Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har fått oss ny leilighet og skal pusse opp, det nye kjøkkenet vårt kommer ikke før aug/sept og det er ingen stekeovn der..

Vi har fått låne en kokeplate, og da lurer jeg på om noen har ideer til kjapp og sunn middag som bare trenger 1 kjele????

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Div. gryteretter og lapskaus :)

Har dere stekeovn eller bare en kokeplate?

Gjest Blondie65
Skrevet

Du må anskaffe deg en vannkoker.

Da kan du koke opp vannet til spaghettien i denne mens du lager kjøttsosen i stekepannen. Når vannet er kokt opp og kjøttsausen omtrentlig ferdig har du det kokte og saltede vannet i en kjele og koker spaghettien ferdig på kokeplaten. Mens spaghettien renner av varmer du sausen raskt opp igjen.

Hvis du har sånn damppanne der du kan koke ting i etasjer kan du bruke dette til poteter, grønnsaker og med pølser på toppen.

Mat med pakkepotetmos: Lag det du skal servere til potetmosen først, trekk dette av platen, kok opp vannet for potetmosen i vannkokeren, ha det over i en bolle eller panne og la svelle.

Ris: Denne kan kokes opp først, og så lager man "hovedretten" etterpå.

Har dere mikrobølgeovn kan denne supplere all koking.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig i forslaget om lapskaus og supper, og i det hele tatt alt-i-ett-gryter - det er mat som kan varieres i det uendelige avhengig av råvarer du har tilgjengelig. Bønner eller kikerter fra boks er feks smart å bruke for å gjøre suppene eller grytene mer mettende. Start feks med å steke bacon eller chorizo i gryten, tilsett løk/hvitløk/chili, så tomatboks og vann til passe tykkelse, bønner/kikerter, det du har av friske grønnsaker, kok til det er mørt. Og så tilslutt feks hakket persille eller andre urter.

Mer kjente og "skikkelige" retter i samme gate er

* Chili con carne. Brød til, og ferdigkuttet salat fra pose.

* Bacalao, med brød til.

Vannkoker er ikke dumt, da du feks kan bruke den til å helle over couscous eller quinoa i en bolle, dekke med plastfolie og la svelle i 15 min, og så blande med grønnsaker og nøtter eller frø til salat (masse oppskrifter på netttet). Eller la risnudler svelle i nyoppkokt vann, og lag thaiinspirerte salater som denne.

Hvis du har brødrister, kan du ellers varme pitabrød og fylle med ferdigkuttet salat fra pose supplert med feks cherrytomater og andre salatingredienser, litt yoghurt eller rømme og så feks stekt kjøtt eller fisk, eller oppvarmede ferdige kjøttboller eller falafel (kikertboller).

Skrevet

Tusen takk! Vannkoker hadde jeg ikke tenkt på at kunne brukes, og det har jeg jo!

Blir nok en del gryteretter og suppe ja....

Skrevet (endret)

Hvis du fremdeles trenger tips!

Hvis du skal bruke frosne grønnsaker. Gi de et raskt oppkok og hell av vannet.

Sett potetene over og kok de nesten ferdige. (Litt harde)

Ta så fram stekepanna og stek fisk, koteletter eller annet som går fort å steke.

Kok så opp vann i vannkokeren og hell det over grønnsakene pg la stå i 2-3 min. Husk salt eller det du ønsker å bruke. Nå bør også potetene være ferdige.

Går an i en periode å spandere ferdigstekte karbonader, fiskekaker mm.

Gulrøtter legger du vel alltid i kjelen sammen med potetene, så da går det også greit.

En gang i blandt går det vel an med ferdigmat som du bare varmer i vann i kjele. Fjordland og Toro feks.

Har du micro, bruk den for det den er verd.

Mye kan varmes i den.

Du kan også kjøpe en dampkjele, ble mye brukt før da folk skulle spare penger. 3 etasjer å koke i. Eller en damprist så du kan koke i to etasjer.

Jasså kom det et bilde der! Det skjønner jeg ikke noe av, men så er jeg jo så fersk her da!

Endret av maljo
Skrevet

Wok trenger ikke mer enn en plate. Du kan bruke både fisk og kjøtt i woken. Og grønnsakene er bare å velge det dere liker.

Skrevet

Skal du ha poteter til middag, kan du koke dem, pakke kjelen (med lokk) inn i avispapir og legge den under dyna. Der holder de seg gode og varme til det øvrige er ferdig.

Har ikke lest hele tråden, men du har jo en del retter der alt går i samme kjele/panne, som f.eks. risotto og pytt-i-panne. Hos BBC GoodFood får du 66 treff på "one-pot".

Skrevet

har dere mulighet gå til innkjøp av en billig microovn.

Skrevet (endret)

Man kan jo også koke en del poteter/ris (nok for flere dager) og da bare tilsette sånt i slutten av koketiden for diverse gryter?

Eller lage pastasalat som kan også spises kaldt, og da ha for eksempel noe varmt ved siden (fisk/kylling/osv).

Endret av Bond
Skrevet

Tusen takk for masse gode råd alle sammen.

Har i dag kjøpt ny micro, så det blir nok ett godt supplement:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...