Gjest gg Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 hei jeg lurte på om det er noen som vet hvilke regler som gjelder når en vil slutte i jobben, har bare jobbet en uke, har fem uker igjen, det er sommerjobb, men jeg har begynt å misslike jobben så mye at eg orker ikke mer, kan jeg bare slutte på dagen siden det bare er sommerjobb? kan jo ikke akkurat ha lang oppsigelsestid da den jo sikkert vil vare like lenge som jobben varer uansett.. må jeg gi skriftlig oppsigelse? og har jeg likevel krav på lønn for den ene uken jeg har jobbet for det om jeg slutter? håper noen har peiling og svarer, trenger virkelig å finne ut av dette
Kakee Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Du kan nok ikke slutte på dagen. Har du kontrakt, i så fall bør det stå der (du skal jo egentlig ha kontrakt uansett)? Det er én måneds oppsigelsestid dersom du ikke har kontrakt, mener jeg å huske. Det jeg ville gjort er å forklare situasjonen for sjefen, det er ikke sikkert h*n ønsker å ha noen i jobb som ikke ønsker å være der.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Hva er grunnen til at du mistrives? blir flyttet mye rundt og får nye oppgaver hele tiden å forholde meg til, synest det er slitsomt og vanskelig, er heller ikke spesielt glad i sjefen og det virker som om hun ikke liker meg heller, føler det er ganske ubehagelig alt sammen. er i tillegg ganske sjenert og redd for å spør om hjelp når jeg ikke forstår ting så når jeg må lære noe nytt så ofte sliter det veldig på meg.
Gjest Blondie ikke innlogget Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 blir flyttet mye rundt og får nye oppgaver hele tiden å forholde meg til, synest det er slitsomt og vanskelig, er heller ikke spesielt glad i sjefen og det virker som om hun ikke liker meg heller, føler det er ganske ubehagelig alt sammen. er i tillegg ganske sjenert og redd for å spør om hjelp når jeg ikke forstår ting så når jeg må lære noe nytt så ofte sliter det veldig på meg. Unnskyld meg for direkte språkbruk: Du skal være seks - 6 - uker i jobb. Etter det skal du ikke jobbe der mer. Etter en uke har du besluttet at du ikke liker sjefen og at du ikke liker å få nye arbeidsoppgaver. Jeg har bare en ting å si: ta deg sammen, like først som sist. Det er 6 uker av ditt liv, hvorav 1 uke allerede er gått. Hvis du ikke greier å holde ut en plass i 6 uker så kommer du til å få det tøft ute i det virkelige arbeidsliv!
Brand Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Unnskyld meg for direkte språkbruk: Du skal være seks - 6 - uker i jobb. Etter det skal du ikke jobbe der mer. Etter en uke har du besluttet at du ikke liker sjefen og at du ikke liker å få nye arbeidsoppgaver. Jeg har bare en ting å si: ta deg sammen, like først som sist. Det er 6 uker av ditt liv, hvorav 1 uke allerede er gått. Hvis du ikke greier å holde ut en plass i 6 uker så kommer du til å få det tøft ute i det virkelige arbeidsliv! Støttes! En uke er ikke lang nok tid til å gi opp alt. Arbeidslivet byr på nok av tøffe "6-ukere" som kan gi en lyst til å legge seg ned og grine. Det vil alltid være arbeidsoppgaver en ikke liker, kolleger som gjør at du får lyst til å spy, eller en drittsekk av en sjef. Likefullt er det verdifull arbeidserfaring. Jo mer "dritt" en piner seg gjennom, jo mer herdet blir man og takler sånne jobbsituasjoner stadig bedre.
Gjest tasha Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Støttes! En uke er ikke lang nok tid til å gi opp alt. Arbeidslivet byr på nok av tøffe "6-ukere" som kan gi en lyst til å legge seg ned og grine. Det vil alltid være arbeidsoppgaver en ikke liker, kolleger som gjør at du får lyst til å spy, eller en drittsekk av en sjef. Likefullt er det verdifull arbeidserfaring. Jo mer "dritt" en piner seg gjennom, jo mer herdet blir man og takler sånne jobbsituasjoner stadig bedre. enig igjen! vet hvor fælt det er å være i en jobb du ikke trives i. forrige året var jeg i 3 (!) jobberhvor jeg innbilte meg etter et par dager at jeg hadde det jævelig, at de ikke litke meg, osv, fordi jeg var sjenert b.l.a .men, når jeg tenker etetr på det, så tror jeg faktisk ikke det var sånn jeg trudde. når du er så ung, teller det mye å ha gode referanser. jeg ble i de jobbene i 2-3 dager, og ble syk av å tenke på å dra dit neste dag. satt å gråt i bilen på vei til jobb, men kan da ikke ksjønne bæra av hvorfor. jeg tok meg sammen til jul, fikk en ny jobb, syntes den var helt forferdelig, men tenkte at nå MÅTTE jeg prøve mer en et par dager, og her er jeg fortsatt hold ut! som de andre sier, 6 forferdelige uker kan du banne på at du kommer itl å oppleve senere også. du liker kanskje jobben du har? om du gjør ditt beste, så kommer du til å lønnes med det. enten få gode referanser, elelr kanskje tilogmed jobbe der ekstra senere, når du har blitt trygg på omgivelsene dine:) unnskyld skrivefeil:P går fort:)
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Jeg vil bare understreke en ting og det at jeg har også hatt jobber der jeg har grått på grunn av sjefen. Jeg ga ikke opp etter noen få uker. Jeg vil også understreke at jeg vet veldig godt hva det vil si å være sjenert, å føle at alle er ute etter en, å føle seg utenfor fordi en ikke er så god til å bli kjent med andre og alle andre virker å være en god gjeng og en god klikk som det er umulig å komme inn i. Det er bare alder og livserfaring og intens jobbing fra din egen side som kan få deg ut av dete. Det hjelper ikke å gi opp ved første motbakke. Det hjelper i alle fall ikke på selvfølelsen.
