Gjest Jesse Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Trenger desperat råd. har gang etter gang kjøpt med ulike urteplanter, noen har bare såvidt overlevd natten (eller død i løpet av natten), sist klarte jeg å ha 2 planter stående i nesten 2 uker, da hadde jeg invistert i en terrakotta potte beregnet på urteplanter, men synes ikke det er særlig lenge heller... Hvordan kan jeg få de til å stå lengre? hvilke planter anbefaler dere? Litt kjipt å kjøpe inn en plante så varer den bare lenge nok til å benyttes i 1 middag
dandy Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Planter kjøpt på Rema er dårlig kvalitet. Jeg kjøpte urter på Plantasjen for to måneder siden, og de har jeg ennå..
Gjest Frosk Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Planter kjøpt på matbutikker har en lei tendens til å dø fort. Jeg kjøper iblant urter på hagesentre (sår mest selv) - hagesenterurter overlever, men vær klar over at mange urter ikke trives særlig bra i kjøkkenvinduet. Har du hage eller altan eller på en eller annen måte mulighet til å ha urtene ute er det lettere å få fine planter - jeg har massevis i potter og kasser på terrassen
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Sier som de andre at matbutikkurter kan være vanskelige å få til å overleve. Men det er litt forskjell på artene, og kjøper du f eks rosmarin, salvie, estragon eller timian på våren er det ganske greit å få dem til å overleve sommeren, gjerne plantet ut. For ikke å snakke om ulike mynter, de er veldig lette å få til (men ikke plant dem i bed med andre planter, de sprer seg som ugress). I år har jeg også en basilikum som klarer seg, men det er sjelden...Dersom planten er veldig tett (mange stilker, ikke tynnet ut) er det lurt å dele den og plante om også, men ikke alle slike skjøre butikkurter tåler det.
Gjest Marlo Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Kjöper stort sett alltid ferdigurter på butikken. Har også hatt de så lenge det er mulig. Setter de i en stor ildfastform (en slik pen og hvit en) og heller vann i formen - ikke på plantene. Har de også i et syd-öst vendt vindu på kjökkenet, slik at de får mye morgensol, men skygge resten av dagen. Mine planter har alltid dödd en "naturlig" död iallefall
Ms.Blaise Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Jeg merker i allefall at når det er kaldt (vinterstid), så dør urtene kjempefort. Men engang gradestokken stiger, kan i allefall mine holde seg friske og fine i en 4-8uker. Noen ganger lengre. De må vannes stortsett hver dag og noen ganger 2 ganger pr dag. Dette om det er spesielt varmt ute. Mine står i vinduet. Rosmarin, Timian, estragon og gressløk lever lenge hos oss. Basilikum er det så som så med, men nå har jeg en som har holdt seg fin i 3uker allerede, og er fin fremdeles. Jeg merker at persille dør spesielt raskt.
Gjest imli Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Bruk teracotta-potter, og lecakuler under. Vanne hver dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå