Gjest Gjest_bringebæret_* Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Vi skal være 1 uke i Bulgaria og skal ha med ungen som da er 1 år. Det bli hans første flytur og det gruer vi jo oss litt selvfølgelig til. Han blir fort utålmodig, så han bli neppe å sitte lenge i ro på fanget. Flyet går tidlig på formiddagen, så jeg håper jo han får seg en lur i løpet av de 5 timene flyturen tar. I tillegg håper jeg ikke han får vondt i ørene (som jeg bruker å få). Kan småungene vandre litt rundt i flyet etter at setebeltene taes av? Og sitter han på fanget i det flyet letter/lander og på bussen fra flyplassen til hotellet? Det andre jeg lurer på er hvilken vogn vi skal ta med. Har en emmaljunga Scooter som egentlig er grei å slå sammen, men litt tung. Men samtidig sikkert ypperlig å trille i sandden. Den andre vognen vi har er en liten shopping-trille som er lett å få med seg, men som man ikke kan legge ned ryggen på. Den er sikkert kjempe fin å ta med rundt i byen og på butikker, men ikke på stranden, da hjulene er rimelig små. Noen råd og tips?
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Jeg har ingen unge selv, men han må sitte i fanget ditt mens setebelte-skiltet lyser. Han kan sikkert vandre litt rundt, men husk at anbefalingen om å sitte fastspent under hele reisen, er ikke laget for moroskyld.. Det med barnevong er jeg desverre blank på..
Gjest Lhinn Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 hei jeg har ingen barn og kan vel ikke svare på alle spm dine men; er det charter dere skal på? om så er det mulig å "oppgradere" setet sitt til fremst i flyet/ved en emergency exit. disse plassene har gjerne mer benplass, og gjør det mulig for ungen å ligge her under turen. dette kan nok koste deg noen kroner, men tror ikke det er snakk om mye. sist jeg var på charter var dette en del av tax free tilbud vi fikk før turen. om dette ikke lar seg gjøre, kan du jo enten ringe flyselskapet på forhånd eller spørre da dere sjekker inn om de har noen "barnevennlige" seter. Får du feks. ikke sitte fremst, bør du iallfall sitte ved midtgangen så dere enklere kan "gå en tur" når det gjelder takeoff/landing vil du få utdelt spesialbelte av flypersonalet (spør de om du ikke har fått dette). dette beltet fester du til ditt eget (altså ungen sitter fast til deg på fanget ditt). ellers vil jeg tro de anbefaler ungen (som alle andre reisende) å ha på beltet under hele turen, selv om dette ikke er påbudt (foruten om når lampen lyser såklart). jeg har ofte sett at disse babybeltene ligger i setene allerede da vi kommer inn på flyet, så antar at foreldrene har kontaktet selskapet på forhånd? god tur! (jeg ville nok ringt flyselskapet/reisebyrået så fort som mulig for å forhøre meg, tror kanskje setene blir booket i god tid før avreise pga. tax free varer osv og ikke kan gjøres om ved innsjekking. dette gjelder da først og fremst charter)
Mixelite Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 hei jeg har ingen barn og kan vel ikke svare på alle spm dine men; er det charter dere skal på? om så er det mulig å "oppgradere" setet sitt til fremst i flyet/ved en emergency exit. disse plassene har gjerne mer benplass, og gjør det mulig for ungen å ligge her under turen. Barn får ikke sitte ved en nødutgang. Det har å gjøre med at den som sitter der får ansvaret for å åpne den hvis det trengs. Fremst i flyet kan være et godt tips. Noen fly har små barnesenger de kan henge opp på veggen.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Flyseskapet vil selvføgelig plassere dere der det er best, med tanke på ungen.
Gjest Lhinn Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Barn får ikke sitte ved en nødutgang. Det har å gjøre med at den som sitter der får ansvaret for å åpne den hvis det trengs. Fremst i flyet kan være et godt tips. Noen fly har små barnesenger de kan henge opp på veggen. Åja, dette var jeg ikke klar over. var sikker på at jeg hadde sett det før, men jeg tar nok feil barn fremst i flyet ser jeg vel nesten på hver flytur jeg tar, så det er nok den beste plassen Flyseskapet vil selvføgelig plassere dere der det er best, med tanke på ungen. Hm, er dette en selvfølge? sist tur jeg var på hadde jeg og kjære fått plassen i midten og ved midtgangen, helt innerst skulle en ung dame med hennes baby sitte. vi tilbydde henne selvsagt plassen vår v/midtgangen slik at de lett kunne bevege seg fritt, noe hun var veldig glad for. så jeg er litt usikker på om de vil gi deg den beste plassen uten at du purrer litt på de...?! meeen..jeg er jo ingen ekspert på dette feltet, dette baseres kun på hva jeg har observert!
Glitnir Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Flyseskapet vil selvføgelig plassere dere der det er best, med tanke på ungen. Flyselskapet plasserer deg i utgangspunktet der det passer dem best. Det er restriksjoner både på antall spedbarn (uten eget sete) på et fly, og på hvor tett de kan sitte sammen. Da blir man spredt utover i flyet. Som nevnt over her kan man heller ikke sitte med barn på nødutgang, hvor det ellers ville være bedre plass. Har du spesielle ønsker, så kontakt flyselskapet på forhånd, og være forberedt på å betale for det!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #8 Skrevet 11. juli 2009 Mormor på tur. Sørg for å ha med nesespray av saltvann samt flaske med drikke, hvis du ikke ammer. Gi barnet en god dose saltvann rett før dere tar av og lander og prøv å la barnet drikke mens dere tar av og lander. Pleier å hjelpe for ørene. Når det gjelder å bevege seg på flyet kan det være ganske vanskelig. Traller fram og tilbake. Benytt noen smutthull. Ofte er så små fornøyde med å hoppe litt på fanget og stå å titte rundt seg. Ja barn sitter på fanget med et ekstra belte fra ditt under take off og landing. Dette får du informasjon om fra besetningen. På bussen må du ha barnet på fanget. (Barnet er jo for kort til å kunne sitte alene trygt) Samme her hjemme. Det viktigste når det gjelder vogn er at du kan legge barnet ned i sovestilling. Ei trille egner seg dårlig. Barnet trenger vel fremdeles søvn på dagen. For din egen del anbefaler jeg at du tar den tyngste vogna. pga sovestillingen. Mer du lurer på, så spør. Kommer innom her i morgen igjen. God ferie. Hilsen mormor.
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 11. juli 2009 #9 Skrevet 11. juli 2009 Det meste er vel allerede sagt, men ville bare nevne at man ofte får trille barnevognen helt ut til flyet. Alternativt sendes den som spesialbagasje, men kan da ofte få litt røff behandling. Ellers så skal du nok ikke beregne å la 1-åringen vandre for mye i gangene. Kabinpersonalet har som regel nok å gjøre og flyr frem og tilbake hele tiden. Det er nok ikke sånn kjempepopulært med "unger i veien" hele tiden De som er inne på barne- og familieforumet vet nok alt om å dra på tur med småbarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå