Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 hei. jeg skal undersøkes for endometriose snart. jeg er 20 år og har sterke smerter i magen hver dag. er det noen her som har vært undesøkt for dette som kan fortelle meg hva jeg skal forvente meg her? jeg har ikke fått noe info om dette jeg lurte også på om noen kan svare meg på litt jeg lurer på i jobbsammenheng. jeg jobber som kundeveileder og det er for tiden veldig travelt på jobb, så jeg har ikke villet sykemelde meg. jeg har tatt egenmeldinger når jeg har hatt så store smerter at jeg ikke har kunne gått på jobb, men nå virker det som at de ikke tror meg på jobb. jeg vet at de stresser mye med å få nok bemanning, og at de ikke akkurat er så glad for at folk er borte fra jobb (og det skjønner jeg jo), men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg syntes det er så dumt å sykemelde meg når jeg er helt fin noen dager, men jeg gruer meg SKIKKELIG til å ringe å si at jeg ikke kan komme de dagene jeg ikke klarer å komme meg opp av sengen. Kan noen hjelpe? jeg aner rett og slett ikkje hva jeg skal gjøre!
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Regner med at du skal ha en lapraskopi? Da lager de tre små hull i magen og bruker et lite kamera for å se inn med. Så blåser de inn litt luft for å se bedre. Da kan de se hvor endometriosen(e) ligger og brenner de bort. Du får narkose og sover deg gjennom alt. Det er inn og ut på samme dag. De aller fleste er bedre en god stund, men det kommer dessverre oftest tilbake. Det går også ann å bruke en spesiell type nesespray som brukes i ca et halvt år, som roer det veldig ned. Det finnes en egne endometrioseforening, har du snakket med dem, eller sjekket sidene deres?
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Endometriose kan også holdes litt i sjakk ved hjelp av enkelte p-piller. Man kan være relativt smertefri i lange perioder. Angående jobb: Få deg sykemelding, og snakk med lege og arbeidsgiver om tilpasset arbeid. I dag vil man helst ikke sykemelde folk 100% hvis de som deg har gode dager. Med god tilrettelegging fra arbeidsplassen kan du jobbe når du er frisk og være hjemme når du har store smerter.
Avalon Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Hvis du skal inn på sykehus og foreta en lap, så har noen allerede nevnt hvordan det foregår, men du må få sykemelding etter inngrepet. Jeg var og fikk lap i april i fjor, de tok biopsi og jeg fikk diagnosen endometriose. Da var jeg 21år gammel. Du vil ha jævlig vondt etter inngrepet. Jeg klarte ikke å rette opp ryggen på flere uker, sove på sidene eller magen kunne jeg ikke på flere mnd. Bøye seg ned er også hinsides vondt. Men, etter noen uker går det bedre og vil forsvinne. Jeg kunne heller ikke knappe igjen buksene mine på flere uker pga smerter. Snakk med lege ang jobb, kanskje du kan få en erklæring eller noe til arbeidsgiver som forklarer endometriose? endometriose.no, er en bra side. Jeg fikk anbefaling av legen som opererte meg om å begynne på Cerazette. Cerazette er en mini pille om jeg husker riktig, og den skal tas uten opphold, dvs at "poenget" med pillen er at du mister mensen. Legen anbefalte denne da det er mest gunstig for meg å ikke ha noen blødninger, hun sa også at hvis pillene virket burde jeg få p-stav. P-stav inneholder det samme som cerazette. Jeg håper evt lap går bra, og ønsker deg lykke til og god bedring med de 3 snittene! det er ingen hyggelig diagnose å få, men vi får gjøre det beste utav det. De 3 snittene er veldig små forresten, men gjør allikevel ganske vondt. Og et tips til slutt, Jeg fikk "plaster lapper" over snittene, da jeg kom hjem ville jeg dusje, og fikk det for meg at det sikkert var best å ta disse lappene av...jeg begynte med den øver navlen, og reiv.....det må du ikke gjøre... det var så vondt at jeg var på nippet til å besvime. Når plasterteipene begynner å løsne, så klipp heller av det som er løsnet. la dem falle gradvis av. Du finne en del info på endometriose.no, sikker noen her også som kan svare på noe, deriblandt meg (ialle fall litt) Et tips til, be om å få Cataflam mot menssmerter, de er de eneste som har funket for meg. stordigermega fra ei som også har endo!
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #5 Skrevet 14. juli 2009 tusen tusen tusen takk for gode svar alle sammen! :-) men jeg har et spørsmål til.. jeg så at man er inne og ute samme dag, men jeg må ta bussen 4,5 timer til sykehuset og 4,5 timer fra. Jeg skal og på jobb dagen etter. Hvor lang tid vil dette ta, sånn ca? Er det noen som vet om jeg klarer dette, eller må jeg be om sykemelding? Det skal bli godt om de finner ut av det, uansett hva det er, for nå tror venner, familie og folk på jobb at dette er bare noe jeg gjør for oppmerksomheten! "Er vel ingen som har så vondt i magen uten å gå til legen vel? og i så lange perioder?". De skjønner visst ikke det at legen ikke kan gjøre noe før jeg har vært på sykehuset.. Så når de finner ut av hva det er skal jeg gni diagnosen opp i nesa på de Igjen.. Tuuusen takk for svar og gode råd!
Erle84 Skrevet 14. juli 2009 #6 Skrevet 14. juli 2009 Du kan bare GLEMME å sitte på en buss i 4,5 timer etter operasjonen, og du kan bare GLEMME å gå på jobb. Du skal ikke sitte i bil lenger enn en halv time sammen dag, etter operasjonen. Dessuten skal du møte fastende på sykehuset tidlig om morgenen, og jeg anbefaler virkelig at du møter der uthvilt, og ikke etter å ha sittet på en nattbuss eller noe sånt!! Jeg var i god form etter min lap, men var allikevel borte fra jobb en hel uke (operasjonen en mandag, tilbake på jobb mandagen etter). Jeg hadde mye luftsmerter etter all luften som ble pumpet inn, og var i tillegg helt borte pga narkosen. Du får sterke smertestillende du skal ta i noen dager, i tillegg til svakere som du skal ta enda lenger. Du skal ta pillene forebyggende, altså før du får vondt. Du vil ikke at de smertene skal begynne. Be om sykemelding om du ikke klarer å gå på jobb. Jobben din må jo tro på legen din. Mange tror lapraskopi er en liten operasjon - det er det, men den er ikke ubetydelig! Du blir snittet opp flere steder, og de skal gjennom mange lag med vev. Jeg har fremdeles (et par uker siden nå) vondt i sårene, selvom det nesten ikke synes på huden at de har åpnet opp. De graver skikkelig inne i magen for å komme til, og jeg var helt blå på magen etter dette. Du kommer ikke til å klare å løfte, vil sannsynligvis ha problemer med å stå oppreist osv osv osv. Du må være sykemeldt, og etter en operasjon vil du trenge tid på å komme deg, du skal IKKE presse deg tilbake på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #7 Skrevet 14. juli 2009 ... men hvis jeg ikke skal sitte på buss eller i bil.. hvordan skal jeg komme meg hjem da? jeg har ingen som har mulighet til å kjøre meg, dessverre. Alle er på ferie da, og jeg tror at 4,5t med taxi blir VELDIG dyrt... kan virke som at jeg er veldig sutrete her, og det er ikke meningen, men jeg er HELT lost! og jeg syntes at det veldig ubehagelig å komme tilbake på jobb etter å ha vært borte for, som sagt, virker det ikke som at de tror meg helt.. Føler meg liksom helt skyldig hvis dere forstår..
Erle84 Skrevet 14. juli 2009 #8 Skrevet 14. juli 2009 (endret) Du må ligge på hotell, evt. Hvilket sykehus skal du på? Flere har sykehushotell!! Det er dessuten slik at du skal ha en ansvarlig voksen person til å passe på deg det første døgnet i tillegg. Og legen kommer til å sykemelde deg - jeg var som sagt i god form, og prøvde å overbevise legen om at jeg bare trengte et par dager hjemme - men han lo av meg og sa jeg skulle holde meg hjemme resten av uka, og jeg skjønte fort at han hadde rett. Du kommer ikke til å KLARE å jobbe. Du skal gjennom en OPERASJON, i buken, og det er ikke småtteri! Magen påvirkes av hver eneste lille bevegelse du gjør! Du kommer til å være sliten, ha vondt, sove dårlig fordi du ikke klarer å finne en god ligge/sittestilling. Du kommer til å være i ørska av smertestillende osv osv osv. INGEN voksne mennesker vil stille spørsmål ved at du ikke er på jobb etter en operasjon! Si til sjefen din at du skal opereres i buken, og du kommer til å bli sykemeldt. Legen din kommer ikke til å la deg jobbe, og enhvert voksent menneske skjønner at en operasjon ikke kan kombineres med jobb. Det må da være NOEN som kan hjelpe deg????? PS: Du kan jo uansett ikke ta taxi hjem første dagen. Du skal ikke være i bil i mer enn en halvtime - for du kommer ikke til å orke å sitte lenger enn det i en bil. Jeg klarte ikke sitte i bil over lengre tid på flere dager, og enhver sving og dump fikk hele meg til å verke. Du kan glemme 4,5 timer første dagen, kjære deg. Endret 14. juli 2009 av Erle84
Erle84 Skrevet 14. juli 2009 #9 Skrevet 14. juli 2009 Og kjære deg, TS - du har muligens endometriose. Send sjefen inn på www.endometriose.no - kanskje h*n forstår da? For endo er VONDT
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #10 Skrevet 14. juli 2009 Hvis du ikke har en voksen som kan være sammen med deg det første døgnet så få du være på sykehuset. Det sto det i mine papirer når jeg skulle opereres.
rumpetroll Skrevet 14. juli 2009 #11 Skrevet 14. juli 2009 (Var jeg som opprettet emne.. Jeg bare registrerte meg nå :-) ) Jeg snakket nettopp med sykehuset for å få litt informasjon av de, og hun jeg snakket med sa at det var lapraskopi(?), men at dette var dagkirurgisk eller noe, og at jeg fint kunne sitte meg i en bil eller på bussen etterpå og at jeg kan gå på jobb igjen. Jeg skal på Førde Sykehus (i sogn og fjordane). jeg kan jo reise hjem til mamma. Jeg har to valper og, og etter det jeg har lest her, så kan det bli et problem å ta vare på de? Hun jeg snakket med sa at det var helt individuelt hvordan folk reagerte på dette. Noen var oppe av sengen med en gang og kjørte rett på jobb, mens andre måtte ligge et par timer før de kom seg opp.. Er dette ufattelig dårlig informasjon? Eller har jeg misforstått noe et eller annet sted? Jeg får ikke helt ro i meg før jeg vet hva som skjer. Dette er ikke noe jeg har særlig lyst til i utgangspunktet
Cata Skrevet 14. juli 2009 #12 Skrevet 14. juli 2009 Du vil ha jævlig vondt etter inngrepet. Jeg klarte ikke å rette opp ryggen på flere uker, sove på sidene eller magen kunne jeg ikke på flere mnd. Bøye seg ned er også hinsides vondt. Men, etter noen uker går det bedre og vil forsvinne. Jeg kunne heller ikke knappe igjen buksene mine på flere uker pga smerter. Det med smerter etter lapraskopi er individuelt. Jeg var inne til lap. for en måned siden (riktignok for å få fjernet cyster og ikke for endometriose) og jeg var ikke spesielt plaget av smerter. Første dagen så jeg ut som en krabbe på tørt land for jeg bøyde meg mot siden der det største såret var når jeg skulle gå . Andre dag gikk jeg lett krumbøyd, men hadde ikke spesielt vondt. Smertestillende sluttet jeg med etter 2 dager, og kunne nok sluttet etter en dag hvis de hadde gitt meg lov på sykehuset. Jeg fikk imidlertid forhandlet ned dosen etter en dag. Allerede første natta etter op. sov jeg greit nok uten sovetabletter. Jeg sov på siden hele tiden. Ha en vid joggebukse i beredskap. Som nevnt lenger opp så blåser de inn gass og man blir litt "sperreballong" etter det. Jeg hadde på meg en vid bukse da jeg dro til sykehuset og den var 6-7 cm for trang i livet da jeg skulle hjem . Er snart en måned siden inngrepet for meg og først nå er jeg nede på normal livvidde igjen, men har naturligvis krympet gradvis. Har ikke hatt særlig vondt i sårene eller i det som er innafor. Var selvsagt noe øm den første uka, men hadde ikke direkte vondt. Plasterlapp bytta jeg etter 5 dager på det ene såret. Gikk helt fint. Men de lapper deg trolig med plaster som tåler vann og puster så du kan fint gå en uke uten å bytte hvis ikke såret har blødd eller væsket. ... men hvis jeg ikke skal sitte på buss eller i bil.. hvordan skal jeg komme meg hjem da? jeg har ingen som har mulighet til å kjøre meg, dessverre. Alle er på ferie da, og jeg tror at 4,5t med taxi blir VELDIG dyrt... For det første - taxi er jo bil det også, men trolig kan du få "syketaxi" hvis ingen kan kjøre deg. Men sjekk muligheter for hotell/sykehotell for jeg er enig i at 4,5 timer i bil er veldig lenge så tett på operasjonen. Du burde vente et par dager før et slikt stunt. For det annet så kan de si "dagkirurgi" så mye de vil, men siden du trolig blir lagt i narkose så vil de beholde deg der over natta dersom du ikke har noen hjemme som kan "se etter deg". Man skal nemlig ha tilsyn første natta etter en narkose. For det tredje - belag deg på en ukes sykmelding, like godt først som sist. Du kommer til å være stiv og støl og bevege deg i langsomt tempo den første uka, så du blir ikke til særlig nytte på jobben. Og om du har stillesittende jobb så hjelper ikke det mye, for det er i grunnen mer ubehagelig å sitte lenge stille enn å stå og gå. For det fjerde - når du begynner å kvikne til etter operasjonen så kom deg opp på beina så snart du kan og tusle rundt. Det hjelper på luftsmertene og hindrer at du stivner i muskulaturen, men ta det pent og forsiktig de første par dagene. For det femte - lykke til . Det er en operasjon og som sådan ikke udelt behagelig, men sykepleierne er flinke til å "dope" deg de første timene etter operasjonen så du vil ikke ha det kjempevondt. La dem få lov til å pakke i deg smertestillende det første døgnet så kommer du deg mye fortere etterpå.
rumpetroll Skrevet 14. juli 2009 #13 Skrevet 14. juli 2009 Jeg er veldig glad i alt for store joggebukser.. Tror jeg har en i str xxxl et eller annet sted som er (naturligvis) aaaaalt for stor Tusen tusen takk for gode råd :-) jeg føler meg litt roligere nå, men jeg liker ikke at det er så mye forskjell på hva dere sier og hva det hun sier.. :s
Cata Skrevet 14. juli 2009 #14 Skrevet 14. juli 2009 Jeg er veldig glad i alt for store joggebukser.. Tror jeg har en i str xxxl et eller annet sted som er (naturligvis) aaaaalt for stor Tusen tusen takk for gode råd :-) jeg føler meg litt roligere nå, men jeg liker ikke at det er så mye forskjell på hva dere sier og hva det hun sier.. :s Det skjønner jeg, men ikke være redd for å "mase" på legen/sykepleierne. Bare som eksempel så skulle jeg ha dagkirurgisk, men ble innlagt i 2 dager . Første natta måtte jeg bli over da de hørte jeg var alene hjemme og ikke hadde noen som kunne "passe på meg". Andre natta var både legen og jeg usikre på, men siden jeg ikke hadde gått så mye oppe om kvelden etter operasjonen, og siden legen gikk visitten veldig tidlig dagen etter så ble vi enige om at jeg kunne/burde ta en dag til så jeg fikk gått litt før de slapp meg ut døra. Hadde heldigvis hørt fra andre at man ikke bør hjem alene etter narkose så jeg sa fra på forhånd om at det kom til å være tilfelle så de burde ta det med i vurderingen når de skulle bestemme utskrivingen. Synes du skal spørre og grave litt om hvor lurt det er med den lange hjemturen så tidlig etter operasjonen. Selv om det ikke nødvendigvis er skadelig så tror jeg det kan være temmelig ubehagelig.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #15 Skrevet 14. juli 2009 Ja, jeg tenkte jeg skulle ringe igjen i morgen.. Skal prøve å få snakke med en lege istedenfor en sykepleier. Jeg tror dette er en "god anledning" til å besøke mamma og bli dullet litt med Jeg går ut i fra at jeg ikke kan ta meg av valpene mine med det første? Oi! Jeg håper virkelig ikke at jeg blir innlagt.. Det tror jeg ikke jeg har tålmodighet til.. Og så "så langt hjemmefra" da gitt!
rumpetroll Skrevet 14. juli 2009 #16 Skrevet 14. juli 2009 Ja, jeg tenkte jeg skulle ringe igjen i morgen.. Skal prøve å få snakke med en lege istedenfor en sykepleier. Jeg tror dette er en "god anledning" til å besøke mamma og bli dullet litt med Jeg går ut i fra at jeg ikke kan ta meg av valpene mine med det første? Oi! Jeg håper virkelig ikke at jeg blir innlagt.. Det tror jeg ikke jeg har tålmodighet til.. Og så "så langt hjemmefra" da gitt! hmrh.. jeg blir logget ut hele tiden.. men var fra meg denne også..
Avalon Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 Dette med smerte er jo individuellt, men husk at før lap og etter får du smertestillende. Når du komme hjem, er virkningen av smertestillende borte og da kjenner du om du har vondt eller ei. Jeg ville ihvertfall anbefalt deg å fått sykemelding i noen dager etter lap, som sagt du vet ikke hvor vondt du evt får, før etter ganske mange timer. Jeg gikk rundt smertefritt i etter lap. Dagen etter da jeg våknet hjemme, var det så vondt å reise meg opp fra sengen at jeg gråt. Det å få på bukser var vondt, sette seg ned, sitte, stå, gå, bøye seg, ligge, legge seg ned...ja, alt va vondt. Jeg fikk ingen smertestillende med hjem. Og som jeg skrev i det første innlegget, så kunne jeg ikke rette opp ryggen på flere uker, heller ikke knappe igjen bukser, sove på siden og magen gikk ikke før flere mnd etterpå, og til og med da våknet jeg av smerter fordi jeg sov på magen. Selv om snittene er bittesmå, kan de gjøre helvetes vondt! Du bør spørre lege om det er mulig å evt få forlenget sykemelding når du har kommet hjem og faktisk får kjennt på hvordan du fungerer og hvor mye smerter du har. Hos meg tok det måneder før alle lagene de hadde skjært igjennom var grodd, så jeg hadde smerter lenge. jeg var heldigvis ikke plaget med luftsmerter i tillegg som du kan få pga at de blåser opp magen under lap.
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 For det første må jeg jo si at det er rart at sykepleier kan si at folk reiser rett på jobb etter en lapraskopi.Dette er tull. Man skal ikke kjøre samme dag man har hatt narkose. Som regel får man 3 dagers sykemelding etter en slik ting. Man har ulike smertegrense så om du får vondt etterpå er veldig individuelt. Husk at det jo uansett et inngrep. Jeg har gjort dette for noen år siden. Eneste problemet jeg hadde var at jeg fikk en skikkelig hangover av narkosen og stør i magen pga gassen så ble pumpa inn. Var borte fra jobb 3 dager. Litt øm må man regne med uansett. Synes det er rart at du må gå på jobb dagen etterpå.
Erle84 Skrevet 15. juli 2009 #19 Skrevet 15. juli 2009 Jeg snakket nettopp med sykehuset for å få litt informasjon av de, og hun jeg snakket med sa at det var lapraskopi(?), men at dette var dagkirurgisk eller noe, og at jeg fint kunne sitte meg i en bil eller på bussen etterpå og at jeg kan gå på jobb igjen. Jeg skal på Førde Sykehus (i sogn og fjordane). Hun jeg snakket med sa at det var helt individuelt hvordan folk reagerte på dette. Noen var oppe av sengen med en gang og kjørte rett på jobb, mens andre måtte ligge et par timer før de kom seg opp.. Er dette ufattelig dårlig informasjon? Eller har jeg misforstått noe et eller annet sted? Jeg får ikke helt ro i meg før jeg vet hva som skjer. Dette er ikke noe jeg har særlig lyst til i utgangspunktet Altså - du kan ikke fint sette deg i en bil eller bussen etterpå. Og du kan ikke gå på jobb dagen etter!! Det er ufattelig dårlig informasjon. Jeg ble operert på Ullevål (visstnok beste i landet på endo), og i informasjonen derfra sto det: Hvis jeg har lengre reisevei enn 30 min, bør jeg bo på hotell/sykehotell. MÅ ha noen til å passe på meg første døgnet. Får IKKE lov til å kjøre bil samme dag (være sjåfør altså). Dessuten måtte jeg ta smertestillende i flere dager forebyggende, og når jeg ønsket å slutte med de jeg fikk utskrevet pga bivirkninger, fikk jeg beskjed om å fortsette med paracet. Jeg fikk ikke "lov" til å slutte med disse før en uke etter inngrepet. Narkose er dop. Og du kommer til å være preget av det. Du skal bli skåret i, og det er mange lag de er gjennom. I tillegg kommer de til å "grave" litt, og derfor blir du ekstra øm. Dessuten pumper de deg full av luft, og DET kommer til å gjøre vondt. For meg var det det verste de første dagene, hadde vondt både her og der av luft som hadde flyttet på seg (til skuldrene og brystet blant annet) - når jeg masserte skuldrene var det som å massere bobleplast (ganske motbydelig egentlig) Hør på siste gjest. Veldig fornuftig. Belag deg på en ukes sykemelding først som sist. Det kommer arbeidsgiver til å godta. Dessuten kommer du til å være i så god form når du har kommet deg
Avalon Skrevet 15. juli 2009 #20 Skrevet 15. juli 2009 (endret) Altså - du kan ikke fint sette deg i en bil eller bussen etterpå. Og du kan ikke gå på jobb dagen etter!! Det er ufattelig dårlig informasjon. Jeg ble operert på Ullevål (visstnok beste i landet på endo), og i informasjonen derfra sto det: Hvis jeg har lengre reisevei enn 30 min, bør jeg bo på hotell/sykehotell. MÅ ha noen til å passe på meg første døgnet. Får IKKE lov til å kjøre bil samme dag (være sjåfør altså). Dessuten måtte jeg ta smertestillende i flere dager forebyggende, og når jeg ønsket å slutte med de jeg fikk utskrevet pga bivirkninger, fikk jeg beskjed om å fortsette med paracet. Jeg fikk ikke "lov" til å slutte med disse før en uke etter inngrepet. Narkose er dop. Og du kommer til å være preget av det. Du skal bli skåret i, og det er mange lag de er gjennom. I tillegg kommer de til å "grave" litt, og derfor blir du ekstra øm. Dessuten pumper de deg full av luft, og DET kommer til å gjøre vondt. For meg var det det verste de første dagene, hadde vondt både her og der av luft som hadde flyttet på seg (til skuldrene og brystet blant annet) - når jeg masserte skuldrene var det som å massere bobleplast (ganske motbydelig egentlig) Hør på siste gjest. Veldig fornuftig. Belag deg på en ukes sykemelding først som sist. Det kommer arbeidsgiver til å godta. Dessuten kommer du til å være i så god form når du har kommet deg Veldig enig enig med denne, og samtidig er jeg overrasket over hvor mye flinkere enkelte sykehus er til å gi informasjon. Da jeg skulle ha lap, fikk jeg ikke info om å ta smertestillende som forebyggende, eller dette med kjøring, heller ikke det at du bør ha noen til å passe på deg det første døgnet. Og jeg fikk heller ikke smertestillende å ta etter lap, paracet og ibux funket ikke på mine smerter. Så du bør virkelig høre på dem som har fått riktig informasjon! Lap gjør vondt, du vil bare være glad for at du får sykemelding, trust me. Endret 15. juli 2009 av Avalon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå