Gå til innhold

hvorfor kommer ikke jenter i stemmeskiftet?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_louise_*
Skrevet

hvorfor har kvinner "barnestemme" hele livet. Noen kvinner har dypere stemmer enn andre men jeg kan synge med guttesopranene! Hva er forklaringen på at menns stemmer forandres og ikke kvinner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Kanskje det ikke er ment fra naturens side at vi skal bruke stemmen til å skremme noen?

Skrevet

Har faktisk hørt om at jenter har et lite stemmeskifte også, men at det ikke er like tydelig som hos gutter.. Var ihvertfall ei i lokalavisa som hadde måttet endre "stemme" i ett eller annet kor fordi stemmen hadde blitt mørkere

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi vi ikke har adamselpe?

Adamseplet har ikke noe med selve stemmeskiftet å gjøre, selv om det også vokser som en følge av endringene i kroppen som medfører skiftet. Det er uansett feil, kvinner har også adamseple, det er som oftest bare veldig mye mindre fremtredende enn hos menn.

I puberteten gjør testosteron at stemmebåndene forandrer seg hos gutter (utvider seg tror jeg), samtidig som det får adamseplet til å vokse. Kvinner har også et stemmeskifte som kommer over tid, noe som egentlig er ganske tydelig med mindre man synes at kvinner på 30 og jentunger på 10 høres like ut.

Gjest Maxtor
Skrevet
Adamseplet har ikke noe med selve stemmeskiftet å gjøre, selv om det også vokser som en følge av endringene i kroppen som medfører skiftet. Det er uansett feil, kvinner har også adamseple, det er som oftest bare veldig mye mindre fremtredende enn hos menn.

I puberteten gjør testosteron at stemmebåndene forandrer seg hos gutter (utvider seg tror jeg), samtidig som det får adamseplet til å vokse. Kvinner har også et stemmeskifte som kommer over tid, noe som egentlig er ganske tydelig med mindre man synes at kvinner på 30 og jentunger på 10 høres like ut.

Jupp, stemmeskifte skjer hos kvinner også, bare ikke like tydelig og like tidlig som hos menn.

Skrevet

Jenter kommer også i stemmeskifte ja. Man hører jo lett forskjell på en 10 år gammel jentes og en voksen kvinnes stemme ;) Jenter for også dypere stemme, men forandringen er ikke så stor som hos gutter.

Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil, så synker jentenes stemme med en oktav, mens guttene dropper hele tre oktaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...