Gå til innhold

Wok-sauser


SuperNova

Anbefalte innlegg

Nå er det virkelig gøy å gå i grønnsaksbutikken - masse flotte sesonggrønnsaker!

Jeg lager mye wok til middag, og pleier å kjøpe ferdig saus fordi det går så raskt. Men kanskje noen har oppskrift på noen gode, enkle sauser man kan lage selv? (Spurte hun håpefullt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager vel ikke noen direkte saus, men driver jeg å lager noe wok-lignende til middag så har jeg på soyasaus og eventuelle krydder jeg føler passer.. ofte er det jo det sånne poser består av også. Husker ihvertfall ingefær og hvitløk (man får ingefærpulver på innvandrerbutikker ihvertfall om du ikke orker å skjære opp en hel en).. Ta en titt på posene du pleier å bruke og plukk litt ideer fra dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

Alt jeg bruker i Wooken er soyasaus og krydder.

Chilli, hvitløk, pepper etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke:

*sursøt saus fra flaske

*Flere varianter chilisaus

*Østerssaus

*Sataysaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest woksausgjest

Jeg har eksperimentert mye med å lage egne woksauser - alt du får ferdig på flaske er jo stappfullt av tilsetningsstoffer. Men det er også slike ferdigprodukter av ulike typer som brukes på kinarestauranter, så du må være forberedt på at hjemmelaget saus smaker annerledes og enklere - eller renere, om du vil.

Jeg har feks forsøkt meg på presset appelsin og lime i kombinasjon med fem-krydder eller karripulver, litt kyllingkraft og flytende honning, og tilslutt jevnet med maizenna utrørt i litt vann. Samtidig har man chili, hvitløk og frisk ingefær i woken sammen med grønnsakene før man heller i sausen tilslutt, så disse smakstilsetningene blir jo også en del av sausen.

Det som imidlertid fungerer aller best, synes jeg, er en mer thaiaktig saus med kokosmelk som basis. Bland kokoksmelk, presset lime, soyasaus, nam plah (fiskesaus), litt demererarasukker eller palmesukker og ørlite sesamolje i en bolle. Smak deg fram, og bruk gjerne mer lime enn du tror, siden grønnsaker er søte i smaken og trenger endel syre. Ha over i woken når det andre er ferdig, gi et kort oppkok og ha masse hakket frisk koriander i tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er en helt underbar sechuansaus:

3 dl hønsebuljong

1/2 dl soyasaus

2 ss katjap manis (søt soyasaus)

1 ss revet ingefær

1 hakket hvitløkbåt

1-2 ss sambal oelek (chillipasta) prøv deg frem den er STERK :)

-sukker etter smak

Sechuankylling

4 porsjoner

5 kyllingfileter

olje til steking

2 paprika

1/2 squash

ca 6 sjampinjonger

2 gulrøtter

1 løk

100g sukker erter

1/2 purre

1 pose cashewnøtter

Det er lurt å førberede allt før du begynner å wokke.

-Begyn med å strimle/hakke grønsaker

-Strimle kyllingen i passe biter

-Bland sausen i ett beger så den er klar att helle på når du har wookat kylling og grønsaker.

-stek kyllingen først å legg den til siden.

-stek grønsaker, legg i kyllingen og hell på sausen

Lykke til, du kommer ikke å bli skuffet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...