Gjest Bekymringsfull Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Noen som kan fortelle meg hvordan en magekatar "føles"? "Konstant" sultfølelse, men absolutt ingen matlyst? Ofte tørst? MYE syre (halsbrann). Kvalm når du første trykker i deg mat? Må bare få ideg noe så snart du føler du har lyst på noe, ellers er det pining?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Ja, jeg har hatt det, men det er viktig å huske på at symptomene kan være veldig individuelle. Noen mister matlysten helt, noen må spise hele tiden, noen har vondt i magen, noen har problemer med diaré og forstoppelse. Hos meg utviklet det seg over lang tid, og var først mest en gnagende følelse i magen (siste del av tykktarmen, tror jeg, og noen ganger i magesekkområdet), etter hvert også halsbrann (først bare sånn at jeg måtte svelge ofte, en periode var det kjempevondt å ligge), jeg småspiste hele tiden, hadde etter hvert vondt nedenfor lungene nesten hele tiden, magesekken "svei", avføringen ble ganske løs, men ikke diaré, tålte dårlig endel matvarer (sterk mat, fin hvete, melk). Symptomene startet nok pga stress, vedvarte i moderat grad i over et år - jeg tror det var fordi jeg ikke fant ut hva det var og heller ikke løste stress- og bekymringsfaktorene - og var tiltagende skikkelig plagsomme i noen måneder pga økende stressnivå og "ulykkelighet" av ulike personlige grunner. Jeg trodde tilslutt jeg var skikkelig syk, men legen fant ikke noe konkret, og alle verdier på prøver var helt fine. Legen påpekte også at dette skyldes ofte stress, og først da så jeg det selv Da jeg begynte å ta tak i dette, både ved at jeg fikk hjelp av legen, og ting jeg har gjort på eget initiativ (først og fremst avspennende trening, jevnlig fysisk aktivitet utendørs, meditasjon, bedre strukturering av tida mi) forsvant faktisk alle plagene i løpet av en måned eller to, og det virker som de holder seg borte så lenge jeg "tar meg selv på alvor". Jeg prøver også å passe på kostholdet, og brukte syrenøytraliserende tabletter en stund. Men sånn ellers - pass på at legen tar noen prøver sånn at andre fordøyelsessykdommer og matallergier utelukkes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå