Gå til innhold

Hjemmelagede vårruller


Kvist

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på å lage vårruller i dag. Tidligere har jeg bare kjøpt sånne frosne ferdige når jeg ville ha dem hjemme. Kjøpte sånn rispannekaketing fra Blue Dragon og fulgte fremgangsmåten bakpå. Altså la jeg dem en og en i varmt vann til de ble myke, og så klappet dem med fuktig kjøkkenhåndkle til de ble klebrige før jeg la på fyll og rullet sammen. Så veldig fine ut om jeg får si det selv, særlig til å være første forsøk.

Så varmet jeg opp olje i en kjele for å fritere dem. Tok ikke temperaturen på oljen, men prøvde med en trepinne, det boblet rundt pinnen før jeg la to vårruller oppi. Freste fint med en gang så jeg tror egnetlig at oljen var passe varm. Men så ble det bare tull, rispannekakegreiene (det heter sikkert noe annet enn det da) gikk i stykker, krøllet seg sammen og fyllet datt ut i oljen. Fikk plukket det opp og da var risgreiene bare seige, halvtransparente kladder med rester av fyll limt fast. Så kjempeekkelt ut...

Hva skjedde? Gjorde jeg noe galt? Isåfall hva da?

Vi spiste resten av rullene ufritert da, var jo greit det også. Såpass godt fyll at det frister å få til å fritere dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Hva med å prøve en annen type deig å rulle det i?

Det er sambo som er vårrullsjefen her i huset og han kan ikke fordra Blue Dragon sine, dvs både fremgangsmåten og smaken på de...

Vi bruker Tyj Spring Roll Pastry fra Spring Home, de finnes i blå, grønn, rosa pakning (størrelse og antall i pakken som varierer, vi foretrekker de blå). Finner de i fryseren på innvandrerbutikker, bare å ta de opp av fryseren ca 30 min før rulling. Trenger ikke fuktes (men kan bli litt tørre i luft hvis de ligger for lenge), "limer" de igjen med eggehvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, joda, klart jeg kan prøve en annen deig. Ble vårruller litt på inpuls i dag, og da var Meny eneste butikk.

Men jeg syns alikevel at det var litt rart at de ble så voldsomt mislykkede da, særlig siden det står på pakka at de kan friteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke hva det står på pakka? Skal de limes sammen med egg? Virker jo som de ikke hang godt nok sammen..

Øvelse gjør mester vet du :) Alt kan ikke fungerer på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette har jeg ikke peiling på, men skal de rispannekakene tåle fritering? Jeg vet at noen slike kan brukes "kalde" (man bløter dem opp og pakker rundt grønnsaker o.l, men varmer dem ikke opp ytterligere), mens vårrulldeig vel er mer som butterdeig :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke hva det står på pakka? Skal de limes sammen med egg? Virker jo som de ikke hang godt nok sammen..

Øvelse gjør mester vet du :) Alt kan ikke fungerer på første forsøk.

Det sto ikke noe om liming på pakka, og det var ikke det at de åpnet seg heller, de revnet rett og slett midt på...

Dette har jeg ikke peiling på, men skal de rispannekakene tåle fritering? Jeg vet at noen slike kan brukes "kalde" (man bløter dem opp og pakker rundt grønnsaker o.l, men varmer dem ikke opp ytterligere), mens vårrulldeig vel er mer som butterdeig :klø:

Aner ikke hva som er vanlig egentlig jeg, men det sto på pakka at de kunne spises "rå" eller friteres i olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lønner seg å bruke to rispapir, ikke bare en for da går vårrullene i stykker når de stekes. Ellers høres det ut som du har gjort det riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt samme rispapir som deg, men heller den man får kjøpt i innvandrerbutikk. Aldri hørt at man skal fukte de heller, så det var rart :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt samme rispapir som deg, men heller den man får kjøpt i innvandrerbutikk. Aldri hørt at man skal fukte de heller, så det var rart :S

Det finnes to typer "rispapir". Den ene er pastry (butterdeig eller noe liknende, lagd av mel), og en hvit/gjennomsiktig lagd av rismel (det er denne som skal fuktes, for den er helt sprø/stiv og brekker lett. Den kan spises rå (etter fukting), eller så kan den frityrstekes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller har aldri fått til å fritere vårruller når jeg bruker de risplatene fra Golden Dragon. Samme som hos deg, de revner bare. Synes dessuten at konsistensen på de ikke blir særlig bra, så vil helt klart anbefale deg å kjøpe de som _Leela_ anbefaler lenger opp! Da blir det alltid bra resultat, bare ikke putt alt for mye fyll i de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...