Gå til innhold

Starte egen bedrift


Gjest grunderen

Anbefalte innlegg

Gjest grunderen

Går med en liten grunder i magen, og har veldig lyst å starte en kaffebar. Har konsept, oppskrifter, navn, sted, kundegruppe, osv klart, men mangler liksom resten. Hvordan går jeg frem? Har ikke planer om å ansette mer enn 2-3 stykker, så blir ikke noe stor bedrift. Noen som kan fortelle litt om hvordan det er å drive egen bedrift, gjerne innenfor samme sjanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Mangler du penger? Hvis du trenger lån eller støtte bør du gjøre markedsundersøkelser for å finne ut om det faktisk virker bærekraftig å starte opp der du har tenkt, også tar du med resultatet av undersøkelsen til bank, kommune (hender de har støtteordninger for nye bedrifter), Innovasjon Norge og evt andre investorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tiden det tar å søke om støtte kan du godt spare ved å heller jobbe hardt selv en stund for å legge deg opp penger. Jeg har ikke hørt om butikker eller kaffebarer som får støtte fra Innovasjon Norge. Banklån kan du få, hvis du har sikkerhet.

Det er mange kaffebarer som går bra. Det er mange som legger ned. Det er stor konkurranse. Derfor bør du ha tenkt gjennom alt fra A til Å, og spesielt hvorfor skal de andre kaffebarenes kunder gå over til deg? Du må ha noe annet å tilby, eller noe bedre, noe mer, bredtere utvalg, noe nytt, osv.

Vær realistisk når det gjelder omsetning og marginer. Det er ikke lett å leve av småsalg som kaffe er. Du må selge utrolig mye for å tjene noe på kjøp á 30-100 kroner. Du bør ha noen veldig bra høymargin-produkter i tillegg. Markedsføring må du ha med i planleggingsfasen, så du ikke står der dag 1 uten en kunde. Plassering av lokalet betyr mye, men husleier for små lokaler på attraktive steder er dyrt, minst 20 000 i måneden må du regne med i Oslo. Du skal selge veldig mye for å dekke inn kun leien. Så kommer alt det andre; varer, maskiner, inventar osv. Det er dyrt. Gjør så mye du kan selv.

Det er hardt å jobbe for seg selv, og du kan ikke regne med å tjene noe selv på en stund. Jeg blir alltid litt skeptisk når gründere med en gang tenker på å ansette folk, for man må jobbe enormt mye selv i starten for at det skal gå rundt. Tilstedeværelse i egen bedrift er alfa og omega for om du kommer til å lykkes.

Jeg har ikke drevet kaffebar selv, men har bekjente som startet opp en vellykket kjede med kaffebarer i Oslo. Jeg jobber også for meg selv, men i en helt annen bransje. En del likheter er det uansett. Noe av det viktigste er at man har guts, stor arbeidskapasitet og sterk vilje. Og at man er bittelitt smartere enn konkurrentene. I oppstartsfasen og de første årene må du hele tiden tenke minst mulig penger ut, mest mulig inn. Det betyr en del tøffe valg. Mye jobb med leverandører, fraktselskaper og slike ting. Det tar uhorvelig mye tid, men det er sånn man også kan tjene penger etterhvert. Du må være dyktig til å snakke med folk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjempeartig at du har lyst til å starte for deg selv! Du har allerede fått litt råd over. Jeg anbefaler, hvis du ikke allerede har begynt å se på det, å lage en skikkelig forretningsplan og ta med til banken for å spørre om råd, hvis du trenger lån.

Bedin.no er et veldig godt sted å starte for å finne ut det meste du trenger å vite om formalia - som valg av selskapstype, skatt og avgifter, moms, lønn, osv, osv. Det er jo en god del sånt å sette seg inn i, hvis du ikke kjenner det fra før.

Start gjerne her

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...