Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Jeg har alltid vært naturlig slank. For noen måneder siden gikk jeg på en smell, og sluttet nesten å spise, jeg orket ikke tanken på mat. Jeg har gått ned mange kilo, og synes at nå er jeg altfor tynn. Jeg føler også at jeg har lite energi. Noe som nok også henger sammen med det psykiske, jeg sliter fremdeles, men jeg har nok også veldig lite å gå på fysisk. Så jeg vil gjerne prøve å få i meg litt mer mat, så jeg kan gå opp i vekt, problemet er at jeg har en forsvinnende liten appetitt. Og jeg kan ikke presse meg selv til å spise mer enn det jeg orker, det bare ender med at jeg kaster opp alt sammen igjen – så det virker mot sin hensikt. Jeg prøver å spise oftere, men det begrenser seg virkelig hvor mye jeg klarer å få i meg i løpet av en dag. Noen som har noen gode tips til hva jeg kan spise/drikke, for å legge på meg?
yoga Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Hei du, er nok vitkig og riktig at du i en periode spiser små, men ofte måltider. Feks 2. hver time. Tror du du hadde klart det? 4 hovedmåltider, ellers mellommåltider spredt utover dagen. Gode kilder til god næring er feks: - avocado- spises alene, eller i salater - bruk godt med olje i steking, og gjerne i salater - nøtter - fisk- feks laks og makrell i tomat på skiva - bruk godt med smør på brødmat/knekkebrød - fetaost - oliven Du kan også få kjøpt næringsdrikker på apoteket som kan være et veldig godt supplement til vanlig kost. De er litt dyre, men i en kortere periode er det kanskje verdt investeringen. Vil også anbefale deg å ta det veldig med ro den første perioden, passe på å få nok hvile og søvn, før du går tilbake til normal aktivitet. Husk også på å få i deg nok drikke- spesielt hvis du til tider kaster opp, og det er en sjanse for at du blir litt uttørret.. En god idé er å lage opp store porsjoner med middag, slik at du kan fryse det ned, å bruke til senere lunsjer og middager. Slik kan du spare litt krefter på matlagingen.
Ninen Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Du har allerede fått flere av de rådene jeg tenkte på. Jeg har selv trengt å gå opp i vekt i perioder, uten å ha den store matlysten. Det som har hjulpet meg godt, er å drikke smoothies og andre næringsrike drikker, som juice, drikkeyoghurt osv. Avocado og banan er også godt. Jeg har i alle fall hatt lettere for å få i meg frukt, grønnsaker og drikke enn annen mat. Nøtter har vært greit å småspise på innimellom, men ikke før et måltid, for da har jeg orket mindre av måltidet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Tusen takk begge to for gode råd!! De skal prøves ut. Særlig det med å drikke, tror jeg kan være en god ide, lettere å få i seg mer da. Så smoothie ingredienser, juice, apotekdrikker osv. skal herved hamstres. I tillegg til avocado osv, skal skrive handleliste ut fra rådene deres jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå