Gå til innhold

Hund og mating


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til dere hundeeiere - når gir dere hunden første måltidet ? Morgenen eller utpå dagen ? Jeg har gått over til å mate valpen min bare to ganger om dagen - mot før tre ganger - når anbefaler dere at matingen skal foregå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier å gi min rundt 9 på morgenen, altså etter den første morgenturen. Også får han maten rundt 7 på kvelden. Hvis vi har gått en kjempelang tur, der han har løpt og styrt, lar jeg det gå en time før han får maten sin. Har en rase som har veldig lett for å få magedreining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Kira.. da må jeg altså gi min i 7-tiden siden jeg skal tidlig på jobb. Jeg synes bare det har vært litt "stress" om morgenen når alt skal ordnes så tidlig - for etter maten må ut med ham slik at han får "bæsjet" før jeg går fra ham. Har unger som skal på skolen også, ser du ...

Får vel bare nyte dagene nå i ferien, tenker jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to får mat en gang om dagen, og det er om morgenen når jeg setter dem ut i hundegården.

Foreldrene mine forer hunden sin (og har gjort det med alle hunder de har hatt) om kvelden, men da er hunden ute om natta.

Det hender jo at hundene får mat flere ganger i løpet av dagen, men regelen er en gang. Da får de matskåla, men kan velge når de vil tømme den, siden jeg reiser på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden jeg passer, har alltid skåla "full" av kuler - som han tømmer daglig - gjerne i løpet av kvelden eller natta - men han spiser gjerne i to eller tre økter - og jeg fyller opp en gang per dag. Han bestemmer selv når han spiser.

I tillegg får han litt rester etter middagen (ettersom hva det er) mellom fem og ni engang. Og gjerne litt brød med pålegg (ikke mye) på morgenen/formiddagen.

Lager jeg ikke middag, får han nøye seg med tørrfôret, pluss litt brød - og par godbiter. Han er ikke tykk - helt passe. Virker som han regulerer dette bra selv - men om han hadde fått spise så mye han ville av kylling og biff, rått kjøtt m.m. - så hadde han ikke hatt magemål.

Når han er her - går vi turer - som oftest - om kvelden - men han løper løs og ut og inn som han vil. Når han er hjemme, får han tre turer per dag - og gjør som regel fra seg på morgenen/formiddagen. Men også gjerne to ganger per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere hundeeiere - når gir dere hunden første måltidet ? Morgenen eller utpå dagen ? Jeg har gått over til å mate valpen min bare to ganger om dagen - mot før tre ganger - når anbefaler dere at matingen skal foregå ?

Det kommer litt ann på valpens alder, men som hovedregel ville jeg hatt 8 timer mellom hvert måltid.

Når du skal mate den første gangen på dagen/morningen, ville jeg legt det inn sånn at det passer husets rutiner, rett og slett.

Greit å mate den slik at den får god til til å lufte seg før dere evnt går på jobb ol.

Kos med valper :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

valpen vår på 9 mnd (kanskje ikke valp lenger:)) får mat 2 ganger om dagen.

Første gang kl 7 på morgenen, da har jeg vært ca en times tur med han først. Lufter han da 5 minutter før vi drar på jobb.

Andre gangen får han mat ved 20 tiden, avhengig av hvor lang tur vi har gått etc. Lang tur og utslitt, venter vi en time med mat. Kortere tur etter en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det finnes en fasit på når hunden skall få mat.

alle hunder er forskjellige.

Er ikke sikker på hva som er vanlig når man har valp, (husker ikke)

Men blandt voksne hunder,er det flere faktorer som spiller inn.

Hvis hunden har lett for å legge på seg er det lurt og gi hunden mat om morgenen eller midt på dagen, da får den brukt flere kallorier før de legger på seg.

Hvis hunden er tynn, bør man gi maten sent på kvelden.

Våre hunder får en stor brødblings på morgenen, mest for kosens skyld :lol: Tørrfor serveres rett før leggetid.

Mange mener tøtforet bør bløtes opp, noe jeg er VELDIG uenig i .

Hunders tenner er ment for å fykke harde ting, det er bra for tennene og fårebygger tannsten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir også vår labrador mat to ganger om dagen. i sju-halv åttetida og i sekstida om kvelden. Bare sånn ca., den er ikke avhengig av å få maten på minuttet.

Oppdretter anbefalte kl. 8 og kl. 18 som fôringstider da vi gikk over fra tre til to fôringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei bikkja våres har tilgang på tørrfor hele dagen, og han er vant med dette så han spiser da det passer han. Oghan er ikke tjukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener tøtforet bør bløtes opp, noe jeg er VELDIG uenig i .

Hunders tenner er ment for å fykke harde ting, det er bra for tennene og fårebygger tannsten. :D

Det er flere grunner til at tørrforet skal bløtes opp.

Den viktigste er kanskje at hunden ikke får i seg alle næringsstoffene hvis det serveres tørt.

Hunden har ikke tyggeflater i munnen sin.

Maten går stort sett rett ned uansett.

For tannhelse anbefales en tyggeknute eller bein av oksehud.

Foret trenger ikk eå være HELT oppbløtt, men det er viktig at hunden får nytte av alle næringsstoffene i foret.

Vi gir hunden mat om kvelden. Hun er litt over 2 år.

Tidligere fikk hun mat tidlig på morgenen og ved middagstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde valp fikk han mat klokka 07 og klokka 15. Nå er han blitt voksen, men vrang i matveien, så nå forer vi han på kvelden i 19 tiden. Spiser han ikke noe i løpet av 30 minutter tar vi vekk skåla hans igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange mener tøtforet bør bløtes opp, noe jeg er VELDIG uenig i .

Hunders tenner er ment for å fykke harde ting, det er bra for tennene og fårebygger tannsten. :D

I tillegg til det som Lea skrev, er det også viktig at tørrfor bløtes opp til valper. Svelling av tørrfor i magen kan bli et problem for valper, i noen tilfeller har det endt med døden (har jeg hørt, om dette er ren fakta vet jeg ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda - jeg fikk beskjed fra oppdretter om at det var opp til meg om jeg ville bløte opp tørrforet - jeg har ikke praktisert dette - valpen min har hele tiden fått foret tørt. Tilsetter kun leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke best å ha tilgang til maten hele dagen hvis unden klarer å begrense seg? nå har jeg ikke hund altså, bare katter. 2 stk. det er kanskje forskjell på hunder ogh katter. men kattene har tilgang hele dagen. tenk hvis hunden er veldig sulten? han kan jo ikke si fra heller....

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis maten hadde stått fremme hele dagen her i huset, så hadde hunden vært trillende rund.

Vi gir henne samme dose mat hver eneste dag + litt loff og middagsrester når vi har noe. Spiser ikke hunden maten sin, så tar vi den vekk og prøver senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hunden min - en Grand danoise valp får mat 3 ganger om dagen.morgen middag og kveld. Alltid tørrfor som er bløtet opp! Denne rasen har lett for å få magedreining så derfor bløter vi alltid foret! Ellers har hun tyggebein og slikt for å unngå tannsten.

Hun får heller ikke maten rett etter eller før tur....det går iallefall en time mellom!

-Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...