Gå til innhold

Statsvitenskap


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det noen her som har tatt utdanning i statsvitenskap m/u master? Var det vanskelig å finne jobb etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har master, fikk høyst relevant jobb flere måneder før jeg var ferdig. men det var rett før finanskrisa.

de jeg kjenner som er ferdig nå sliter litt mer, men det virker som de fleste får en eller annen jobb.

generelt kan man vel dele gruppa opp i to:

1. de som jobbet frivillig/hadde relevant arbeid ved siden av studiene fikk jobb raskt - og fikk de beste/mest attraktive jobbene.

2. de som ikke gjorde noe ved siden av bortsett fra en typisk kassajobb på rimi e.l fikk jobb, men måtte vente lengre og det var kanskje ikke helt relevant/evt lavere på karrierestigen.

de jeg kjenner som er i kategori 1, eller har et dyktig forskertalent jobber enten med forskning, rådgiverstillinger o.l innenfor ulike bransjer.

jeg er veldig fornøyd med mitt valg av studie, men så er jeg også veldig interessert i temaene:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har bachelor i statsvitenskap. Søkte mange jobber i ca 6 måneder. Ble til slutt innkalt til to intervjuer hvor jeg fikk tilbud på den ene. Jobber nå som førstekonsulent i staten :) (på grunn av sykdom o.l jobbet jeg ingenting ved siden av studiene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har statsvitenskap - lavere grads studier. Statvitenskap regnes som et av de "tunge" samfunnsvitenskaplige fagene. Jeg tror absolutt det har hjulpet meg å få de jobbene jeg vil ha, selv om ingen har noe å gjøre med "staten". Jeg har gjort mye forskjellig, blant annet jobbet i mediabransjen. Men hvis man ikke har interesse for temaene, er det lett å falle av lasset - så det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Totalt ubrukelig utdannelse på samme måte som Indiana Jones fag, antropologi, sosiologi og alt det andre tullet.

Ta ingeniøren og få deg en ordentlig jobb i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Totalt ubrukelig utdannelse på samme måte som Indiana Jones fag, antropologi, sosiologi og alt det andre tullet.

Ta ingeniøren og få deg en ordentlig jobb i stedet

Hadde ikke statsvitenskap eksistert som fag, hadde det vært stusselige forhold i et land - og lite en ingeniør kunne ha jobbet med... At samfunnsstruktur og politikk er helt basalt for at et land skal fungere på en god måte, er vel noe enhver burde forstå, ville jeg tro. Uavhengig av hvor lang utdannelse man har....

Tull ville jeg ihvertfall ikke kalle det.

For at et samfunn skal fungere, holder det ikke at alle er ingeniører. Det er behov for renholdsarbeidere, håndtverkere, matprodusenter, helsearbeidere, statsvitere, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest statsviteren
Totalt ubrukelig utdannelse på samme måte som Indiana Jones fag, antropologi, sosiologi og alt det andre tullet.

Ta ingeniøren og få deg en ordentlig jobb i stedet

sånne utsagn er jo helt ubrukelige. med tanke på at jeg selv er statsviter, og har studert med massevis av statsvitere så vet vel vi best hva vi jobber med og ikke.

mine kunnskaper og interesse for organisasjon, politikk og ledelse er det som gir meg en jobb.

kanksje ikke du synes det høres spesielt attaktivt ut, men det er godt å vite at store konsern synes vi er attraktive da:=)

forøvrig jobber jeg med mange ingeniører, og forskjellen på dem og meg er at de jobber med de tekniske delene, mens jeg jobber mer typisk med strategi og utvikling av konsernet som helhet.

de kan ikke gjøre min jobb, og jeg kan ikke gjøre deres.

begge deler er nødvendig, og ingen konsern hadde gått rundt uten et variert arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben
Kanskje ikke du synes det høres spesielt attaktivt ut, men det er godt å vite at store konsern synes vi er attraktive da:=)

Forøvrig jobber jeg med mange ingeniører, og forskjellen på dem og meg er at de jobber med de tekniske delene, mens jeg jobber mer typisk med strategi og utvikling av konsernet som helhet.

Det stemmer. Statsvitere med økonomi innbakt i graden er ettertraktet i multinasjonale selskaper, spesielt på strategisiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...