Gå til innhold

Rask nedbetaling av studiegjelden


Fremhevede innlegg

Gjest oppgitt
Skrevet
Hilsen WW

Hvor er inteligensen ???

:eeeh:

Skjønner den er vanskelig å finne, WW ...

Videoannonse
Annonse
Gjest womenwomen
Skrevet
:eeeh:

Skjønner den er vanskelig å finne, WW ...

Ha ha !

Jeg syns synd på alle dem som har høye studielån og latterlig lav inntekt etter endt utdannelse ...Jeg har ikke studielån nesten jeg - men tjener jo minst like mye som dem som har 400 000 i studielån : ) he he Snakk om å lure seg selv og tro på at studiegjeld er helt ufarlig å påta seg ...Snakk om å ødelegge sitt eget liv med GJELD og liten sjangs å noensinne ha noen penger til overs til seg selv - og ikke klare å komme seg inn på boligmarkedet før de er 40 - 45 år ...stakkars hvor folk sliter med STUDIELÅNENE sine .

Jeg har i hvertfall klart meg økonomisk strålende bra ! Så inteligensen min er nok ingenting å klage på .Er fornøyd jeg ...SMILE

Gjest Coarvi
Skrevet
Jeg har i hvertfall klart meg økonomisk strålende bra ! Så inteligensen min er nok ingenting å klage på .Er fornøyd jeg ...SMILE

Nå er det jo strengt tatt ingen sammenheng mellom lønn og intelligens da, heldigvis for noen kan man kanskje si...;)

Og du trenger ikke synes synd på de med studielån, jeg er ganske sikker på at de fleste leger, ingeniører, økonomer, advokater mm. er ganske fornøyde med at de valgte en utdanning de ØNSKET å ta. Ja, sykepleiere, samfunnsvitere, journalister, designere også for den saks skyld.

Og jeg tror til og med at DU skal være glad for at det finnes det du mener er "dumme" mennesker som er villige til å ta opp studielån for å bli leger, ingeniører og forskere. Eller mener du kanskje at sånt er helt unødvendig og at man fint kan greie seg uten mennesker med høyere utdanning (og dermed studielån)?

For å svare på topic, flertallet her har rett. IKKE kvitt deg med studielånet fortere enn du må. Skaff heller EK slik at du kan få et lavere huslån når den dagen kommer, og i tillegg har en buffer på lur...:)

Skrevet
Ha ha !

Jeg syns synd på alle dem som har høye studielån og latterlig lav inntekt etter endt utdannelse ...Jeg har ikke studielån nesten jeg - men tjener jo minst like mye som dem som har 400 000 i studielån : ) he he Snakk om å lure seg selv og tro på at studiegjeld er helt ufarlig å påta seg ...Snakk om å ødelegge sitt eget liv med GJELD og liten sjangs å noensinne ha noen penger til overs til seg selv - og ikke klare å komme seg inn på boligmarkedet før de er 40 - 45 år ...stakkars hvor folk sliter med STUDIELÅNENE sine .

Jeg har i hvertfall klart meg økonomisk strålende bra ! Så inteligensen min er nok ingenting å klage på .Er fornøyd jeg ...SMILE

Lite gjennomtenkt, womenwomen. Vi profitterer alle på at noen velger høyere utdanning og studiegjeld. Jeg nevner bare: intet studielån, ingen leger - ingen leger, intet keisersnitt...

Gjest womenwomen
Skrevet
Lite gjennomtenkt, womenwomen. Vi profitterer alle på at noen velger høyere utdanning og studiegjeld. Jeg nevner bare: intet studielån, ingen leger - ingen leger, intet keisersnitt...

Er stor forskell på å ta 400 000 i studielån og bli lege og tjene BRA !

og å ta 400 000 i studielån kunn for å havne i en skikkelig LAVTLØNNS- JOBB ! -De som gjør det - er litt dumme mennesker ...og korttenkte mener jeg : )

Skrevet (endret)
Er stor forskell på å ta 400 000 i studielån og bli lege og tjene BRA !

og å ta 400 000 i studielån kunn for å havne i en skikkelig LAVTLØNNS- JOBB ! -De som gjør det - er litt dumme mennesker ...og korttenkte mener jeg : )

En lege har ikke svimlende høy begynnerlønn. Faktisk ikke mer enn rundt 350.000-400.000 :)

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har i hvertfall klart meg økonomisk strålende bra ! Så inteligensen min er nok ingenting å klage på .Er fornøyd jeg ...SMILE

Jeg tar utspill om egen intelligens med en stooooooor klype salt fra en som ikke kan stave intelligent en gang ...

Skrevet

Jeg synes det er mye bedre å kvitte seg med gjeld, jeg. Har derfor satt fokus på å kvitte meg med studiegjelden raskere enn normalt (har også boliglån). Orker ikke ha gjeld hengende over meg. Dessuten påvirker jo studielånet hva man kan få lånt til bolig, bil o.l. :)

Skrevet
Jeg synes det er mye bedre å kvitte seg med gjeld, jeg. Har derfor satt fokus på å kvitte meg med studiegjelden raskere enn normalt (har også boliglån). Orker ikke ha gjeld hengende over meg. Dessuten påvirker jo studielånet hva man kan få lånt til bolig, bil o.l. :)

Det er flott at du vil kvitte deg med gjeld, men siden du har boliglån vil det være mest lønnsomt å betale ned ekstra på dette i stedet. Det boliglånet du har vil, på samme måte som studielånet, påvirke på hva du kan få lånt til bil eller ny bolig. Ved å betale ned på boliglånet får du øke egenkapitalen din til neste boligkjøp eller refinansiering. Ved å betale ned på studielånet vil det ikke gi deg høyere egenkapital (sikkerhet), men vil selvfølgelig ha en betydning på hvor mye lån du kan få. Betale ned ekstra på studielånet ville jeg ventet med til du hadde kvittet deg med den andre gjelden.

Gjest Gjest
Skrevet
Ha ha !

Jeg syns synd på alle dem som har høye studielån og latterlig lav inntekt etter endt utdannelse ...Jeg har ikke studielån nesten jeg - men tjener jo minst like mye som dem som har 400 000 i studielån : ) he he Snakk om å lure seg selv og tro på at studiegjeld er helt ufarlig å påta seg ...Snakk om å ødelegge sitt eget liv med GJELD og liten sjangs å noensinne ha noen penger til overs til seg selv - og ikke klare å komme seg inn på boligmarkedet før de er 40 - 45 år ...stakkars hvor folk sliter med STUDIELÅNENE sine .

Jeg har i hvertfall klart meg økonomisk strålende bra ! Så inteligensen min er nok ingenting å klage på .Er fornøyd jeg ...SMILE

Vel, som følger av tråden vil jeg her komme med en liten tilføying. Jeg har også en utdanning, master, og pådratt meg studielån. Jeg kunne sikkert ha valgt å bli tømrer, bilmekaniker eller noe i den dur og tjent like greit som det jeg som nyutdannet vil gjøre.

Men det var flere grunner til at jeg valgte å ta utdanning.

Den aller viktigste var at jeg ønsket å ha valgmuligheter. Med min utdanning har jeg et stort nedslagsfelt, jeg kan jobbe både i det private og det offentlige. Og kan jobbe innenfor mye rart, alt fra SSB til departement, skatteetaten, NAV, fylkeskommuner, kommuner, statlig forvaltning,skoleverket, pluss mange steder i det private. Jeg kan velge og vrake. Det var grunnen til at jeg ønsket å ta utdanning. Jeg ville ikke låse meg til bare et felt.

Min nest største grunn til å ta utdanning var at jeg ønsket å leve litt mens jeg er ung. JEg føler virkelig jeg har levd livet som ung, fått festet og opplevd mye spennende, kunne sove når jeg ville, og disponere livet mitt slik jeg ville, i hele 5 år. Ta meg en øl når jeg ville, og utføre spennende diskusjoner med likesinnede.

Dette har formet meg mye som menneske, og det er en tid jeg ikke ville byttet bort. Dette har vært en personlig investering, og jeg synest dette har vært en svært billig investering, med tanke på at jeg har 250 000 i gjeld. Jeg har fått oppleve utrolig mye med disse pengene, og ville ikke byttet de bort.

Men....økonomisk sett er det ikke et godt valg. Men personlig sett er det et fornuftig valg. JEg skal jobbe nok i livet synes jeg, og synes derfor det ikke er vits i å begynne å jobbe før jeg var 26 år. Livet mitt har jeg bare en gang, og familie, hus og forpliktelser kommer når de kommer, selv om jeg taper økonomisk på det. Jeg er meget fornøyd og det er noe av det mest fornuftige jeg har gjort, personlig;)

Gjest womenwomen
Skrevet
Vel, som følger av tråden vil jeg her komme med en liten tilføying. Jeg har også en utdanning, master, og pådratt meg studielån. Jeg kunne sikkert ha valgt å bli tømrer, bilmekaniker eller noe i den dur og tjent like greit som det jeg som nyutdannet vil gjøre.

Men det var flere grunner til at jeg valgte å ta utdanning.

Den aller viktigste var at jeg ønsket å ha valgmuligheter. Med min utdanning har jeg et stort nedslagsfelt, jeg kan jobbe både i det private og det offentlige. Og kan jobbe innenfor mye rart, alt fra SSB til departement, skatteetaten, NAV, fylkeskommuner, kommuner, statlig forvaltning,skoleverket, pluss mange steder i det private. Jeg kan velge og vrake. Det var grunnen til at jeg ønsket å ta utdanning. Jeg ville ikke låse meg til bare et felt.

Min nest største grunn til å ta utdanning var at jeg ønsket å leve litt mens jeg er ung. JEg føler virkelig jeg har levd livet som ung, fått festet og opplevd mye spennende, kunne sove når jeg ville, og disponere livet mitt slik jeg ville, i hele 5 år. Ta meg en øl når jeg ville, og utføre spennende diskusjoner med likesinnede.

Dette har formet meg mye som menneske, og det er en tid jeg ikke ville byttet bort. Dette har vært en personlig investering, og jeg synest dette har vært en svært billig investering, med tanke på at jeg har 250 000 i gjeld. Jeg har fått oppleve utrolig mye med disse pengene, og ville ikke byttet de bort.

Men....økonomisk sett er det ikke et godt valg. Men personlig sett er det et fornuftig valg. JEg skal jobbe nok i livet synes jeg, og synes derfor det ikke er vits i å begynne å jobbe før jeg var 26 år. Livet mitt har jeg bare en gang, og familie, hus og forpliktelser kommer når de kommer, selv om jeg taper økonomisk på det. Jeg er meget fornøyd og det er noe av det mest fornuftige jeg har gjort, personlig;)

Hvis du har bare 250 000 - er ikke det så utrolig mye i studielån .Verre er det for de med 400 000 .Det er MYE .Man betaler mest ned renter i mange år og lite nedgang på lånet egentlig .

Ville valgt å betale litt extra på begge deler - både studielånet og huslånet .

Fremfor å gi F i studielånet ...og kunn betale de vanlige avdragene - hvor tusenvis av kroner er bare renter på lånet ...

Er overkommelig å klare å betale ned et lån raskere på 250 000 .Stor økonomisk frihet og lettere hverdag om man klarer kvitte seg med studielånet raskere .Slik at man har mer penger til andre nødvendige ting .Eks -

Man skal tross allt kanskje også ha penger til bil , vedlikeholdsutgifter av bil , ferier , oppussing vedlikehold av hus / leilighet , råd til å leve litt også .Og da påvirker og forsurer studielånet absolutt den økonomiske situasjon .

Og hva man faktisk har råd til å unne seg etter .

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du har bare 250 000 - er ikke det så utrolig mye i studielån .Verre er det for de med 400 000 .Det er MYE .Man betaler mest ned renter i mange år og lite nedgang på lånet egentlig .

Kjenner du mange som har 400.000 i studielån? Det er nemlig svært sjelden man kommer opp i en sånn sum, for lånekassa har regler for hvor mange år du kan få støtte. De jeg kjenner har rundt 200-250.000 etter lang utdanning.

Skrevet
Kjenner du mange som har 400.000 i studielån? Det er nemlig svært sjelden man kommer opp i en sånn sum, for lånekassa har regler for hvor mange år du kan få støtte. De jeg kjenner har rundt 200-250.000 etter lang utdanning.

Samme her, har aldri hørt om noen som har så mye.

Skrevet
Samme her, har aldri hørt om noen som har så mye.

Hvis man får lån alle åra man kan og i utlandet eller på private skoler slik at lån til skolepenger kommer i tillegg så kan man antakelig komme over 400 000. Men det er nok svært få av disse som ikke får seg en jobb med en ålreit lønn.

Selv har jeg ca 330 000 i studielån, begynte å jobbe i våres og har en begynnerlønn på 350 000. Som jeg synes er helt ålreit :)

Womenwomen: mitt høye studielån gir meg ikke dårligere livskvalitet eller økonomiske frustrasjoner. Derimot er jeg strålende fornøyd med studiene mine og studietiden og jeg synes jobben min er kjempespennende og GODT betalt. Faktisk, så har jeg aldri hatt så god råd som jeg har nå! Og de ekstra pengene jeg har spart (50 000 på fem måneder) kommer godt med i egenandelspotten til leiligheten jeg skal kjøpe. Hadde jeg brukt dem på å nedbetale studielån, hadde jeg måttet låne 50 000 mer av banken, med dårligere vilkår.

Det er et veldig enkelt regnestykke og jeg skjønner ikke at det ikke går an å skjønne det!!

Skrevet

Trådstarter her!

Jeg kommer til å ha like i underkant av 400 000 i studiegjeld fordi jeg allerede har studert noen år (med stryk i noen emner - og dermed mindre omgjøring til stipend), og nå skal studere i 5 år til.

Men det er absolutt ikke synd på meg! :) Jeg ser frem i mot 5 fleksible, intressante år med lesing i spennende pensum, og deretter et bredt utvalg av gode jobber innenfor et felt jeg brenner for! Så du må gjerne spare den falske sympatien din, "Womenwomen".

Å tjene rundt 350 000 i året som nyutdannet er normalen for veldig mange yrker, inkludert leger, advokater og andre profesjoner som tradisjonelt går for å være godt betalte. Så du som mener det er en dårlig idé å investere i en god utdannelse fordi man "bare" tjener 350 000 de første årene, vet åpenbart ikke hva du snakker om. ;) De høye lønningene kommer sjelden før etter noen år i arbeid, men da er de til gjengjeld ofte høyere enn hva man kunne oppnådd uten utdannelsen.

Utdannelse handler forøvrig om mer enn bare å tjene penger. Det handler om å følge drømmene sine, og få muligheten til å leve av det man brenner for. :) Hva man gjør er minst like viktig som hvor mye man får betalt for å gjøre det. Jeg ville valgt et givende yrke fremfor en superbra betalt, men kjedelig jobb, når som helst.

Når man tar opp studielån, investerer man ikke bare i gode lønninger, men også i fremtidig livskvalitet!

Dette ble en lang avsporing... Men det er en intressant diskusjon! :)

Når det er sagt, har jeg bestemt meg for å følge rådene om å holde meg til den fastsatte nedbetalingsplanen til studielånet, og heller bruke pengene på å spare opp til egenkapital til bolig. Det er jo ikke snakk særlig mange tusenlapper i kvartalet som går til studiegjeld uansett.

Skrevet

Jeg vil igjen peke på den fordelen lånekassen har med å slette gjelden, ikke bare hvis man dør, men også dersom man blir UFØR. Noen nevnte her at det bare var ved død det var noen fordel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...