Gå til innhold

Fing?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvorfor er det så mange som skriver "fing" som en slags forkortelse for "finger"? Sjekket ordboka, som bekreftet at det ikke finnes noe som heter "fing". Er dette slang eller dialekt, og bruker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hvorfor er det så mange som skriver "fing" som en slags forkortelse for "finger"? Sjekket ordboka, som bekreftet at det ikke finnes noe som heter "fing". Er dette slang eller dialekt, og bruker du det?

Jeg er vestlending og bruker det ikke... Men jeg har hørt totninger bruke "fing" i stedet for en finger. Vet ikke om også andre områder rundt Mjøsa bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min dialekt (ikke i nærheten av Mjøsa) brukes fing. Har allikevel aldri sett det skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg er vestlending og bruker det ikke... Men jeg har hørt totninger bruke "fing" i stedet for en finger. Vet ikke om også andre områder rundt Mjøsa bruker det.

Jeg kan bekrefte at "fing" brukes i dialekter også i andre områder rundt Mjøsa.

en fing

fingen

flere finger

alle fingra/fingrom

(Lurer på om det har litt samme årsak som at noen barn, ifølge språkviteren Helene Uri, sier "et lak" istedenfor et laken. Altså at ordet ikke ser ut som det er i grunnform når det egentlig er det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hørt en del vestleninger bruke dette ordet. Både stavangerforlk og bergensere. Veldig mange dialektord vil aldri finnes i ordbøker.

Jeg er veldig glad i ordet "fing" og må smile hver gang jeg hører det. Syntes det er et fantastisk morsomt ord. Det høres ut som et tøyseord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rogalending

Jeg er fra Sandnes, og merker at jeg glemmer at det skrives finger, ja. Vi sier:

ein fing

fingen

fingra

fingrane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...