Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Hei! Nå har jeg vært nikotinfri i flere mnder, kjempestolt!! Så nå er det jaggu på tide å kutte ut godisen hver dag også, men merkelig nok er dette nesten vanskeligere.. Har noen her kanskje noen tips?? Skal selvsagt unne meg litt lørdagsgodt, men må få en slutt på alt godteriet i hverdagen, blir veldig usunt i lengden..
Anglofil Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 (endret) Ja, jeg hadde såkalt "godterinekt", som jeg kalte det, i to år, først i 7. klasse, så i 8. klasse. Meningen var å å gjøre det i ett år, men så synes jeg det gikk så greit at det ble to år i stedet for. Hvordan jeg klarte det? Tja, jeg bare gjorde det. Eneste godteriet jeg rørte, var litt is lørdagskvelden, men that's it. Det gikk veldig greit for mitt vedkommende, men så trente jeg såpass mye at jeg ikke fikk tid til å tenke på "søtsuget" antar jeg. Mvh Yvonne Endret 12. juli 2009 av Yvonne
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 WOW Yvonne! det er jo nesten litt sykt!! hehe... så nasi tror jeg aldri jeg hadde greid å være. Men jeg husker da jeg gikk på skolen at noen hadde såkalte "godtelov" eller "godteår". Men det med å trene er jo en lur ide, husker det fra jeg trente en del selv at jeg fikk mere lyst på mat fremfor godteri! =)
Anglofil Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 (endret) Jepp, men det viktigste tror jeg at man velger kanskje en mellomvei, at man ikke nekter seg selv alt. Personlig levde jeg på yndlingsfruktene mine, slik som kiwi og banan, noe som også var fine mellommåltider for meg når jeg trente så mye. Tror nok det også tok vekk en del av det suget, i tillegg til at jeg ikke var redd for å spise det jeg hadde lyst på (dvs, jeg er et veldig måltidsmenneske, og skikkelig måltider gjorde at jeg også klarte å holde meg unna godteriskåla). Det gjelder å finne en gyllen middelvei, at man passer på å spise sunt, samtidig som man ikke blir fullstendig nazi og lager et regime for seg selv som kun skaper dårlig samvittighet. Man skal tross alt trives med seg selv også. Mvh Yvonne Endret 12. juli 2009 av Yvonne
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Gode poenger, veldig enig! Det nytter ikke for min del i allefall å bli helt nasi, da vet jeg at jeg kommer til å sprekke uansett. Får kanskje handle inn enda mere frukt og bær så jeg kan ha en del mellommåltider som er sunne, istedenfor kjeks, snop, chips osv osv.... Godtereabstinenser synes jeg er fryktelig ille!! Men det blir sikkert lettere etter en stund får jeg håpe =)
11kr Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Jeg pleier og spise nøtter, eller tørket frukt istedenfor godis. Og ellers honningmelon
Haris Pilton Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Jeg merker at akkurat som med røyken, blir godterier ikke en naturlig del av hverdagen lenger etter en stund. Man vender seg rett og slett av det og har ikke det store behovet for det lenger
Chanel.No5 Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 (endret) Om du klarer å holde deg til en/to godteridag/er i uken, feks. fredag og lørdag, da vil du ikke utelukke noe du er glad i fullstendig og du har noe å glede deg til fremfor at du sørger over at du "aldri" skal spise snack igjen og sprekker stort. Som redning i hvedagen kan jeg gjerne anbefale jordbær/blåbær/bringebær med mager vaniljekesam over, en kopp varm sjokolade(kanskje en letter variant), fruktsalat med yogurt over.. For å dempe litt av det søte behovet ihvertfall.. =) Endret 12. juli 2009 av Lotte27
-Carrie Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Jeg merker at akkurat som med røyken, blir godterier ikke en naturlig del av hverdagen lenger etter en stund. Man vender seg rett og slett av det og har ikke det store behovet for det lenger Jeg håper det! For min del går det veldig mye på vane, er liksom blitt vant til å sitte og tygge på noe på kveldene.. så når jeg er på butikken, handler jeg gjerne inn ting av rene vane faktisk. Har vært helt uten godteri i dag, og har planer om å holde det slik resten av uka Bare på fredag og lørdag er det lov med litt.
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Gode tips, jeg synes jo selvsagt at frukt og yoghurt osv er veldig godt og friskt =) men det er likevel ikke heeeeelt det samme når man bare tenker på sjokolade. Men for min del må det være enten eller i hverdagene, jeg hadde feks aldri greid å ta en kopp med varm sjokolade, det hadde endt i at jeg hadde kjøpt en plate sjokolade i tillegg... men der er man jo forskjellig. Men skal huske på det med at det er jo ikke for alltid, bare i hverdagen, jeg får jo smakt den beste godisen igjen i helgen Lykke til til deg også carrie! vet hvordan det er å bare knaske på noe av vane, jeg blir nesten litt lost noenganger når jeg ikke har noe i munnen..
Haris Pilton Skrevet 13. juli 2009 #11 Skrevet 13. juli 2009 Vaniljeyoghurt med kanel på er nom nom Sånn ellers, jeg hadde aldri klart å spise snop kun i helgene, det blir som å slutte å røyke men likevel fortsette i spesielle anledninger I tillegg får jeg ikke samme følelsen av at godterier blir en unaturlig ting i hverdagen lenger. Men om det funker på noen er jo det kjempebra!
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 13. juli 2009 #12 Skrevet 13. juli 2009 Mhm, og dessuten har kanel visstnok den egenskapen at man holder seg mett litt lengre enn om man hadde spist feks yoghurten uten. Så det kan jo komme godt med nå. Blir litt mindre fysen om jeg er god og mett en stund =) Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal greie meg uten i hverdagen Haris Pilton, men får bare prøve å tenke på noe annet!! =) Å ta en dag av gangen er nok det beste man kan gjøre her..
Haris Pilton Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 Mhm, og dessuten har kanel visstnok den egenskapen at man holder seg mett litt lengre enn om man hadde spist feks yoghurten uten. Så det kan jo komme godt med nå. Blir litt mindre fysen om jeg er god og mett en stund =) Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal greie meg uten i hverdagen Haris Pilton, men får bare prøve å tenke på noe annet!! =) Å ta en dag av gangen er nok det beste man kan gjøre her.. Ja, ta en dag om gangen Hos meg tok det ca to uker før godterisuget forsvant fullstendig. Nå har det gått en måned og det kunne ikke falle meg inn å handle inn godterier.
fruktbærende Skrevet 13. juli 2009 #14 Skrevet 13. juli 2009 Hei Kanel regulerer bloduskkeret. Jeg liker å kutte opp eplebiter og ha kanel og littegrann sukker på . Kjempegodt!
Sekretæren Skrevet 13. juli 2009 #15 Skrevet 13. juli 2009 Hei! Nå har jeg vært nikotinfri i flere mnder, kjempestolt!! Så nå er det jaggu på tide å kutte ut godisen hver dag også, men merkelig nok er dette nesten vanskeligere.. Har noen her kanskje noen tips?? Skal selvsagt unne meg litt lørdagsgodt, men må få en slutt på alt godteriet i hverdagen, blir veldig usunt i lengden.. Gratulerer med nikotinfrie måneder!! Du har vist at du har viljestyrke. Jeg har selv sluttet å røyke en gang i tiden, og husker at det var helt jævlig. Å slutte med mye godteri er det samme prinsippet. It's all in your head! Du har fått maaange gode og fornuftige svar her, så jeg har ikke mer å tilføye enn å minne deg på at du allerede er sterk nok til å klare det! Ikke sant?
mha Skrevet 13. juli 2009 #16 Skrevet 13. juli 2009 Jeg kuttet ut med godis 01.01.2008, og har nesten ikke spist noe siden. Det som fungerte for meg var å kutte ut alt av godis/sjokolade/chips samtidig. Når sukkerkicket slår inn spiste jeg heller litt is eller tørket frukt, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Nå er det mest for kos. Men et annet godt tips (og grunnen til at det står nesten) jeg har i lang tid i forveien satt opp datoer, friperioder som jeg kaller dem. Hvor jeg skal spise godteri, ikke bare sånn for kos, men virkelig stappe det det i meg slik at jeg blir skikkelig kvalm og uvel. Det har fungert så bra at jeg ikke lenger har lyst på godis fordi jeg forbinder det med ubehagligheten
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #17 Skrevet 14. juli 2009 Jeg tillater meg å spise godteri og snacks i helgene (fredag eller lørdag). En metode som funker for meg er at når jeg får lyst på et ellar annet i ukedagene så skriver jeg det opp på en slags "ønskeliste" for helgen (lagrer den på mobilen). Når helgen endelig kommer har jeg svært sjelden lyst på alt det jeg har skrevet opp... Jeg har prøvd å kutte ut helt et par ganger, men det blir jeg bare grinete av, ha ha Det var ikke verdt det! Men så liker jeg ikke sånne typiske erstatningsprodukter heller. Tåler ikke så mye frukt og liker ikke meieriprodukter som yoghurt, kesam og slikt..
buttergirl Skrevet 14. juli 2009 #18 Skrevet 14. juli 2009 har byttet ut snacks og godteri med sunne alternativer Har bare hatt godtestopp en kort stund, men har planer om å klare det lenge. Jeg kan ikke kjøpe noe særlig godteri i helgen, da jeg ofte sprekker og da kan det gå lang tid før jeg orker å starte på'an igjen... På lørdager spiser jeg meg ordentlig god og mett til middag og tar for eksempel en bocca sjokolade til kvelds .
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 14. juli 2009 #19 Skrevet 14. juli 2009 Så flott med så mange svar og tips, og takk til dere som har troen på meg! Jeg har troen på dere også!! :) Men er HELT enig at det ikke nytter å kutte fullstendig ut, skal ikke få et anstrengt forhold til det hele, så må være lov å unne seg litt i helgene synes jeg. Så lenge man ikke sprekker og fortsetter utover neste uken igjen.. Mmm, epler og kanel er handlet inn og skal være med til kveldsmaten ikveld! Ellers har jeg kjøpt havregrøt så jeg holder meg litt mettere utover dagen, masse frukt til å lage smoothies av, samt rosiner og nøtter.. enda flere snacks-tips taes selvsagt godt imot!
Gjest jente 15 år Skrevet 14. juli 2009 #20 Skrevet 14. juli 2009 Det er enkelt bare man bestemmer seg for å ikke spise godteri. Da jeg var 12år prøvde jeg godteristopp i ett år, men klarte det i et halvt år. Nå sliter jeg med en kviser så jeg har begynt med en kost som er at jeg ikke spiser kjøtt, men jeg spiser fisk. Jeg skal ungå melkdeprodukter så mye som mulig. Drikker mye soyamelk istedenfor. og jeg spiser ikke godteri eller potetgull. Jeg så faktisk resultater etter dag en når jeg kuttet ut godteriet Bare man absolutt vil klarer man det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå