iden Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Nå har jeg akkurat tatt ut tidenes mest mislykkede gulrotkake av ovnen... til bestemor 95årsdag, så den skulle lissom sett litt ok ut... Jeg har som vanlig passet på å ikke åpne ovnen underveis, ikke ta ut kaken før den er ferdig... Og når kaken er halvferdig og jeg kikker forventningsfullt inn i ovnen - så ser den dødslekker ut... men, som alltid, den ser ikke akkurat imponerende ut når den endelig blir ferdigstekt, og idag nådde den nye lavmål, ikke en cm tykk i midten en gang... Har du et godt tips som kanskje kan hjelpe meg når jeg nå må sette i gang med kake nr 2 før klokka er 10??
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Har en oppskrift som alltid blir vellykket, men dessverre ingen tips om hvorfor din synker sammen...
Gjest antigartner Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 (endret) Da jeg, etter mange mislykkede forsøk, lærte å lage sukkerbrød, lærte jeg at det var viktig at alle ingrediensene var romtempererte. En ting som kan være med å lage "krater" i sukkerbrødet er i alle fall at eggene er for kalde. I min gulrotkakeoppskrift er det ganske mange egg, så jeg antar at dette kan ha noe for seg på denne kaken, også. Hvis du må bake kaken på nytt, ta eggene ut i romtemperatur minst en time i forkant. Hvis oppskriften går ut på først å lage eggedosis, for deretter å blande inn de andre ingrediensene, sørg for at eggedosisen er pisket skikkelig luftig. Resten av ingrediensene bør ikke piskes inn med mikser, men røres forsiktig inn for hånd. Dette for å unngå å piske vekk den lufta du allerede har pisket inn i eggedosisen. Min mor insisterer for øvrig på å sikte mel/bakepulver/natron/krydder/etc.-blandingen ned i eggedosisen litt etter litt og "vende" det forsiktig inn. Hun mener dette gir best resultat. Med min oppskrift har jeg ikke trengt det, men det kan jo absolutt være verdt et forsøk. Lykke til! Endret 9. juli 2009 av antigartner
Heidik Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Jeg bruker å snu formen opp-ned når jeg tar den ut av ovnen, drar ut brødfjøla under benken og setter formen på skrå fra brødfjøla og oppover til benken. Dette funker godt til meg.
iden Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. juli 2009 Tusen takk for gode tips! Blei ikke noe mer kakebaking før 10, for jeg var litt gretten, men skal forsøke igjen om en time! Så da blir det romtempererte egg, siktet mel og natron blanding, og brødfjøl til slutt!!! Krysser krøllene for at det går litt bedre nå Om du med evig-vellykket-gulrotkake-oppskrift har lyst til å dele med deg, tar jeg den gjerne imot, og river hele oppskriften min ut av kokeboka mi!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Her er den alltid vellykkede gulrotkaka (sa hun med litt prestasjonsangst) Virkelig verdt å teste ut!: KINES GULROTKAKE • 2 kopper sukker • 1 1/4 kopp soyaolje (blandes godt) • 4 egg • 2 kopper mel • 3 kopper finraspet gulrot • 1 ts salt • 2 ts natron • 2 ts kanel Glasur: • 1 pk Philadelphia naturell • 125 g smør • 1 3/4 kopp melis • 1 ts vaniljesukker Stekes i ca 40 minutter på 180 grader nest nederst i ovnen. Jeg pleier å bruke en liten langpanne som er ca 25 x 35 cm
iden Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2009 Tusen takk!!! Da skal jeg prøve den også før jeg offisielt gir opp!! Nå gjorde jeg alt rett, trodde jeg, vasket bollen med sitron til og med, for å være sikker på at det ikke var noen oljerester som skulle ødelegge for noe... og fram til de 10 siste minuttene så kaken ut som et mesterverk - før den atter en gang la seg 1cmpaddeflat i midten... Like før jeg i et desperat forsøk skylder på kakeformen!!! Men, med to mislykkede gulrotkaker på en dag ble det iallefall nok materiale til å kamuflere oppskjærte kakestykker med litt for mye glasur... så får vi håpe bestemor blir glad (det gjør hun jo forsåvidt alltid...: ) Takk for innsatsen, godtfolk! Neste gang blir det helt ny oppskrift!! *Spent*
Miel Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Steker du kaken på rist eller brett? Det kan nemlig ha mye å si! (Og det er altså brett som er det riktige. )
Aricia Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Steker du kaken på rist eller brett? Det kan nemlig ha mye å si! (Og det er altså brett som er det riktige. ) Det kommer alt an på stekeovnen - i noen skal man steke kaker på rist. Dette står presisert i instruksjonsheftet som følger med.
Miel Skrevet 10. juli 2009 #10 Skrevet 10. juli 2009 Brett gir jo mye jevnere varme under formen og dermed bedre heving. Det kan da vel ikke være så forskjellig fra ovn til ovn? De gangene jeg har stekt på rist er også de eneste gangene jeg har fått mislykkede kaker. Med brett blir det perfekt hver gang. Det med romtemperering av ingrediensene har jeg forresten aldri tatt noe hensyn til, jeg tar nesten alltid eggene rett fra kjøleskapet, uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell. Eggedosis er jeg derimot veldig nøye med, den kan simpelthen ikke piskes for lenge.
Aricia Skrevet 10. juli 2009 #11 Skrevet 10. juli 2009 Brett gir jo mye jevnere varme under formen og dermed bedre heving. Det kan da vel ikke være så forskjellig fra ovn til ovn? De gangene jeg har stekt på rist er også de eneste gangene jeg har fått mislykkede kaker. Med brett blir det perfekt hver gang. Med min nye stekeovn har jeg den stikk motsatte erfaringen, noe som stemmer overens med det som står i instruksjonsheftet.
Gjest strykebrett Skrevet 10. juli 2009 #12 Skrevet 10. juli 2009 Høres ut som det er noe feil med oppskriften din, for lite mel kanskje? Prøv en oppskrift som baserer seg på å begynne med å røre smør og sukke hvitt neste gang. Slike rørte masser skal det mye til å gjøre feil etter min erfaring
iden Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 11. juli 2009 Har alltid stekt kaka på rist, så skal jammen meg sjekke hva som står i instruksjonsboken!! Lurt tips, det har jeg faktisk aldri tenkt på at kan ha noen betydning... Kan med glede skylde på oppskriften min, strykebrett!! Neste gang jeg får lyst til å bake gulrotkake blir det definitivt en uten eggedosis... Hehe... Kakebaking for dummies, kanskje jeg skal lete etter en sånn kokebok
Eliza Doalot Skrevet 11. juli 2009 #14 Skrevet 11. juli 2009 Er du veldig raus med bakepulveret? Jeg var det tidligere og endte ofte med sånne kaker. Etter at jeg begynte å begrense meg (jeg tror i allefall det var grunnen) hjalp det.
Miel Skrevet 11. juli 2009 #15 Skrevet 11. juli 2009 Med min nye stekeovn har jeg den stikk motsatte erfaringen, noe som stemmer overens med det som står i instruksjonsheftet. Ok, jeg har aldri hatt splitter ny ovn, kanskje noen av de nye fancy er annerledes. Men i "gammeldagse" ovner er det i hvert fall brett som gjelder. Jeg har en helt vanlig varmluftsovn fra Grepa, tipper den er 3-4 år gammel. Jeg har forresten en helt fantastisk gulrotkakeoppskrift jeg også, med kokte gulrøtter i stedet for revne, og det gjør kaken utroooolig saftig. (Dessuten er det niks eggedosis )
iden Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 12. juli 2009 Jeg har forresten en helt fantastisk gulrotkakeoppskrift jeg også, med kokte gulrøtter i stedet for revne, og det gjør kaken utroooolig saftig. (Dessuten er det niks eggedosis ) KOKTE gulrøtter? I all verden, det har jeg aldri hørt før!!! Om du gidder er jeg veldig klar for oppskrift!! ...kokte gulrøtter....hehe, kult! Ang bakepulver, Eliza Doalot, pleier jeg å bruke måleskje, så det skulle bli riktig... Det er bare mystisk!
Miel Skrevet 12. juli 2009 #17 Skrevet 12. juli 2009 Ok, men jeg bare advarer deg, den er farlig god, og du kan komme til å bli truet på livet av folk som vil ha oppskriften. 5 dl hvetemel 5 dl sukker 2 ts natron 2 ts kanel 2 ts muskat 2 ts kardemomme 2 ts vaniljesukker 1 liten boks valnøtter (ca 200 g), finhakkes 2,5 dl kokosmasse 2,5 dl olivenolje (el. annen vegetabilsk olje) 3 egg 1 liten boks ananas, hell av saften og kjør i blender Ca 0,5 kg gulrøtter (5-6 stk) Skjær opp gulrøttene, kok dem til de er myke, og mos dem (jeg bruker potetstapper). Bland først alt det tørre, tilsett deretter de moste gulrøttene, olje, egg og knust ananas. Stekes i 24 cm springform ved 180 °C i ca en time. Pass på at kaken ikke blir brent på toppen - om den begynner å se svidd ut legger du bare over litt bakepapir. Glasur: 120 g kremost naturell 3,5 dl melis 0,5 ts vaniljesukker 2 ts sitronsaft 3 ss romtemperert smør Rør sammen alle ingrediensene til en jevn glasur.
Idnar Skrevet 12. juli 2009 #18 Skrevet 12. juli 2009 Litt seint å komme med tips nå, men.. Når du har raspet gulrøttene kan du ta å presse de (i hendene over vasken) så skal du se hvor mye saft som går av. Denne saften gjør ofte at kaken detter sammen, for kaken blir rett og slett for tung! Kaken blir ikke mindre saftig av at man presser ut gulrotsaften. Kan jo kanskje prøves neste gang??
iden Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #19 Skrevet 13. juli 2009 Trodde ikke det skulle gå an å få så mange gode gulrotkaketips - klemme ut gulrotsaften - interessant!!! Og Miel, jeg skal med livet som innsats prøve med på den oppskriften...gleder meg stort!!! Tusentusen takk for at du ville dele den uten livstruende trusler:) Du er en knupp!!! Tror jeg må ha en hel gulrotkakebakedag for å se hva som funker!! Tusen takk til dere alle!!! Som en liten takk, så skal dere få oppskriften på en _fantastisk_ brownie, som er så enkel at jeg klarer iallefall ikke å ødelegge den!! 3 dl sukker (sjokkerende) 1,5 dl hvetemel 2 ts vaniljesukker 4 ss kakao 2 egg 150g smelta smør 50g hakket sjokolade Bland i synkende rekkefølge, ha i en 24cm springform, og stek på 200grader på midterste rille i 20 min... Jeg setter alltid timeren på 19 min og skubber forsiktig på formen for å se om midten er stivnet - om du ikke ser bevegelse er kaka ferdig! Må jo ikke under noen omstendigheter steke en brownie for lenge! Den blir sinnsykt god (litt for god, fort å spise alt for mye..hehe), og tar utrolig kort tid å slenge sammen!! Bra kombo!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå