krillan Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg vil gjerne at hun kommer på fredag, det stedet hvor vi skal gifte oss, vi skal ha grillbufet som jeg betaler og overnatting+forkost og lunch. Vil at hun skal føle seg inkludert og kose seg litt også uten å være barnevakt. Så vil jeg gjerne at hun er med på vielsen om hun har lyst. Alt dette vil jeg betale og at hun ikke sitter barnevakt før lørdag kl 16, da middagen starter. Da sitter hun barnevakt til neste morgen for 4 barn, og jeg betaler all mat og overnatting selvfølgelig. Dette er en voksen dame som er min venninne. Hva skal jeg betale henne i tilleg? Jeg har aldri hatt barnevakt før, bortsett fra min mor eller svigermor så aner ikke
krillan Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar m:) Det kan jeg, men jeg tenkte at det ville vert fint å vite hva som er vanlig... Ingen som har forslag?
Gjest D-shol Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar m:) Det kan jeg, men jeg tenkte at det ville vert fint å vite hva som er vanlig... Ingen som har forslag? Har liksom aldri hørt om lønnen til voksne barnevakter, ofte er slik barnepass en vennetjeneste, men det er jo noe spesielt med bryllup. Tenåringer som sitter barnevakt får ofte 75,- 100,-/timen, men igjen, det er litt spesielt med en slik ordning. hun skal passe fra 16 lørdag til morgen søndag? 800,- kanskje? ca 50,-/timen
Gjest svanungen Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Vet du om hun forventer å få betaling, eller om hun gjør det som ren vennetjeneste? Hva med et gavekort på en spa-behandling? Manikyr? Et par flasker god vin, om hun liker?
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Vi betalte ikke vår barnevakt noenting. Var et par som var bekjente, men ikke nære. Vi gav de noen flasker med vin når vi hentet barnet dagen etterpå. Hvorfor man skal betale hverandre for alt man velger å gjøre for hverandre har jeg aldri helt forstått meg på........ Selv syntes jeg det er flaut å ta betalt for å bidra for venner og bekjente med barnevakt, flytting eller hva det måtte være.
Gjest Miley Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 En flaske vin for å passe fire unger et døgn? Jeg hadde nok takket veldig pent, men inni meg tenkt mitt. Jeg ville nok ha betalt rundt det man gir en dagmamma. Her var det for noen år siden ca 25 kr i timen per barn. Så da 30 kr ganger 4 barn ganger antall timer.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 En flaske vin for å passe fire unger et døgn? Jeg hadde nok takket veldig pent, men inni meg tenkt mitt. Jeg ville nok ha betalt rundt det man gir en dagmamma. Her var det for noen år siden ca 25 kr i timen per barn. Så da 30 kr ganger 4 barn ganger antall timer. Personlig ville jeg heller syntes det ville være flaut å få betalt for slike tjenester. Vin eller gavekort passer seg mye bedre, da det viser at man er takknemlig for hjelpen man får. Nå er ikke vi veldig avhengig av "ekstra inntekt" heller så det kan jo være derfor jeg reagerer. En tusenlapp opp mot å gjøre noen glade og vise at man er hjelpsom, la andre få et godt inntrykk av at man er en hyggelig person? Nei takk!
Gjest Miley Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Personlig ville jeg heller syntes det ville være flaut å få betalt for slike tjenester. Vin eller gavekort passer seg mye bedre, da det viser at man er takknemlig for hjelpen man får. Nå er ikke vi veldig avhengig av "ekstra inntekt" heller så det kan jo være derfor jeg reagerer. En tusenlapp opp mot å gjøre noen glade og vise at man er hjelpsom, la andre få et godt inntrykk av at man er en hyggelig person? Nei takk! Siden du ikke er avhengig av ekstra lønn så synes du det er på sin plass å utnytte snille venninner?
Gjest D-shol Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Siden du ikke er avhengig av ekstra lønn så synes du det er på sin plass å utnytte snille venninner? Er det virkelig slik at man ikke skal gjøre noe som helst for sine venner uten å skrive regning? Jeg ville gladelig hjulpet en vennine med dette. Hadde blitt glad for et lite tegn på takknemlighet, men hadde ikke krevd 1500,- for det. Hun hadde nok heller hjulpet meg å flytte året etter. Endret 6. juli 2009 av D-shol
Gjest Miley Skrevet 6. juli 2009 #11 Skrevet 6. juli 2009 utnytte? Er det virkelig slik at man ikke skal gjøre noe som helst for sine venner uten å skrive regning? Om hun som skal sitte barnevakt ikke ønsker betaling står hun da fritt til å takke nei, men å bruke en vinflaske som utgangspunkt er bare frekt. Jeg ville tilbudt henne betaling, og ville hun ikke ha, ja da ville en flaske vin vært på sin plass.
Gjest D-shol Skrevet 6. juli 2009 #12 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Om hun som skal sitte barnevakt ikke ønsker betaling står hun da fritt til å takke nei, men å bruke en vinflaske som utgangspunkt er bare frekt. Jeg ville tilbudt henne betaling, og ville hun ikke ha, ja da ville en flaske vin vært på sin plass. Ja, og som du ser var det aller første forslaget (mitt forslag) å spørre barnevakten selv... Men å si at man utnytter venninene sine ved å få hjelp når man trenger det synes jeg er trist. Hvis jeg og kjæresten skulle ta timesbetalt for vennetjenester gjennom åra hadde vi hatt råd til villa på Bygdøy snart. Istedetfor har vi venner som setter pris på oss og som vet at vi setter pris på dem, og som stiller opp når vi trenger det også. Endret 6. juli 2009 av D-shol
Rosalie Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Å passe fire (ukjente?) unger en ettermiddag og over natta, er mer enn hva jeg vil anse som en vennetjeneste, og ville tilbudt skikkelig betaling. Bare det å få fire unger man ikke kjenner (?) til å spise og legge seg på ukjent sted er litt av en utfordring. For øvrig har jeg aldri vært borti at barnevakten i bryllup har hatt ansvaret for ungene over natta før - foreldrene har pleid å ta over utpå natta.
Gjest Miley Skrevet 6. juli 2009 #14 Skrevet 6. juli 2009 Ja, og som du ser var det aller første forslaget (mitt forslag) å spørre barnevakten selv... Men å si at man utnytter venninene sine ved å få hjelp når man trenger det synes jeg er trist. Hvis jeg og kjæresten skulle ta timesbetalt for vennetjenester gjennom åra hadde vi hatt råd til villa på Bygdøy snart. Istedetfor har vi venner som setter pris på oss og som vet at vi setter pris på dem, og som stiller opp når vi trenger det også. Spørre er frekt, man skal tilby. Utrolig så mye gniene folk det finnes. Jeg er overrasket. Tjenester vil man ha, men å betale for dem, nei det skal man ikke.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 6. juli 2009 #15 Skrevet 6. juli 2009 Å passe fire (ukjente?) unger en ettermiddag og over natta, er mer enn hva jeg vil anse som en vennetjeneste, og ville tilbudt skikkelig betaling. Bare det å få fire unger man ikke kjenner (?) til å spise og legge seg på ukjent sted er litt av en utfordring. For øvrig har jeg aldri vært borti at barnevakten i bryllup har hatt ansvaret for ungene over natta før - foreldrene har pleid å ta over utpå natta. Jeg har for øvrig aldri vært borte i at foreldrene tar over ungene utover natten. I vår omgangskrets er dette meget utvanlig. I bryllup har man barnefri - hele natten og morgenen etter. Om jeg skulle fått en ukjent person til å passe mine barn, hadde da saken stilt seg helt annerledes. Å passe fire barn en natt hadde jeg ikke sett på som noe problem i det hele tatt. Hvor vanskelig er det da ikke å finne barnevakt foruten nær familie og venner - og alle deltar nok i bryllupet. Jeg hadde gladlig gjort dette uten betaling. Og om jeg hadde skaffet en ukjent barnevakt (noe jeg aldri i verden hadde gjort) så hadde jeg selvsagt betalt. Hadde det vært en bekjent så hadde jeg ikke gitt betaling sånn uten videre tror jeg. Hadde heller gitt gavekort o.l. som takk. Men det er slik vi gjør det i vår omgangskrets. Dette er ikke frekt, men det er slik vi er som personer. Stiller opp for hverandre alltid. Uten å ta betalt for det. Et vennepar av oss skulle passe svigerinnen (mannen sin søster som skulle gifte seg) sitt barn når hun giftet seg. Det var da aldri snakk om at vårt vennepar skulle ta seg betalt for dette? Nei jøssenavn.... Vårt vennepar kjenner da ikke søsteren til min mann, men allikevel?
krillan Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Supert med mange synspunkter. Jeg også føler det er litt frekt å spørre hvor mye, og at hun vil føle det ubehagelig å si det... Vi betaler jo en natt med overnatting på et nydelig sted, med middag og frokost som en takk for at hun sitter barnevakti tillegg til natten hun overnatter da hun er barnevakt. Så vil vi gjerne at hun er med i vielsen uten at hun sitter barnevakt. Ville dere satt pris på det? Lurer på om det er koselig gave og at vi betaler henne litt mindre enn om hun ikke har lyst til å være med? (Da mener jeg overnatting,med middag, frokost og lunch fredag til lørdag hvor hun ikke sitter barnevakt, bare koser seg) Neste natt betaler vi jo selvfølgelig og regner ikke det med som en betaling i det hele tatt. For meg er det en selvfølge... Endret 6. juli 2009 av krillan
Gjest D-shol Skrevet 6. juli 2009 #17 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Hvis hun kjenner deg/dere er det sikkert kjempekoselig å få være med på vielsen også. Og ang. det å passe barn over natta: Jeg ville tro at det kommer an på om det faktisk er brudeparets barn, eller noen andre. I dette tilfellet antar jeg at det er brudeparets egne barn (evnt. andre i tillegg) det er snakk om og da kan man vel ikke forvente at foreldrene skal "ta over litt utpå natten"? Endret 6. juli 2009 av D-shol
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #18 Skrevet 6. juli 2009 Dette er en voksen dame som er min venninne. Jeg reagerer litt på at dette er ei venninne av deg. Hun får jo ikke være med på middag/fest pga at hun skal passe barna. Hvor god venninne er hun? Lurer videre på om du har spurt henne om å være barnevakt eller om hun har tilbudt seg selv? Syns dette er ganske vesentlig når det gjelder eventuell betaling. Dersom hun har tilbudt seg å være barnevakt ville jeg gitt gavekort, ett par vinflasker eller annet. Da ville jeg ikke gitt penger pga at jeg tenker hun ønsker å gjøre deg en tjeneste. Likevel fortjener hun en takk som viser at dere setter pris på at hun stiller opp. Dersom hun har blitt spurt om å passe barna, ville jeg betalt i hvert fall 1000kr pluss eventuelt ei flaske vin e.l. Dette ville jeg gjort uavhengig av om hun får dekket mat, overnatting osv.
liv Skrevet 6. juli 2009 #19 Skrevet 6. juli 2009 Ville tenkt ca 1000 kr. Ikke bare bare å legge 4 små en ikke kjenner alt for godt.
The Kitten Skrevet 6. juli 2009 #20 Skrevet 6. juli 2009 Supert med mange synspunkter. Jeg også føler det er litt frekt å spørre hvor mye, og at hun vil føle det ubehagelig å si det... Vi betaler jo en natt med overnatting på et nydelig sted, Thorskog slott med middag og frokost som en takk for at hun sitter barnevakt. Så vil vi gjerne at hun er med i vielsen uten at hun sitter barnevakt. Ville dere satt pris på det? Blir det feil siden hun ikke kan komme til middagen da hun sitter barnevakt? Lurer på om det er koselig gave og at vi betaler henne litt mindre enn om hun ikke har lyst til å være med? Jeg ville satt pris på å bli invitert i vielsen. Jeg synes ikke dere burde betale henne mindre om hun sier nei til å bli med i vielsen. Da blir hun jo på en måte straffet for det. Jeg synes 1 000 kr i lønn er rimelig. Det er faktisk ganske mye arbeid å passe fire barn så lenge. Hvis du ikke har lyst til å gi henne kontanter, kan du kjøpe et gavekort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå