Gå til innhold

Diabetes type 1

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Dia_*
Skrevet

Hei!

Jeg fikk diabetes type 1 julen 2008, kjempe ålreit tidspunkt=) hehe. Vel jeg skriver vel egentlig denne tråden for og syte litt, da jeg overbeviser alle rundt meg om at alt er helt flott!!!! Selv om jeg er glad for at jeg fikk greie på hva som feilte meg, etter månder med besvimelser, hyppig tissing, 5 liter væske om dagen og enda tørst! også helt sinnsyk slapp. men da var det jo en forklaring på alt sammen :ler: Selv om diabetes var det siste de sjekka da jeg har epilepsi ved siden av og de trodde det var noe galt med medisineringa. Så plutselig en dag gikk jeg rett i gulvet på jobb og neste var sykhuset i full fart!

Men er det en ting jeg er spesielt lei av så er det alle de gangene jeg må forklare og forsvare diabetesen min! Da jeg kom på sykhuset og ble liggene der en stund så fikk jeg jo besøk av familie og venner og enkelte av vennene mine presterte og spørre om det hjalp hvis jeg gikk ned i vekt (finnes ikke overvektig) eller om det var fordi jeg hadde spist for mye sukker? Men du er jo ikke overvektig du osv osv. Hvorfor er diabetes 1 så dårlig opplyst?

Så kommer jeg vel frem til noen spm og det er jo selvfølgelig om det er noen andre diabetikere her inne som vil dele litt erfaringer osv med med. Jeg går til dia sykepleier og hun sier at jeg faktisk ikke kan spise poteter, ris druer eller noen ting nesten? Jeg spiste ganske sunt fra før av, men nå som jeg vet at jeg ikke har "lov" til og spise hva jeg vil, så har jeg plutselig lyst på alt som er usunt :ler: Men jeg klarer meg bra, og trener en del. Men enda et stort spm er jo graviditet? Jeg og mannen min har lyst på barn, men hører jo bare skrekkhistorier! HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Det er ikke mulig å være en perfekt diabetiker. Så og si ALT du gjør har innvirkning på blodsukkeret, og etter en del år med prøving og feiling må en nesten bare konkludere med at du må få lov til å variere på dietten. Det gode med type-1 er at du tar sprøyter i stedet for piller. Du er mer fliksibel enn type-2 og kan godt unne deg en pakke potetgull, eller poteter til middag. poteter har mye stivelse som blir gjort om til sukker, men det er fortsatt en sunn matvare. Selv fikk jeg forbud mot melk og brunost da jeg fikk diagnosen for 10 år siden, noe andre leger senere har ledd av. Du kan spise HVA DU VIL, men ikke så mye du vil uten insulin. (druer bør du uansett vere forsiktig med, det er alt for godt i forhold til sukkermengden ;)

Vil du ha et enda bedre regulert blodsukker vil de fleste anbefale pumpe, men om du får det tilbudet er avhengig av hvor du bor i landet og hvor god kjennskap din diabetessykepleier har om det. Vil anbefale deg å melde deg inn i diabetesforbundet, og kontakte lokalforeningen. Diabetesforeningen arbeider hele tiden med å opplyse folk om diabetes, det er bedre nå enn for 10 år siden. De fleste kjenner noen som har det, men ikke alle får med seg riktige fakta. Om noen spørr deg hva du kan spise, så skal du svare "alt". For du kan spise alt, så lenge du ikke har matallergi i tillegg.

Når det gjelder barn så bør du ta kontakt med lege. Kan ikke svare på dette, har ikke satt meg inn i det. Men har fått med meg at hele graviditeten bør ha god oppfølging med lege. Er selv bekymret for hvordan en eventuell graviditet vil bli, men ikke la snakk skremme deg, det er fullt mulig for oss å få det til ;)

Vil råde deg på det sterkeste å ta kontakt med diabetesforbundet, de har mye å fortelle og kan hjelpe med brosjyrer om matlaging og eventuelle dietter (og det meste du lurer på).

Husk at du ikke må følge alle matråd du får fra legene, da får du ikke spise noe som er godt. Ta sprøyta di og spis potet!

Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg har ikke meldt meg inn i diabetesforbundet enda, men det skal jeg nå. ålreit og høre at jeg fortsatt kan spise "normalt" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...