Ambivalent Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 Enig med de andre. Bit i det sure eplet og ta det som en erfaring. Det vokser du på. Det er bare snakk om seks uker.
Gjest Gjest_bb_* Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 Selv om jeg er enig med alle andre, så var det lite med svar på TS' spørsmål. Du må se hva som står i kontrakten din. Det er kanskje én måned, i mange sommerjobber er det gjerne 14 dager, som i prøvetid. Mulig vil sjefen la deg gå før. Du kan definitivt IKKE bare utebli på dagen. Du har krav på lønn for den tiden du har jobbet. Men når det er sagt, så gjentar jeg: Bli i jobben, og hold ut. Det er verdifull læring, og i tillegg trenger du kanskje pengene også, siden du nå først har tatt deg en sommerjobb?
Brand Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 Selv om jeg er enig med alle andre, så var det lite med svar på TS' spørsmål. For det første har enhver arbeidstaker krav på skriftlig arbeidskontrakt, uansett arbeidets omfang og varighet. Arbeidskontrakten skal bla inneholde timelønn og evt opplysninger om prøvetid og oppsigelse. Dersom vedkommende ikke har kontrakt og slutter før tida, kan det dessverre bli vanskelig å få utbetalt lønn. Vær også klar over at det ikke finnes noen lovbestemt minstelønn i Norge, og vedkommende kan risikere og bli avspist med en slikk og ingenting. Dersom TS mener at arbeidsforholdene er ekstremt kritikkverdige, vil jeg heller henvise til LO`s sommerpatrulje. http://www.lo.no/u/ungdom1/LOs-Sommerpatrulje/?tabid=119
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 4. august 2009 #12 Skrevet 4. august 2009 Jeg er ikke helt enig med alle her. Man finner ganske fort følelsen om man trives på jobb eller ikke, jeg har følt at jeg har likt meg på jobb før, men den jobben jeg har nå, det er det verste jeg har vært med på. Besinstasjon er utrolig stressende, man aner ikke hvordan det er å jobbe der uten å ha prøvd det selv. Men litt on topic, jeg er selv ikke sikker på hvordan man skal slutte i jobb. Jeg gir denne jobben en dag til å ser om det går bedre i morgen, hvis ikke så slutter jeg. Jeg var helt ny på jobben og ingen kunder tok hensyn til at man var ny, de tenkte bare på seg selv, og så måtte jeg stå i kassa, greit det, men i tillegg lage pølser, alt mulig rart, fylle ut rare papirer, skrive ned bil-skilt nummer på de som fyller. Ja, så klart er det jo slik at man skal gi det mange ukers forsøk å jobbe før man trives, men hvis man ikke trives med en eneste ting man gjør der, så ser jeg ikke noen grunn til å gå igjennom en depressiv periode i en jobb man ikke liker når man heller kan søke på en jobb som man liker mer. Jeg var så sliten at jeg faktisk gråt en liten stund, jeg er totalt deprimert.
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 5. august 2009 #13 Skrevet 5. august 2009 Jeg er ikke helt enig med alle her. Man finner ganske fort følelsen om man trives på jobb eller ikke, jeg har følt at jeg har likt meg på jobb før, men den jobben jeg har nå, det er det verste jeg har vært med på. Besinstasjon er utrolig stressende, man aner ikke hvordan det er å jobbe der uten å ha prøvd det selv. Men litt on topic, jeg er selv ikke sikker på hvordan man skal slutte i jobb. Jeg gir denne jobben en dag til å ser om det går bedre i morgen, hvis ikke så slutter jeg. Jeg var helt ny på jobben og ingen kunder tok hensyn til at man var ny, de tenkte bare på seg selv, og så måtte jeg stå i kassa, greit det, men i tillegg lage pølser, alt mulig rart, fylle ut rare papirer, skrive ned bil-skilt nummer på de som fyller. Ja, så klart er det jo slik at man skal gi det mange ukers forsøk å jobbe før man trives, men hvis man ikke trives med en eneste ting man gjør der, så ser jeg ikke noen grunn til å gå igjennom en depressiv periode i en jobb man ikke liker når man heller kan søke på en jobb som man liker mer. Mange ganger kan grunnen til at jobben føles "stressende" være at alt er nytt, og det er mye man må sette seg inn i. Man føler seg hjelpesløs, og er ikke kommet inn i rutiner o.l. Det er HER man må bite tenna ihop og fortsette, for når man har vært der en stund, synker stressfaktoren, ihvertfall den som skyldes at man er på nybegynnerstadiet. Rutiner, oppgaver o.l gjøres til slutt av vane, og det føles overkommelig. Uansett hvor du skal begynne hen i ny jobb, er det mange nye ting man må sette seg inn i, bl.a regler, rutiner, forskrifter, lovverk, ting man må huske å gjøre, koder man må lære seg utenat og diverse. Jeg vil tro at for de aller fleste er nybegynner-tiden i en jobb alltid stressende, uansett om det er på et regnskapskontor eller på bensinstasjon. Men dette er fordi stressfaktoren ligger inne hos deg, pga manglende erfaring/kunnskap ++, ikke nødvendigvis latent i selve arbeids-oppgavene o.l. Øvelse gjør mester!! Jeg var så sliten at jeg faktisk gråt en liten stund, jeg er totalt deprimert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå