Gjest Fersk å fin Skrevet 11. juli 2009 #1 Skrevet 11. juli 2009 Noen som kan avkrefte en ekkel påstand? Jeg var ut blandt venner her forleden og kom i prat med ei som har jobbet i en ferskvaredisk på butikk. Hun fortalte at ledelsen forlangte at kjøttprodukter som er utgått på dato, eller svært nære, blir pakket ut og solgt i ferskvaredisken.. Ferskvaredisken skal jo selge.... ja, Ferske friske varer. Nå skal det bli sagt at hoveddelen består av ferske varer, men uansett.. Blir kvalm av tanken. Hun kjøper aldri mere fra ferskvaredisk, noe som jeg forstår godt.
Gjest Utlogget Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Ja det forekommer, jobbet selv på en ferskvaredisk en stund tilbake og da mente ferskvaresjefen at man kunne forlenge holdbarheten ved å marinere kjøttet, tror det var snakk om 3-5 dager eller no.. :S Alt er ikke heeelt fersk for å si det sånn, men styr også unna pytt i panne, der var det som regel pølser som var gått ut samme dag, dagen før osv. Og når det gjelder fisk så er det best å kjøpe fisk som er på tilbud, for de får vi hver dag og er ferskest.
Gjest _Leela_ Skrevet 12. juli 2009 #3 Skrevet 12. juli 2009 Lenge siden jeg jobbet i ferskvaredisk, men der jeg jobbet var varene i disken stort sett ferske. Det eneste vi gjorde var å lage gryter, pytt i panne, pizzabaguetter ol av kjøtt/pølser ol den dagen det gikk ut på dato (tror også det skjedde dagen derpå). Er derfor litt skeptisk til sånne ferdiglagde gryter ol i den varme disken... I tillegg holdes det jo varmt hele dagen, ser for meg at det kan bli litt bakterier av det.
Pingting Skrevet 12. juli 2009 #4 Skrevet 12. juli 2009 Den påstanden kan verken avkreftes eller bekreftes, da det kommer an på den individuelle butikken. Det har vært noen mediaoppslag de siste årene av butikker som har blitt tatt på fersken i å selge utgåtte varer, men de fleste butikker vil jeg tro at ikke praktiserer slikt - både fordi vi i Norge har Mattilsynet som sjekker praksis og hygiene på steder som selger næringsmidler, og rett og slett fordi dette er utrolig uprofesjonelt.
Sola^ Skrevet 12. juli 2009 #5 Skrevet 12. juli 2009 Viss ein viderebehandler kjøtt så auker ein holdbarhetstida på den. Eg kan godt finne på å kjøpe t.d. kjøttdeig som går ut på dato same dag. Eg hiver den i frysen og bruker den ved seinare anledning. Eller eg kan steike den til kjøttkaker og fryse. Går også fint å ha i kjøleskapet ein dag eller to. Varmebehandlinga dreper masse bakterier. Fisk holder seg generelt ikkje så lenge viss den berre får ligge, men viss du salter/tørker den, så holder den seg lenge. Blir dere dårlege av klippfisk? Fisken skulle jo i utgangspunktet ha vore dårleg viss ikkje den var behandla. Samme med alt i fryseren. Viss ikkje maten låg i fryseren så skulle den ha vore dårleg for lenge sidan. Salt er også ein måte å behandle maten. Mykje brukt før kjøleskapet og fryserens tid. Saltet gjer at bakterier ikkje liker seg særlig. Ofte masse salt i marinade. Varmedisken i ferskvaredisk skal vel holde minimum 60 grader. Bakterier liker seg ikkje særlig i høge temperaturer.
Pingting Skrevet 12. juli 2009 #6 Skrevet 12. juli 2009 Det er ikke så enkelt som at "viderebehandling øker holdbarheten", det finnes hundrevis av sider med forskrifter og internasjonale retningslinjer som gjelder salg av næringsmidler. Butikker må følge litt andre regler ann det du kan som privatperson. Det finnes forskrifter fra Mattilsynet om hva som er lov og ikke når det gjelder salg av kjøtt, og disse skal følges. Der står det bl.a. at om kjøtt skal reemballeres, så skal det skje i virksomhet som er autorisert i overensstemmelse med § 3 i slakteriforskriften2 og som det er ført tilsyn med i overensstemmelse med § 98 i slakteriforskriften2 og punkt 1.4 i kjøttkontrollinstruksen3 . (link) Såvidt jeg kan forstå regelverket (men arrester meg gjerne om jeg tar feil), så gjelder dette kun steder som er autorisert av Mattilsynet, og at de færreste butikker vil falle inn under den definisjonen. Hva du gjør med kjøtt i ditt eget kjøkken er din egen sak, om du blir syk fordi du behandler kjøttet feil går det kun ut over deg. Om de i en butikk gjør dette kan mange mennesker bli syke. Det er ikke bare holdbarhet det er snakk om, men risikoen for å spre sykdommer som salmonella, E.koli og mange andre. Regelverkene er der for å hindre slik smitte og for at kjøttet generelt blir behandlet på en hygienisk forsvarlig måte. Hva som er riktig med tanke på pølser og slikt er regelverket at varm mat skal varmebehandles og så holdes på en temperatur over 60 grader, men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig å bruke pølser som er gått ut på dato. (men her vet jeg ikke hva regelverket sier)
Veronica88 Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 Lenge siden jeg jobbet i ferskvaredisk, men der jeg jobbet var varene i disken stort sett ferske. Det eneste vi gjorde var å lage gryter, pytt i panne, pizzabaguetter ol av kjøtt/pølser ol den dagen det gikk ut på dato (tror også det skjedde dagen derpå). Er derfor litt skeptisk til sånne ferdiglagde gryter ol i den varme disken... I tillegg holdes det jo varmt hele dagen, ser for meg at det kan bli litt bakterier av det. Så lenge det holdes over rett temperatur så ser jeg ikke at det kan bli noe mer bakterier enn det eventuelt er. Jeg synes det ser temmelig suspekt ut mye av det som ligger der, og på smak/lukt så mistenker jeg også mye smaksforsterkere tillatt. Så jeg eter ikke fra fersvaredisken uansett. Jeg kjøper noe frossen/kald fra en seriøst produsent (Les: fjordland eller noe lignende), og varmer selv. Da vet jeg 100% sikkert datoen (aldri hørt at noen blir dårlige av ting før datoen fra sånne firmaer), og man kan lese innholdet, om dette er noe spiselig eller om det er noe tvilsomt i det. Det som kan skje når ting blir varmet hele dagen, er at det tørker litt ut. Så derfor styrer jeg også unna gryteretter osv pga den erfaringen før.
venus_ Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 I ferskvaren jeg jobbet varmebehandlet vi varene som går ut på dato samme dag eller noen dager før, vakumerer det også blir det etterhvert brukt i div gryter.
Sola^ Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Det er ikke så enkelt som at "viderebehandling øker holdbarheten", det finnes hundrevis av sider med forskrifter og internasjonale retningslinjer som gjelder salg av næringsmidler. Butikker må følge litt andre regler ann det du kan som privatperson. Det finnes forskrifter fra Mattilsynet om hva som er lov og ikke når det gjelder salg av kjøtt, og disse skal følges. Der står det bl.a. at om kjøtt skal reemballeres, så skal det (link) Såvidt jeg kan forstå regelverket (men arrester meg gjerne om jeg tar feil), så gjelder dette kun steder som er autorisert av Mattilsynet, og at de færreste butikker vil falle inn under den definisjonen. Hva du gjør med kjøtt i ditt eget kjøkken er din egen sak, om du blir syk fordi du behandler kjøttet feil går det kun ut over deg. Om de i en butikk gjør dette kan mange mennesker bli syke. Det er ikke bare holdbarhet det er snakk om, men risikoen for å spre sykdommer som salmonella, E.koli og mange andre. Regelverkene er der for å hindre slik smitte og for at kjøttet generelt blir behandlet på en hygienisk forsvarlig måte. Hva som er riktig med tanke på pølser og slikt er regelverket at varm mat skal varmebehandles og så holdes på en temperatur over 60 grader, men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig å bruke pølser som er gått ut på dato. (men her vet jeg ikke hva regelverket sier) Sjølvsagt skal reglene holdes. Nå veit eg ikkje heilt kor du henter at butikker med ferskvaredisk vanlegvis ikkje er autorisert av mattilsynet. Kan du vise til side kor mattilsynet skriver om reemballering av kjøtt? Sjølvsagt er det opp til meg korleis eg ønsker å behandle min mat. Poenget mitt er at videreforedling av mat kan auke haldbarheten, og derfor er det ikkje feil å videreforedle mat for å auke denne. At det nærmer seg "siste forbruksdag" datoen betyr ikkje at maten er bedervet. Mattilsynet, om best før/siste forbruksdag. Mat som er merket med "Siste forbruksdag..." skal ikke selges etter fastsatt dato. Mat som er merket med "Best før..." kan derimot både selges og spises etter fastsatt dato uten risiko for helseskader. Mat som er gått ut på dato (siste forbruksdag) er uansett ikkje lov å selge. Så nei, det er ikkje lov å bruke pølser som er gått ut på dato i varmdisken. Tipper det er lov å bruke matvarer som har "siste forbruksdag" same dag som ingrediens i rett i varmdisken, men "siste forbruksdag" betyr jo også at ein kan bruke maten den dagen også. Er dagen etter siste forbruksdag som ein ikkje skal bruke maten. 1
Gjest Coarvi Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Etter å ha jobbet i sånn disk selv er hvertfall jeg veldig skeptisk. Datoene som står på disse lappene som festes på pakkene er jo ikke til å stole på en plass. De er forhåndsinnstilt til å ha en dato som går ut noen dager etter at selve lappen printes ut. Vi laget f.eks rekesalat med holdbarhet på 10 dager. Hvis denne ble solgt på dag 7 ville den gå ut på dato 3 dager etter, men datolappen sa at den går ut på dag 17. Hvis noe i disken hadde dårlig dato kunne butikksjefen rive av den gamle lappen, og printe ut ny. Fant han noe av den ferdigpakkede maten (salami fra gilde f.eks) som var gått ut på dato kunne han ta de ut av pakken og be oss om å pakke de i egne pakker - med ny dato. Gamle pølser gikk uten unntak i gryteretter. Da snakker vi nesten alltid om pølser som var over siste forbruksdag. Det eneste de ikke tuklet med var biff, fisk og kylling - først og fremst fordi det som regel ble utsolgt før det gikk ut på dato. Dette var i en svær butikk, og ikke en liten lokal sjappe, så jeg er alltid skeptisk til sånne nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå