Gjest Gjest_Dolly_* Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg er en kvinne på 43 år som bruker spiralen Levonova. Det har fungert utmerket som prevansjonsmiddel og mot de kraftige menstruasjonsblødningene jeg pleide å ha. Har hatt den siden 2007. Jeg er plaget med blødninger etter samleie og i den siste tiden har menstruasjonen (eller er det det?) kommet med tre ukers mellomrom. Det er overraskende, har før hatt minimale menstruasjonsblødninger og noen ganger ikke i det hele tatt. Er det slik overgangsalderen begynner eller er jeg helt på villspor? Jeg synes isåfall det er litt tidlig, min mor fikk den ikke før ved 50 års årsalderen. Er det noen som har erfart noe lignende og kan dele litt info med meg? Jeg har legetime i slutten av august, men jeg er glad for å høre hva andre kvinner mener.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Jeg opplever det samme som deg, men jeg har ikke hormonspiral da. Mensen kommer og går. Noen ganger er det lite og andre ganger veldig mye. Kan få mensen 14 dager etter forrige gang. Altså så lever mensen sitt eget liv. begynte å merke dette da jeg var 44-45 år. Har fortsatt mens. Er nok en kropp på vei inn i overgangsalderen. Har merket fint lite annet enn noen netter med nattsvette/hetetokter. Kan være andre årsaker da som f.eks. annen sykdom eller medisin. Har det egentlig helt greit jeg.
Gjest ts Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Jeg opplever det samme som deg, men jeg har ikke hormonspiral da. Mensen kommer og går. Noen ganger er det lite og andre ganger veldig mye. Kan få mensen 14 dager etter forrige gang. Altså så lever mensen sitt eget liv. begynte å merke dette da jeg var 44-45 år. Har fortsatt mens. Er nok en kropp på vei inn i overgangsalderen. Har merket fint lite annet enn noen netter med nattsvette/hetetokter. Kan være andre årsaker da som f.eks. annen sykdom eller medisin. Har det egentlig helt greit jeg. Oi, nå ble jeg litt betenkt. Er jeg virkelig så gammel at jeg er kommet i overgangsalderen? Det føles fælt!
Gjest Gjest_irene_* Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 47-åring her! Det siste halve året har jeg noen ganger hatt litt uregelmessig mens (normal i desember, 2 ganger i januar, normal februar + mars, 2 ganger i april, normal siden....), - men et par av venninnene mine har hatt uregelmessigheter siden de var 44-45. Så det kan være en liten begynnelse på overgangsalderen. Men det kan jo også være spiralen din som gjør at mensen krangler litt. Jeg prøvde hormonspiral da jeg var ca. 40, og fikk mensen "hele tiden".....
Gjest Purple Haze Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Oi, nå ble jeg litt betenkt. Er jeg virkelig så gammel at jeg er kommet i overgangsalderen? Det føles fælt! Overgangsalderen kan ofte begynne 10 år før man faktisk kommer skikkelig i overgang. Ikke så merkelig om man blir litt pre-menopause som 43-åring. Hormonspiralen kan gi uregelmessige blødninger hos noen, mens andre mister mensen helt. En del variasjoner ute og går. Jeg blødde omtrent ihjel av den, og måtte fjerne den. Selv kom jeg i overgangsalderen allerede som 29-åring. Da kan man snakke om fælt...
Gjest ts Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Overgangsalderen kan ofte begynne 10 år før man faktisk kommer skikkelig i overgang. Ikke så merkelig om man blir litt pre-menopause som 43-åring. Hormonspiralen kan gi uregelmessige blødninger hos noen, mens andre mister mensen helt. En del variasjoner ute og går. Jeg blødde omtrent ihjel av den, og måtte fjerne den. Selv kom jeg i overgangsalderen allerede som 29-åring. Da kan man snakke om fælt... Jøss, allerede da? Hvordan er det mulig og hvordan utartet det seg?
Gjest Purple Haze Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Jøss, allerede da? Hvordan er det mulig og hvordan utartet det seg? Noen kommer i tidlig overgangsalder, sånn er det bare. Ofte er det høy arvelighet fra mor som spiller inn. Min mor kom veldig tidlig i overgang, så det var nok derfor jeg også gjorde det. Det sier legen min, hvert fall. Tja, hvordan det artet seg. Følte meg generelt dårlig over et års tid. Influensafølelse i kroppen hele tiden, mensen var spinnvill. Fikk innvendig ultralyd som konstaterte så og si null eggproduksjon. Så fulgte 10 år med hetetokter, nattesvette, depresjoner. Festlig ja, men det er ikke slik for alle, bare for å ha sagt det. Og siden jeg ikke fikk lov å bruke hormoner, måtte jeg bare leve med det. Nå er jeg 41, og har ikke hatt mens på 7 år. Gudskjelov at jeg fikk barn tidlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå