Gå til innhold

Fryse muffinsrøre?


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg har laget muffins etter denne oppskriften:

2 store egg

3 dl lettrømme

85 g lyst råsukker

75 g smør

3 ss kakao

2 ts bakepulver

5 dl hvetemel

200 g melkesjokolade

Muffinsene er best varme, og siden de er så mektige orker vi bare en om gangen, lurte jeg på om jeg kunne fylle røren i former, og fryse dem rå. Det hadde vært utrolig lettvint! Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men det høres ikke så lurt ut å fryse røren rå.

Å steke muffins, for så å fryse dem ned er i alle fall ikke noe problem :) ungene synes det er kjempegodt når muffinsene er nesten helt tint, men fremdeles litt kalde inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du kan jo bare steke dem og varme dem i ovnen etterhvert som du skal ha dem. Vi tro det funker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, dere har nok rett i at det er mer praktisk å steke dem før frysing og heller varme dem opp, men jeg er redd jeg ikke vil få sjokoladebitene til å smelte skikkelig hvis jeg bare varmer de opp igjen. (Kan jo evt. varme de litt i microen, så ordner det seg også).

Likevel har jeg veeeldig lyst til å prøve å fryse røra, sånn for forskninges skyld, hvis ingen andre her har prøvd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv det så vi får vite hvordan det går :) skeptisk til hvordan det går med eggene og rømmen men.

Virker forresten som en fantastisk god oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk besøk, så jeg slipper å fryse hele røren denne gangen, men har satt en prøve i fryseren til i morgen, så skal jeg komme med tilbakemelding :)

Og oppskriften er veldig god, ja! Man kan med fordel bruke litt mer kakao, for den er litt svak på smak. Viktig med masse sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå stekt den frosne prøven, og den ble om mulig enda bedre enn de som ikke har vært fryst! :danse: Konklusjonen er altså at den tåler å fryses en natt. Men tåler den å stå i fryseren f.eks en uke? Jeg tror det skulle gå bra, men har ikke gjort noen forsøk enda.

Skal lage en ny røre som jeg fryser i porsjoner til uka. Perfekt hvis man får overraskende besøk! Emnene tiner på en time, og har en steketid på 20 min (200 grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Dette var sannelig spennende forskning! Man skulle jo tro at det ikke utgjorde noe særlig forskjell på en dag eller en uke i fryseren.. Venter i spenning på fortsettesen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sannelig spennende forskning! Man skulle jo tro at det ikke utgjorde noe særlig forskjell på en dag eller en uke i fryseren..

Håper du har rett, strykebrett! Jeg frøs røren rett i formene, ja :) Enklere blir det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer litt til her jeg, hvis noen skulle være interessert ;)

Det går helt utmerket å fryse røren, no problem :)

I dag stekte jeg faktisk en muffin fra frossen tilstand, bare satte den inn i stekeovnen samtidig som jeg satte den på, og når ovnen ble varm nok, altså 200 grader, stekte jeg den i 13-15 minutter til. Den ble like saftig og god som alltid! Så nå kan jeg servere hjemmebakst på 25 minutter, helt uten stress.

Skal lage dobbel røre neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Håper du har rett, strykebrett! Jeg frøs røren rett i formene, ja :) Enklere blir det ikke!

Jeg vil påstå det er adskillig enklere å fryse dem i stekt tilstand og tine dem i mikroen... Om du tar opp ustekte muffins, må du vente til ovnen blir 200 grader, og så steke dem. Det tar vesentlig lengre tid enn tre-fire minutter på høy effekt i en mikro. Men om du ikke har noe imot at Ting Tar Tid, så er det jo ikke noe problem å gjøre det slik du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnen min er varm på fem minutter, og muffinsene er best nystekte pga sjokoladebiter som smelter :) 20-25 minutter har jeg alltids tid til ;)

Dessuten har jeg bare et lite fryseskap, og muffinsene hever nesten til dobbel størrelse, så jeg sparer verdifull plass i fryseren ved å fryse dem rå.

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...