Gå til innhold

Bilforsikring


Gjest Gjest_gjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjesten_*

Jeg har bil, og jeg mener at jeg har et vilkår om at det ikke skal være sjåfører under 24 år.

Så kommer problemet. Min svigersøster holder nå på å øvelseskjøre (hun er 18 år) og min mann og jeg kunne tenke oss å hjelpe henne med dette. Svigers har kun en minibuss, og den kan hun jo ikke øvelseskjøre med, så det vil isåfall være med vår bil.

Er det noen som vet om slike vilkår pleier å gjelder ved øvelseskjøring også, eller kun hvis personer under 24 år kjører alene? Må si at jeg ikke er spesielt lysten på å måtte endre forsikringen og betale mer bare for at hun skal kunne øvelseskjøre med oss noen ganger, men vi kan jo ikke risikere å ikke være dekket når hun sitter bak rattet heller.

Og hva kan eventuelt skje hvis vi havner i en ulykke når hun kjører? Blir det da likestilt med at man ikke har forsikring i det hele tatt, eller er det vanlig med at f.eks. egenandelen blir høyere?

Det er ikke aktuelt at hun skal låne bilen når hun har tatt lappen. Vi har forsikring gjennom Vesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikringsavtalen din gir nok bedre informasjon på regler i forhold til øvelseskjøring og aldersbegrensning enn våre antakelser. Såvidt jeg vet er det veileder som er fører ved øvelseskjøring, og en aldersgrense gjelder da for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det er ikke noe man må endre i forsikringsavtalen. i forsikringen min er det slik at jeg er 26 og er den som bruker og betaler forsikringen. men det står i forsikrings avtalen ( den gedigne blekka man får fra forsikrings selskapet når man har tegnet forsikring) at dersom man kræsjer må man betale så og så mye i egenandel. men hvis føreren er under feks 25 så må man betale mer. (husker ikke summen)

for jeg har en forsikring på bare meg med ingen førere under 25 år.

men de regner jo alltid med at noen kan låne bilen i ny og ne, selvom du står som hovedperson. altså at bilen brukes mest av en over 25, og derfor er forsikringen gunstig å betale for deg.

men jeg tror også så lenge noen øvelseskjører med deg at det er du som er beregnet som føreren dersom det skulle skje noe.

det var ihverttfall slik når jeg øvelseskjørte og kræsja den gangen jeg var 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...