Rabiat Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Hvem er det mine barn kommer til å se opp til når de blir tenåringer? Hvem er det de kommer til å huske av sine barndomshelter når de selv blir foreldre? Tone Damli? Paradise Hotell Petter? http://thomasl-mannogfar.blogspot.com/2009...ens-helter.html
Gjest Purple Haze Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Mange tenåringer har andre idoler enn disse du henviser til. Mine sønner har stort sett musikere som sine "idol", og da snakker vi ikke om Tone Damli o.l. Her går det i Beatles, Led Zeppelin, Hendrix, The Doors osv. Gode gamle, som virkelig produserte musikk. Hvilke idol barna blir opptatt av, er vel nærmest umulig å styre. Men en kan prøve å påvirke litt i ung alder. Når de blir tenåringer, velger de uansett selv hvem de ser opp til. Handler mye om hvilket miljø de vanker i, men også hvilke verdier de har med hjemmefra.
Leanne Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 er det virkelig så farlig om tenåringer har Tone Damli og paradise Petter som helter og forbilder?? Da jeg var tenåringer var Backstreet boys og spice girls mine største helter Men det begynner å bli noen år siden, og mine verdier og tanker har endret seg en hel del siden den gang...
Gjest M42 Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Det er nok i stor grad avhengig av hva slags interesser barna har tror jeg. Mitt barn liker godt Bruce Springsteen, Messi, Ronaldo og t.o.m Barack Obama og er samtidig miljøagent. Barn lar seg lett påvirke etter hva de hører og ser. Vi prøver i stor grad å påvirke dette hjemmefra + impulser som kommer utenfra. Foreldre styrer i stor grad barnets påvirkning til en viss alder. Deretter tar de mer "kontroll" selv om hvem de skal ledes av, eller dyrke som idol. Uansett så er det styrt av interessen til barnet, og vi får vel heller være flinke til å prøve å påvirke i positiv grad. Det er flott om barnet har noe å se opp til, da har det etterhvert lært seg å utforme en holdning og egne tanker, det er også viktig i oppveksten.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Hvis jeg skal trekke fram en spesiell person som datteren min har stor respekt for, så må det være Britney Spears. Datteren min hørte så klart på musikken til BS, men har aldri vært noen stor fan, og hun var så foraktfull som bare en "fjortis" kan være da BS havnet på ville veier. Men det som gjør at jenta mi ser opp til BS nå, er måten BS har reist seg på, etter å ha opplevd det ene nederlaget etter det andre. Hun ser at BS har jobbet aktivt for å få sitt liv tilbake på rett spor, og det har hun stor respekt for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå