Gå til innhold

Middag til en


Gjest Gjest_anneli_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anneli_*

Fra å ha lagd middag til 2-4 personer skal jeg nå lære meg å lage middag til en.

Jeg ser at jeg har lett for å hive en kyllingfilet i en ildfast form og ha i noe grønnsaker og spiser det hele med pitabrød.

Er bare så lettvindt å ha alt i en form.

For et par dager siden hadde jeg biff og dermed hadde jeg en ildfast form, en stekepanne og to kjeler å vaske. Blæh!

Altså er mitt problem at jeg ønsker middag uten alt for mye styr og oppvask. Det kjennes liksom ikke helt ok å vaske opp mye etter kjøttkaker og brun saus og poteter til bare meg som da vi var mange som spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

hvis du lager noen middager som tar litt lang tid, kan du lage mere og fryse restene og spise dem senere det tar ihvertfall ikke lang tid å varme opp.

ellers: finnes det ferdig kokte og fløtegratinerte poteter fra fjordland.

koteletter, kylling, pølser osv tar ikke lang tid å tilberede, nå finnes det til og med ferdig marinerte kjøtt typer.

Kjappe ting:

Potetmos(kjøp en pose og tilsett smør, vann og melk)

Wok (kjøp ferdigoppkuttede grønsaker, olje, saus fra toro, og ha oppi kylling eller svinekjøtt, ris)

-ris, uncle bens eller toro saus på glass og stekte kylling/kjøttdeig/svinekjøtt biter.

-ris eller rømmegrøt med kanel, sukker og smør

-toro har mange poser med pasta, gryterett osv. som er kjappe og enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er alene hjemme i perioder, lager jeg tilbehør for 2-3 dager i slengen. Koker godt med ris og lager stor salat. Så lager jeg bare hovedrett de 2 neste dagene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Hanne_*

Hvis jeg er alene hjemme gjør jeg det ofte enkelt.

Tar en lunsjkake, fiskekake eller fiskefilet siden dette er noe som er raskt å steke i pannen.

Til dette bruker jeg f.eks. bare salat eller wokede grønnsaker til.

Gjerne også tzatziki (Maarudpose med kesam evt. hjemmelaget av yogurt, hvitløk, agurk) eller annen dressing som saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff i en panne :) Er kjempegod. Langpanne til potetene kommer i tillegg da. Jeg bruker å lage hele denne oppskriften på feks en fredag så har jeg god helgemiddag fredag og lørdag :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wokretter, karrier, supper og langpanneretter gir stort utbytte og lite oppvask. Jeg lager ofte nok til flere middager og fryser til siden.

I går lagde jeg svinekotelett med sitron og sitronpepper i ovnen, og puttet samtidig gulrøtter, potetbåter og sellerirotbiter i. Tilsatte hermetiske bønner til grønnsakene når det var ferdig bakt, og vips! 1 langpanne og 1 tallerken med oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pitapizza er perfekt for deg :D alt du gjør er å kjøpe pitabrød og har alt du vil av fyll (pizzasaus, grønnsaker, skinke/annet kjøtt osv) og inn i ovnen på en rist i 7-8 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager stort sett bare middag til meg selv, og i bunn og grunn lager jeg det jeg måtte ha lyst på. Men jeg er heller ikke særlig glad i oppvask, så jeg lager gjerne slik at det holder til mer enn en middag. Jeg har ikke noe imot å spise det samme flere dager på rad, og fryseren brukes aktivt.

På lørdag lagde jeg f.eks. spanske kjøttboller i tomatsaus og spiste brød til. Det ble nok til at jeg hadde det til middag både på mandag og tirsdag også. Mandag hadde jeg couscous vedsiden av og på tirsdag ble det ris. På søndag lagde jeg tomatbasert fiskesuppe. Restene av den ble middag i dag.

Ellers slenger jeg gjerne en fiskefilet med et eller annet tilbehør i ovnen minst en gang i uka og spiser ris eller hjemmelaget potetstappe til. Det kan knapt bli enklere enn det. Og hjemmelaget potetstappe er det egentlig ikke særlig mer styr med enn halvfabrikata. Spesielt ikke når man bare skal skrelle poteter til en persjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...