Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 12. juli 2009 #1 Skrevet 12. juli 2009 Jeg er av den sorten som alltid er takknemlig for alle gaver jeg får. Jeg setter genuint pris på tanken bak gaven, det at noen har tenkt at akkurat denne tingen passer fint for meg. Men nå sliter jeg og samboeren med plassmangel. Vi har ingen skikkelig bod her vi bor, kun et stort "skap". Der må vi oppbevare turutstyr, kofferter, telt, julepynt osv. Og nå renner det over her. Nå har vi tatt en skikkelig rydderunde, og har fått samlet sammen en del esker til Fretex og en del søppelsekker til fyllinga. Nå har vi endelig litt kontroll på kaoset. Mange av tingene vi har kvittet oss med er fine ting som vi gjerne skulle beholdt, men plassen sier nei. Så nå lurer jeg litt på å si til venner og familie at heretter ønsker vi oss kun forbruksvarer til bursdag og jul. Mat, drikke og stearinlys, sånt har vi alltid bruk for, og det brukes opp så det ikke ender med å ligge å slenge i en stappfull bod. Det er ikke dyre ting heller, jeg tar med glede imot stearinlys fra Nille jeg. Er det veldig frekt å si sånt til venner og familie? Vi sier jo på en måte at vi ikke liker sånt som vi har fått fra dem før... Og mange liker jo å tenke ut noe spesielt som skal passe for akkurat den ene personen, og hvis vi da legger føringer for hva vi ønsker oss så føler kanskje noen at gleden ved å gi blir borte? Vi vil jo ikke såre noen, men vi har virkelig ikke plass til mer kjøkkenutstyr eller pynteting. Hver gang vi får noe nytt må noe annet gå i søpla eller leveres til Fretex.
Zzyzx Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Ikke noe problem. Jeg har gjort det nå, vi bor på så liten plass så derfor har jeg bedt folk ha det i tankene når de kjøper gave. Hvis noen tenker ut noe spesielt som likevel havner i søpla eller på Fretex, så synes jeg ikke de har tenkt spesielt godt.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har også sagt dette til venner tidligere: for hver ting inn i huset så må en ting ut. Men nå har jeg vært såpass heldig at folk har spurt hva jeg ønsker meg og da har jeg også svart. Jeg får ikke ting jeg ikke har plass til lenger.
Gjest _Leela_ Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Ser ikke problemet, i min familie og omganskrets så spør man gjerne om mottakerer har ønsker. Da er det bare å si hva man ønsker, bruksting kan jo være så mangt så giveren har fremdeles muligheter til å være kreativ. I tillegg til mat, drikke og lys så kan man jo ønske seg ting til seg selv (god body lotion, spaprodukter, gavekort ol er etter min mening herlig å få...) Selv ønsker vi oss ikke pynteting, er minimalt av det her i huset og liker å plukke ut det vi har selv evt kan jeg ønske meg konkrete ting. Har også blitt flinkere til å bytte ting, man trenger jo ikke 5-6 vannkaraffler, da er det bedre med noe man trenger. Men får jeg en overraskende gave så taes jo så klart dette også imot med glede.
Cata Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Så nå lurer jeg litt på å si til venner og familie at heretter ønsker vi oss kun forbruksvarer til bursdag og jul. Mat, drikke og stearinlys, sånt har vi alltid bruk for, og det brukes opp så det ikke ender med å ligge å slenge i en stappfull bod. Det er ikke dyre ting heller, jeg tar med glede imot stearinlys fra Nille jeg. Er det veldig frekt å si sånt til venner og familie? Vi sier jo på en måte at vi ikke liker sånt som vi har fått fra dem før... Og mange liker jo å tenke ut noe spesielt som skal passe for akkurat den ene personen, og hvis vi da legger føringer for hva vi ønsker oss så føler kanskje noen at gleden ved å gi blir borte? Synes det er helt legitimt. Har kjørt den politikken overfor slekt og venner i mange år (jeg avskyr "nips" - dvs. pyntegjenstander) og har ikke fått noen negative reaksjoner på det. Tvert i mot så er de stort sett fornøyde med å vite ca. hva jeg blir glad for. Ingen har vel glede av å gi pyntegjenstander som ender i en bod uansett.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Jeg er selv litt for glad i pyntegjenstander og ting og tang, men nå er det fullt i alle hyller og skuffer og skap. Derfor har jeg også sagt fra at jeg kun vil ha ting som kan brukes opp. Det trenger ikke være penger, men kan være gavekort, ting som kan spises, såper og kremer, lys, og mye annet. Det har hjulpet, ingen har blitt fornærmet, og det har blitt færre nisser i julepakkene
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Jeg synes nesten gavekort er den ultimate gaven å få, da kan man dra på shopping med god samvittighet. Samtidig kan giveren velge hvilken bransje man skal få i. Moro for begge parter, skjønner ikke at mange er skeptisk til å gi gavekort, eller at det skal være en kjedelig gave.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 Jeg synes det er veldig greit så lenge ikke gavemottakeren angir altfor smalt ønske, det synes jeg blir litt kjedelig. Altså, hvis eneste ønske for eksempel er vin. Kan ikke fordra dilldall og små nyttige ting andre mener jeg trenger, men for å allikevel gi litt støre bredde pleier jeg å si at jeg ønsker meg enten noe velværeprodukter (stor kategori!), noe spiselig eller en film/bok. Sistnevnte kan byttes, og tar ikke nevneverdig stor plass i min allerede enorme samling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå