Gå til innhold

check in-tid nå i disse ferietider?


aline

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg reiser altfor lite skjønner jeg, for jeg er aldri helt sikker på hva jeg trenger og ikke trenger.

Det sies jo at man bør være på flyplassen 2 timer før avgang, og flere av mine kollegaer sier det samme, men på den andre siden har jeg endel venner som reiser myyyye, og de sier at det er helt unødvendig, og at det holder med en time eller halvannen før flyet går.

For min del, som sliter litt med angst i forhold til fly, har jeg positive sider ved begge delene;

1, det er fint å ha tid nok til ikke å trenge å bli stresset, ergo pluss ved å komme tidlig.

2, har jeg for lang ventetid etter å ha sjekket inn og gått igjennom kontrollen, kan jeg lett bli stresset av ventinga, og kunne egentlig godt tenke meg å ha akkurat nok tid til å sjekke inn, komme meg igjennom sikkerhetskontrollen, for så å tusle til gaten og gå på flyet.

Vet det er umulig å gi noe fasitsvar, siden det kommer helt an på mengden mennesker på flyplassen, køer i sjekk inn og sikkerhetskontroll etc, men hva gjør du når du skal ut å reise?

Det er ikke charter, vanlig rutefly til Munchen, flyet går kl halv åtte på morgenen en hverdag (så ingen typisk "utreisedag" for turister sånn sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ida_*

Aller først; det er bedre med for god tid enn for dårlig. Spesielt hvis du ikke er helt bekvem hverken med flyplass eller flyvning.

Skal du fra Gardermoen? Der er det gjerne "fullt kaos" på morgenen nå i ferien. Lange innsjekkingskøer all over.

Flyr du med SAS? Eller et annet selskap som tilbyr innsjekking på internett? I så fall ville jeg sjekket inn og valgt sete på nettet (man får tilbud om dette pr mail og/eller sms et par dager før avreise). Da bare printer du ut boardingkortet ditt, scanner det i en av automatene på flyplassen og får ut bagasjelapp/er der for så å levere bagasje i en av skrankene merket "baggage drop". Du slipper da den vanlige innsjekkingskøen og sparer litt tid.

Uansett - du kan risikere at de benytter felles kø både for baggage drop og vanlig innsjekking (som jeg opplevde forrige uke) og da kan køen være veldig lang, selv for vanlige rutefly.

Jeg ville sagt 1,5 t. før avreise på Gardermoen. Da skal du ha greit med tid. Hadde jeg vært sikker på at skranke for baggage drop funket slik den er ment ville jeg selv beregnet kun 1 time på forhånd, men for deg som føler deg litt usikker er det bedre å være på den sikre siden og slippe evt. stress som følger med det å stå i køer på store flyplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier som regel aa beregne minst halvannen time. Men tror en time gaar ogsaa, men jeg ville ikke satset paa det. Med mindre du sjekker inn paa forhaand. Hvilket flyselskap skal du reise med?

Forhaandsinnsjekking er veldig greit, da holder det med en time!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Jeg reiser altfor lite skjønner jeg, for jeg er aldri helt sikker på hva jeg trenger og ikke trenger.

Det sies jo at man bør være på flyplassen 2 timer før avgang, og flere av mine kollegaer sier det samme, men på den andre siden har jeg endel venner som reiser myyyye, og de sier at det er helt unødvendig, og at det holder med en time eller halvannen før flyet går.

For min del, som sliter litt med angst i forhold til fly, har jeg positive sider ved begge delene;

1, det er fint å ha tid nok til ikke å trenge å bli stresset, ergo pluss ved å komme tidlig.

2, har jeg for lang ventetid etter å ha sjekket inn og gått igjennom kontrollen, kan jeg lett bli stresset av ventinga, og kunne egentlig godt tenke meg å ha akkurat nok tid til å sjekke inn, komme meg igjennom sikkerhetskontrollen, for så å tusle til gaten og gå på flyet.

Vet det er umulig å gi noe fasitsvar, siden det kommer helt an på mengden mennesker på flyplassen, køer i sjekk inn og sikkerhetskontroll etc, men hva gjør du når du skal ut å reise?

Det er ikke charter, vanlig rutefly til Munchen, flyet går kl halv åtte på morgenen en hverdag (så ingen typisk "utreisedag" for turister sånn sett).

Hei! :)

De gangene jeg har vært tilstede 2 timer før avgang så har det blitt mye venting ja. Men det kommer veldig an på, det som er det skumle nå er at ting kan ta veldig lang tid i sikkerhetssjekken - har hørt om folk som var ute i grei tid men køene var så lange i sjekken at de nesten mistet flyet...

Jeg ville trodd at det var bedre å ta det rolig, og ha god tid, fremfor å stresse deg gjennom, og bli stressa av å kanskje ikke rekke flyet fordi du står i kø, i tillegg ti stresset du blir utsatt for bare ved å skulle fly. Prøv heller å få fylt opp tiden innenfor med noe så du ikke behøver å tenke på flyreisen, planlegg frokost på flyplassen, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*
Det er ikke charter, vanlig rutefly til Munchen, flyet går kl halv åtte på morgenen en hverdag (så ingen typisk "utreisedag" for turister sånn sett).

Meg igjen - glemte noe. Jo - det er mange charterturer som går tidlig på morgenen ukedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D takk for tilbakemeldinger.

blir nok enten halvannen eller to timer før tiden kjenner jeg ja, flyr med Lufthansa, og vet at det ihvertfall foreløpig er flere ledige seter på flyet, så det er ikke fullbooket. og sist jeg fløy med dem, var det ikke all verdens av kø i innsjekken heller. Kommer nok tl å sjekke inn der, om det er mye kø, er det kanskje mulig å bruke automatene for så å bare ta bagasjeslipp.

og ja, det er sant at endel charterfly går tidlig, så jeg kan nok risikere å møte på endel folk i sikkerhetskontrollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes to timer er mer enn nok. Vanligvis ville jeg kommet en time til halvannen før flyavgang, men det kommer an på når innsjekkingen stenger. Nå skal det også sies at jeg er ekstremt utålmodig når jeg er ute og flyr. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg sjekket "siste innsjekking" på elektronisk billett hos Lufthansa, fikk jeg oppgitt 45 min før avgang, så sånn sett bør det jo holde å være der halvannen time før tiden.

Er det slik at når jeg har sjekket inn, så blir det ihvertfall opprop, så de ikke bare drar om jeg ikke er ved gate til tiden? (noe jeg ikke kan tenke meg skal gå galt, med halvannen time før tiden, og mulighet til å sjekke inn på automat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hører også at det er mange tyveribander som snor seg på stressete folk på Gardermoen i sommer, så det er vel en annen grunn til å ta seg god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*
når jeg sjekket "siste innsjekking" på elektronisk billett hos Lufthansa, fikk jeg oppgitt 45 min før avgang, så sånn sett bør det jo holde å være der halvannen time før tiden.

Er det slik at når jeg har sjekket inn, så blir det ihvertfall opprop, så de ikke bare drar om jeg ikke er ved gate til tiden? (noe jeg ikke kan tenke meg skal gå galt, med halvannen time før tiden, og mulighet til å sjekke inn på automat.)

De har "opptelling" på vei ut til flyet, ved gaten. Er ikke alle kommet i tide blir det opprop ja. Og har du da sjekket inn vet/antar de at du i hvert fall befinner deg på flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang reiste jeg med en som ville være på flyplassen minimum tre timer før avgang. Bare for å ha god tid på tax-freebutikken. :haar: Da klikket det nesten for meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: 3 timer er ille....

hadde jeg hatt planer om å bruke penger i taxfree så kanskje 2 timer, men har ikke tenkt å gjøre annet en å tusle fra sikkerhetskontroll og rett til fly jeg, så føler liksom ikke for å ha mer tid en nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Du er sikkert klar over at Gardermoen har en veldig bra hjemmeside? Her finner du mye bra info - f.eks. her står det litt om innsjekking. Webkamera har de også der - i det hele tatt en svært bra og informativ side. Sitter forresten akkurat nå og sjekker flytider og registrerer at min sønns fly fra Palma er en halvtime forsinket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, var inne der tidligere idag. :) så de skrev senest 1,5 time før på utenlands rutefly, så jeg tror jeg går for halvannen time før ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, og takk for hjelpa til alle. :)

reisenervene er igang allerede, så blir litt informasjonssøkende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Mine erfaringer er at det holder fint med 15-30 min før innenlands og 45min-1tt utenlands charter stenger ofte innsjekkingen 1t før så da må en jo beregne et kvarter før innskjekkingen stenger min.

kom på flyplassen 1min før avgang og kom med uten problemer. du kan fint gå forbi køen om du står i fare for å miste flyet ditt(du satser selvfølgelig ikke på det, men du står ikke i kø mens flyet ditt står å venter evt drar uten deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...