Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg skal til legen i morgen for å ta glukosebelastning. Da må jeg ha vært fastende siden kvelden før. Kan jeg drikke litt vann hvis jeg blir veldig tørst? Det kan vel ikke ha noe å si?

Takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed at jeg kunne drikke litt vann hvis jeg ble tørst, men det var det eneste... Ikke engang tyggis kunne jeg "spise"...

Skrevet

Da velger jeg å slukke jeg tørsten med litt vann. Jeg har nettopp spist et knekkebrød. Skal ikke spise eller drikke noe annet nå. Bortsett fra vann.

Gjest Gjest
Skrevet
Da velger jeg å slukke jeg tørsten med litt vann. Jeg har nettopp spist et knekkebrød. Skal ikke spise eller drikke noe annet nå. Bortsett fra vann.

Ikke drikk vann heller. Skal du møte fastende, skal du heller ikke drikke vann. Vannet igangsetter utskillelse av enzymer i fordøyelsen, som igjen kan påvirke glucosebelastningen. Ikke mye forstyrrelser, men nok til at det blir en feilkilde.

Skrevet

Jeg drakk ikke vann. Jeg bare skylte munnen med det innimellom. Alt i orden med prøvene, så nå er jeg glad.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke det har så veldig mye å si. Det er ingen karbohydrater i vann som påvirker insulinproduksjonen din, jobber som ferievikar på en poliklinikk og der spør vi kun om de er fastende (på mat). Litt vann vil da uansett på vikre blodsukkeret ditt minimalt og det er et ganske stort referanseområdet på disse prøvene som tar hensyn til biologiske avvik.

Skrevet
Ikke drikk vann heller. Skal du møte fastende, skal du heller ikke drikke vann. Vannet igangsetter utskillelse av enzymer i fordøyelsen, som igjen kan påvirke glucosebelastningen. Ikke mye forstyrrelser, men nok til at det blir en feilkilde.

Nei. Vann ineholder hverken karbohyrater, fett eller proteiner og igangsetter ikke utskillelse av fordøyelsesenzymer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...