Gå til innhold

~ Terrasse, altan, balkong og veranda ~


Livets datter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Balkong henger ut fra veggen uten støtte under...

Veranda og terasse tror jeg er det samme - en platting utenfor huset

Altan en balkong med støtte under?

Har egentlig ikke epiling, men gjetter nå... :roll:

Noen som faktisk VET????

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Balkong har man i blokker/bygårder. Noen få kvadrat med noen planter og et bord med en eller to stoler.

Veranda er en ganske smal, av og til ganske lang utvekst på hus, påmontert.

Terrasse er en betydelig større utvekst på hus, kan brukes til alt fra grilling, via dansing til utagerende badminton - avhengig av størrelsen.

Altan er...er...også et ord, men ikke i mitt dagligvokabular. Jeg forbinder ordet altan med poserende jålekopper som ikke vil bruke ordene balkong eller veranda fordi det høres litt "arbeiderklasse" ut.

Men så er jeg en fordomsfull faen, da...

:ler:

Vi har forresten terrasse!! YI-HAAA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøff skrev:

Altan er...er...også et ord, men ikke i mitt dagligvokabular. Jeg forbinder ordet altan med poserende jålekopper som ikke vil bruke ordene balkong eller veranda fordi det høres litt "arbeiderklasse" ut.

Men så er jeg en fordomsfull faen, da...

:ler:

Mora mi bruker benevnelsen 'altan' om balkong! Men så er jo også hun en skikkelig nordnorsk jålekopp (fra tjukkeste Tromsø) Arbeiderklasse??? Hrmf! Bydame, dette altså! (He he, hu stemmer AP da...)

Tror dette kanskje har litt m dialekter og sånt og gjøre....Hvis d er dansk el fransk, er d helt klart derfor uttrykket brukes i Tromsø, uten at jeg skal gå inn på grunnene for d her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altan = Balkong, og en balkong er et utbygg på en yttervegg.

En veranda er et åpent eller innelukket tilbygg på hus.

En terrasse er en avsats foran en innrykket etasje i en større bygning.

Dette er i følge bokmålsordboka, men jeg vet fortsatt ikke om jeg skjønte forskjellen på en terrasse og en veranda jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror:

Balkong - rett på veggen uten eller noe annet under.

Altan - balkong MED med søyler aller fundament som går ned i bakken.

Veranda - altan eller balkong med adkomst (trapp) ned til bakken/hage,

Terrasse - i stor grad på bakkeplan og med adkomst til hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bodde på østlandet hadde vi terrasse nede på bakken, hellebelagt med dør til stuen og adkomst til hagen.

I andre etasje hadde vi veranda, ca 1 1/2 m bred og i hele lengden av (rekke)huset.

Her (Stavanger-området) er alt terrasse. ALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - for meg er balkong noe sånn snobbete som brukes for det høres så flott ut, mens altan er en sånn liten som er utenfor soveromsvinduet i de aller fleste hus.

Terasse er en litt større ting enn altan, liksom terasse er en liten balkong og balkong er dersom den er kjempstor og flott.

Veranda - hmm - veranda er for meg en sånn litt større altan :) En ting mellom altan og terasse. sedduten vil jeg si at en altan og veranda kan være innebygget eller henge på huset, mens terasse eller balkong bør være på nivå med hage eller også i terasseblokk der de er ekstra store og går over leiligheten under.

Men jeg har jo ikke noe ordbok, bare litt spennende hvor forskjellig min oppfatning er fra noen andre her. Helt omvendt jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atmi skrev:

hehe - for meg er balkong noe sånn snobbete som brukes for det høres så flott ut, mens altan er en sånn liten som er utenfor soveromsvinduet i de aller fleste hus.

Ja isåfall har mora mi HEEELT rett! D er nettopp den lille utenfor soveromsvinduet hun kaller 'altan'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg var litt urettferdig i min oppfatning av balkong - for jeg har og en oppfatning av at østlendingerog sørlendinger (jammen er jeg generaliserende visst) bruker balkong som navn på en liten altan - sånn innebygget som er utenfor mange blokker - en liten en. Mens en altan kan være innebygget eller ikke, de er på vanlige hus. Der er liksom litt forskjell der.. eller? hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Terra betyr 'jord', en terrasse må altså være på bakkeplan.

Når det gjelder bruken av balkong, altan og veranda, så har jeg rett og slett ikke snøring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Altan er...er...også et ord, men ikke i mitt dagligvokabular. Jeg forbinder ordet altan med poserende jålekopper som ikke vil bruke ordene balkong eller veranda fordi det høres litt "arbeiderklasse" ut.

Jeg har alltid sett på ordet "balkong" som snobb-ord!...

Hjemme sier vi altan,.. altan=veranda. :)

Terasse står på bakken, mens altan,veranda og balkong henger i luften..

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Étoile
Terra betyr 'jord', en terrasse må altså være på bakkeplan.

Når det gjelder bruken av balkong, altan og veranda, så har jeg rett og slett ikke snøring! :D

Hva med "takterrasse" da? Den står jo ikke akkurat på jord, men er et innrykk i en bygning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For meg er "balkong, terasse og veranda" snobbeord.

Det er i mitt vokabular to begreper som brukes: Alatan og platt(platting) en platt er på bakken, og en altan er oppe i lufta...

Men skal jeg væer fin på det vil jeg si at terrasse er det jeg kalle platt, og altan dekker nok både veranda og balkong, en balkong er bare en sånn liten utvekst på f.eks blokk, uten understøtter etc.

Men dette varierer jo veldig, hva folk legger i ulike ord. Siden noen mener "altan" er snobbete, mens det i min dialekt altså er det mest "arveiderklasseutrykket", mens å si "veranda" er meget snobbete. Bare de peneste byfruene som ikke snakker noe som ligner på min diakelt egentlig kan si at de har en veranda der jeg kommer fra. Alle vi andre har altaner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt også men aldri gjort noe med, men nå *tada* har jeg slått opp i ordboken min og Escolas ordbok sier følgende:

Altan - Utbygg med rekkverk på hus, balkong.

Balkong - altan, framspringende utbygg med rekkverk på et hus.

Terrasse - trappetrinnformet avsats iskrånende terreng, uteplass laget av smale bord eller annet materiale.

Veranda - lite åpent utbygg på et hus.

Så da burde jo det være klart?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har spurt en byggmester (min kjære :D ) og svaret er som følger:

- Terrasse (av Terra- jord, som nevnt før her), ligger på bakken. Kan være av planker, heller e.l.

- Veranda, tenk en opphøyd terrasse. Ligger godt over bakken. dvs den henger fast i veggen og står på bæringer.

- Balkong, henger utvendig på veggen, støttes ikke av bæringer fra bakken, men henger fast på huskroppen

- Altan, en utvedig gang på et leilighetskompleks, som benyttes for å komme seg til leilighetene i etasjene over 1 etasje, med tak over. Også kalt en balustrade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan passer dette med terrasseleilighet? Da burde det blitt kalt stor veranda leilighet...

Nei, terrasse er det samme som en meget stor veranda. På hytta har vi enorme verandaer=terrasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror:

Balkong - rett på veggen uten eller noe annet under.

Altan - balkong MED med søyler aller fundament som går ned i bakken.

Veranda - altan eller balkong med adkomst (trapp) ned til bakken/hage,

Terrasse - i stor grad på bakkeplan og med adkomst til hage.

Jeg bare siterer deg jeg :-) anna :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske morsomt!! :ler: Tror det har vel så mye med dialekt å gjøre dette her...

Men for meg så betyr det dette:

Balkong: sånn som man har på hotellene i syden... Liten ting man så vidt har plass til noen ting på.

Altan: Stort sett det meste man kan gå ut på som ikke er en balkong. Veldig enig med Fredagsbarn her...

Veranda: Østlandsk for altan...

Terasse: stor ting som man kan komme til fra både hage og hus. Står gjerne på påler ned i hagen, men med plass under...

Og vil som Fredagsbarn utvide diskusjonen til å inneholde platting: Noe som kan kalles veranda tror jeg. Men uansett, en platting består gjerne av heller eller stein og danner en fin flat platting som egner seg godt til å sole seg på, leke med playmo eller hoppe strikk...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...