solkrem Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Jeg kunne tenke meg å få noen gode oppskrifter på boller og rundstykker. Sliter veldig med å finne meg en god oppskrift på boller. De blir enten for smakløse, eller for kompakte og tunge. Er det noen kloke mennesker der ute, med noen bra oppskrifter?
rainbow_dash Skrevet 12. juli 2009 #2 Skrevet 12. juli 2009 Boller 500g hvetemel 100g sukker 1/2ts kardemomme 100g smør (bruk ekte smør, ikke margarin) 3 1/2dl melk 50g gjær Rosiner Bland gjær og sukker godt (det blir flytede). Smelt smør og bland i melk. Varm blandinga til den er lunka, og bland det med gjærblandinga. Ha i hvetemel og kardemomme, og elt det til en jevn deig. La deigen heve til dobbel størrelse. Del deigen i passe store bolleemner (10-16 stk). Ha rosiner i, og trill til boller, og sett på ei smurt plate. La bollene heve (det er viktig å la de etterheve nok her, for å få luftige boller), pensle de med egg, og stek ved 225grader i ca 15 min. Avkjøl på rist. Rundstykker bruker jeg stort sett bare å bake på slump. Begynn med en pakke gjær, og rør denne ut med 1ts salt (dette og blir flytende). Bland i ca 1l lunka vann, og en slump god olje. Bland i det du vil av disse ingrediensene: -forskjellige frø -kli -havregryn -grovt mel (hvete, rug) -fint mel Hvor mye du bruker av hva avgjør selvfølgelig hvor grove rundstykkene blir. Bruk alltid en del fint hvetemel! Elt sammen til en deig, og la den heve til dobbel størrelse. Trill ut til rundstykker, sett på smurt brett, og la de heve godt. Stekes ved 225grader i 20 til 30 minutter, alt ettersom. De skal ble gyllenbrune oppå. Lykke til med bakinga
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå