Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste for noen år siden en artikkel i et blad (som jeg selvsagt glemte å spare på..) om barnefamilier som hadde flyttet til forskjellige steder for en periode...

Var en alenemor som bodde i Afrika med ungen sin (tidlig barneskole alder).. Nå husker jeg ikke helt hva hun gjorde mens de var der, men moren måtte undervise barnet hjemme - hadde god kontakt med barneskolen barnet hadde gått på før...

Jeg syntes dette hørtes kjempe spennende ut.. Bo andre steder få litt større perspektiv på ting osv.. Jeg er selv førskolelærer så kunne kanskje fungert som lærer på en skole i Afrika? Men jeg vil jo være avhengig av å kunne ta med mannen og barna...

Dette er vel mest et drømme prosjekt, men er det noen som har gjort noe lignende??? Eller vet hvor man kan ta kontakt for å få til noe sånt??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor i afrika vil du bo da? Det er så store kontraster og mye å tenke på i forhold til helse og sikkerhet.

Jeg ville tatt kontakt med frivillige organisasjoner og/ambassaden i det landet du bestemmer deg for.

Man må være forbredt på å klare seg helt på egenhånd uten våre norske goder som bra sykehus, vann og mat.

Alt vannet må kokes før det brukes, strømmen kan ofte være borte i flere uker av gangen,, matutvalget er begrenset, bensin er ikke alltid like enkelt å få tak i, tyveri og overfall er ikke uvanlig. Det er mange vaksiner som må tas før man reiser. (vaksiner som man kanskje ikke fullt ut kjenner bivirkningene av)

Det kommer selvfølgelig an på hvor du reiser men jeg ville tenkt meg om MANGE ganger før jeg reiste til afrika med barn.

Men jeg skjønner absolutt eventyrlysten... :)

Det er jo mange andre spennende land man kan bosette seg i en periode som ikke er like utrygg?

Skrevet

Jeg har for liten kjennskap til Afrika at jeg klarer å velge meg ut et land...

Men jeg synes nå du ser veldig skummelt på alt jeg da...

Å koke vann blir fort en vane sak, tilgang på bensin er kanskje ikke alltid like nødvendig som her?

Har sett på noen frivillige organisasjoner, men på en del av de må man være under 25... det kraver oppfyller ikke min mann, og sikkert ikke jeg heller når vi evt. reiser...

Må jo ikke være Afrika da - tar i mot tips om andre steder også... Eneste kravet er at det skal være en vesentlig forskjell på her og der.. Gidder ikke flytte til Danmark liksom....

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Har ikke så mye å bidra med i f.t. spørsmålet ditt, men ville bare si at jeg har noen bekjente som bodde ett år i Nairobi. De bodde der pga. jobb og husvære fulgte med jobben. Dette huset var inngjerdet rundt det hele og med porter som til envher tid var låst. Dette var visst helt nødvendig der nede og relativt vanlig for alle med litt over middels lønn.

Mao; kriminialitet - all slags kriminalitet - var svært vanlig. Ungene (som var ungdom) måtte kjøres alle steder, helt uaktuelt for dem å gå alene. I tillegg var det div. småkryp overalt uten at alle typer nødvendigvis var farlige.

Har også bekjente som bor/har bodd i Kenya - da i litt mer kummerlige boforhold og der er det hver eneste dag en kamp for å overleve - svært mange gjør det ikke.

For all del; det er selvsagt ikke helt umulig for nordmenn å bo et år i Afrika, men hadde det vært meg ville jeg sørget for å få kontakt med noen som vet mye om landet og som selv har vært der/bodd der. Jeg hadde selv et ganske feilaktig inntrykk av denne verdensdelen inntil noen som faktisk kom derfra fortalte litt om hvordan virkeligheten er. Ganske så far away fra hvordan vi har det, men det var jo nettopp det du så etter. Bare sørg for å skaffe veldig mye info før du velger sted - det er mange forskjellige land i Afrika også og det er ikke like hardt belastet alle steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...