Gå til innhold

Blir aldri bra nok


Gjest gjestdeluxe

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe

Skrev en rapport på jobb i et område jeg ikke har kjempeerfaring fra - og tilbakemeldingen var at den ønskes mer strukturert, mindre detaljert og noe annet (språktonen) og manglet flyt på grunn av klipp og lim.

Det er kjipt med røde streker og "feil". Når en får oppdrag om rapport om tema x, klargjør en så bra som mulig før rapporten skrives, for å sjekke at en har forstått problemstillingen. Likevel er det ikke sikkert at det akkurat slik oppdragsgiveren ville ha den, eller hadde sett for seg den.

Jeg føler at jeg ikke er spesielt flink, når jeg er i ny bransje med en annen bakgrunn enn de andre. Jeg er ikke så vant med tilbakemeldinger av alle mulige slag og korrigeringer.

Er det flere som har erfaringer fra å levere fra seg arbeid, som andre leverer tilbake og ber og justeringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Dette skjer med meg HELE TIDEN. Og det er ikke fordi jeg er "elendig" på å skrive rapporter men fordi jeg ikke har truffet helt. Så jeg går gjennom det en gang til og korrigerer. Uten å ta det personlig, eller se på det som annet enn POSITIVT at vi kan arbeide i et team og få til ting på en ordentlig måte.

Tror du må arbeide litt med selvtilliten din - nå er det flere innlegg jeg har lest der akkurat denne mangelen på selvtillit er veldig tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Er det flere som har erfaringer fra å levere fra seg arbeid, som andre leverer tilbake og ber og justeringer?

Ja. Se på den som en utfordring i stedet for et nederlag. Du har levert en bra rapport som kunne vært bedre, du har nå fått tilbakemelding på det som kunne vært bedre og nå har du sjansen til å imponere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Skrev en rapport på jobb i et område jeg ikke har kjempeerfaring fra - og tilbakemeldingen var at den ønskes mer strukturert, mindre detaljert og noe annet (språktonen) og manglet flyt på grunn av klipp og lim.

Det er kjipt med røde streker og "feil". Når en får oppdrag om rapport om tema x, klargjør en så bra som mulig før rapporten skrives, for å sjekke at en har forstått problemstillingen. Likevel er det ikke sikkert at det akkurat slik oppdragsgiveren ville ha den, eller hadde sett for seg den.

Jeg føler at jeg ikke er spesielt flink, når jeg er i ny bransje med en annen bakgrunn enn de andre. Jeg er ikke så vant med tilbakemeldinger av alle mulige slag og korrigeringer.

Er det flere som har erfaringer fra å levere fra seg arbeid, som andre leverer tilbake og ber og justeringer?

***

Klipp og lim er fy. Dropp det helt.

Se for deg at du er sjefen, du skal ha rapporten. Hva ville du forvente at den skulle inneholde?

Angående detaljer er det ofte greit å ha noe i bakhanda om du får spørsmål etterpå, da virker det også som du har peiling på emnet. Om du ikke har peiling, ikke vær redd for å spørre en kollega om tilbakemelding før du leverer.

Lag en liste over ting du skal gjøre med rapporten før du leverer, eks:

1. Lese korrektur.

2. Dobbeltsjekke kilder, diagrammer, henvisninger. Ingenting må være feil her.

3. Sjekke fonter, innrykk, altså selve oppsettet.

4. Lese gjennom og kjenne på det språklige. Finnes det ord der som er unødvendig vanskelige, eller er teksten for enkel? Tilpass slik at stilen du velger er gjennomført. Vær kritisk til eget arbeid.

5. Når hovedareidet er gjort, sjekk innholdsfortegnelse og innledning. Den er lettere å skrive etterpå, når du faktisk vet hva arbeidet endte opp med å handle om og hvor de forskjellige delene av rapporten er..

6. Få en "second opinion".

Når du så leverer, er det med en følelse av å kunne stå for det du har gjort, og kanskje er det på tide med en kald pils.

PS: Vi har alle vært nye på jobb, og med unntak av noen få naturtalenter har også de fleste fått tilbakemeldinger på ting som kunne gjøres bedre eller annerledes.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kontrollerer av og til oppgaver for andre, og jeg kan si at det alltid er mye enklere og lettere å oppdage feil hos andre!! Selv opplever jeg da også å få bemerkninger på mine egne oppgaver, ganske ofte også faktisk. Det har vel noe med at det er vanskelig å se "alt og holde oversikten når man er så inne i stoffet. Dessuten har det noe med tidspress. Alle gjør feil og trenger retting, selv de aller flinkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Det var visst greit med litt klipp og lim, sa han som bestilte den. Dette fordi det ville ha tatt for lang tid og bli for omfattende om jeg skulle "finne opp kruttet" selv.

Da han fikk den var den ikke ferdig, men det var et utkast.

Nå må jeg gjøre den ferdig, og må gjøre språket mer til mitt eget, få bedre struktur m.m

Jeg føler litt at jeg er tilbake i abrneskolen ved å jobbe i team. Før denne jobben her jobbet jeg mer selvstendig og styrte mer selv, selv om jeg samarbeidet med og fikk/ga råd til andre.

Når man har en annen fagbakgrunn enn alle de andre innen samme jobbområde, og dermed har noen mangler som gjør at det er visse operasjoner jeg ikke kan utføre (kan læres, mne det tar ganske lang tid), blir ikke selvtilliten bedre av det. Derfor forsøker jeg nå og finne frem til områder som jeg faktisk kan levere akseptabelt og gjerne bra innen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...