,

Er det vanlig med noe matgreier FØR selve middagen, altså snack greier, for de gjestene som blir ventende??

Er det vanlig at brudeparet kommer SIST; ?

Har plutselig tusen som nå... nervøs...:O

Jeg er enig med de andre her at 19 hores litt sent ut.

Hvis du bestemmer deg for 17 ville jeg kanskje gaatt for kaffegjester kl 21... som du sier, veldig kjedelig hvis dere ikke er ferdig med middagen...

Vi skal ikke ha kaffegjester, men har vielse kl 14.30 og middag 1800.

Jeg har vaert inne paa tanken aa ordne noe snacks mens gjestene venter... enten noe frukt eller notter eller no... I tillegg til velkomstdrink self!

Ellers skal gjestene ha en guidet tur i omraadet mens de venter.

Tror det er vanlig at brudeparet kommer sist... men vet ikke hvor viktig det er.. tror ikke jeg hadde giddet aa bekymre meg for det.

Lykke til! Kjekt med KG for aa faa tips av andre som har kommet lenger i prosessen eller som har erfart dette tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregn hvor lang tid ting tar! Det er den eneste måten å få det riktig på.

Fotografen pleier å bruke 1.5 time, men sjekk med h*n dere bruker.

Sjekk med presten hva de beregner på gudstjenesten - det er ikke sikkert det tar en hel time, men regn med minst 15 minutter på kirketrappa for å hilse på folk.

Sjekk hvor lang tid det tar å kjøre dit dere skal fotograferes, og derfra til lokalet.

Når dere ankommer lokalet, må dere sannsynligvis ha litt tid før dere setter dere tilbords, beregn ihvertfall en halv time. Da har dere også litt slingringsmonn.

Hvis maten skal forberedes av folk som deltar på vielsen, bør dere beregne hvor lang tid det tar å lage maten - evt det som skal forberedes rett før. Har dere en kokk som er ansvarlig? Sjekk hva h*n synes.

Ellers er det vanlig å servere noe enkelt for gjestene mens fotograferingen pågår, spesielt hvis det blir en stund å vente før middag. F.eks musserende og frukt/jordbær, eller ihvertfall en velkomstdrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_jente_*

Takk for svarene...

Jeg blir mer og mer frustrert ;D

Det går fint an å ta fotografering FØR bryllupet. Vi skal ikke vies før14.00, og man kan stå tidlig opp, gjøre seg klar, etc. Går jo an.

Men da har man nesten for mye tid? Hva skal man da gjøre når vielsen er ferdig kl 15.00?

Nei, tror vi tar fotograferinga da, jeg...

Men er det mye for dem å vente to timer?

Nå er jeg mest usikker på om middagen bør starte 17.00 eller 16.30.

Starter den 16.30 har vi bare halvannen time til fotografering, og et kvarter hver vei tar bort en halvtime. En time er kanskje nok, men man skal sikkert ta litt bilder i/utenfor kirka før man drar også?

Uff er så vanskelig...

Er vanskelig med kaffegjester og, syns 21.30 som nevnt over, er vel sent, for kaffegjester. 21.00 kanskje?

20.30?

Men samtidig MÅ man være ferdig..???

Vi blir ca 50 gjester til middag, tror jeg.

er 4 timer passelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår vielse er 15.30 og vi har satt middagen til kl 18 på invitasjonen. Mulig det kan skli ut til 18.30 siden det tar litt tid å få alle til bords når vi ankommer, men det var iallefall vitkig at alle er på plass til den tiden. Regner med at vielsen tar en halvtime-trekvarter. Så regner vi hvertfall et kvarter utenfor kirken. Da har vi 1,5 time før middagen begynner. Fotografen vår er med i kirken og vi skal fotograferes i området ved kirken og lokalet. 2 minutters avstand, så det er nok mer enn god nok tid.

Vi har satt opp mottagelse i lokalet fra kl 17. Dvs at gjestene da kan begynne å ankomme lokalet og få servert frukt og champagne der mens de venter på oss.

Nå har ikke vi kaffegjester, så det er litt enklere sånn sett for oss, men jeg ville ha beregnet hvertfall 4 timer fra middagen er satt til å begynne og til kaffegjestene kan komme. Kjedelig om kaffegjestene kommer før middagen er ferdig og må stå og vente... Men igjen -dette er jo litt individuelt da det kommer an på hva slags middag (mange retter eller ikke), antall taler, innslag o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en dag som nyttårsaften ville jeg viiiiirkelig vurdert om jeg ikke hadde klart å få til å ikke ha kaffegjester altså. Er det veldig mange dere ikke skal ha til middag?

Og det å¨komme som kaffegjest etter kl 21 synes jeg begynner å bli sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vielse 12.30-13 (fått vite at den tar 30 min av prest), regner med mingling og transport og er hos fotografen 14. Det er ca 40 min kjøring til bryllupslokalene (leid buss til gjestene, så klart), og fotografen tar 1t (fikk vi høre da vi hadde prøvetime). Derfor settes gjestene til bords kl 16, og middagen serveres 16.30. Vi kjører fire retter, har mange innspill (taler, sanger etc) både til middags og kaffe, og har derfor en bordsetting frem til 20.30.(Med pauser!) Kaffen blir først kl 22.

Jeg har aldri vært særlig begeistret for systemet med "kaffegjester", så det skal vi ikke ha. Vi har jo et tidlig bryllup (12.30), men likevel er ikke det klart før kaffe kl 22. Det ville vært altfor sent for kaffegjester uansett, slik jeg ser det i alle fall. Så er derfor litt i stuss på hvordan andre ordner dette med kaffegjester, de fleste har jo til og med senere vielser enn oss... Det kan jo umulig gå mye tid mellom middag og kaffe, i så tilfelle?

På nyttårsaften ville jeg i alle fall ikke hatt kaffegjester! Og jeg ville nok forsøkt å starte middagen SENEST kl 18. En bordsetting blir ofte lengre enn en hadde tenkt, og det er jo greit å være i gang med kaffe og vals før midnatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et lite innspill, en vielse tar sjelden lengere tid enn 30 min, og er det flere vielser samme dag så er de gjerne hver time, så da bør man være ferdig på kirketrappa ca 15 min før neste vielse starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg ville dele vår plan med deg.

Vi har vielse kl 13.00

Drar fra kirketrappa ca kl 13.45 ( Ny vielse kl 14.00)

Fotografering fra kl 14.00-15.00

Har invitert middagsgjestene kl 15. ( De får velkomstdrink, og mingle litt)

Når vi kjører fra sentrum der vi tar bilder, ringer jeg toastmaster som går rundt bordet og leser opp hvor hver enkelt skal sitte.

Gjestene står ved bordet da vi ankommer middagen.

Planen er å servere forretten mellom 15.45 og 16.00

Kaffegjester er invitert til kl 20.00

Synes det er sent å invitere senere enn kl 20.00 men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente_*
Tenkte jeg ville dele vår plan med deg.

Vi har vielse kl 13.00

Drar fra kirketrappa ca kl 13.45 ( Ny vielse kl 14.00)

Fotografering fra kl 14.00-15.00

Har invitert middagsgjestene kl 15. ( De får velkomstdrink, og mingle litt)

Når vi kjører fra sentrum der vi tar bilder, ringer jeg toastmaster som går rundt bordet og leser opp hvor hver enkelt skal sitte.

Gjestene står ved bordet da vi ankommer middagen.

Planen er å servere forretten mellom 15.45 og 16.00

Hva skal gjestene deres gjøre mlm kl 13.45 og 15 ?

trodde man måtte servere velkomstdrink fra da kirken sluttet, fordi ingen av gjestene dro hjem imens..

Hvis ikke lokalet er en time unna da... Grubler fælt :)

Er veldig takknemmelige for tips og innspill. Bør kanskje vurdere å IKKE ha kaffegjester, med be alle til middag? Har fått noe å tenke på der, ja! :)

Kanskje jeg bør sette middagen 16.30 da, istedenfor 17....

At det blir nok lang ventetid fra 15 til 16.30.

Vi rekker nok bildene til da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chiffon

Så lang tid dere bruker hos fotografen da, vi brukte en halvtime vi. Jeg ville ikke hatt middagen noe senere en 18:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestene kjører til lokalet som ligger ei halvtime unna.

Ikke sikkert alle drar fra kirkegården med en gang, noen blir sikkert der å prater litt. Er ikke så redd for pittelitt dødtid. Skal servere velkomstdrink, og frukt.

Ikke sikkert alle finner lokalet med en gang heller, og jeg regner med at de drar rett dit. Da får de velkomstdrink, og så får de mingle til de skjer noe.

Ikke vært noe problem i andre bryllup jeg har vært i.

Endret av Maye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...