LukaFrost Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Den billigste olivenoljen holder ikke mål til bedre måltider. Er det noen som kjenner til noen gode oljer, oliven eller andre typer som jeg burde ha i kjøkkenskapet? Jeg kan tenke meg en bedre olje til salater og lignende. Hvordan er avocadoolje? Og hva skal jeg se etter når jeg kjøper oljer?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Kost på deg en god extra virgin olivenolje - eller flere ulike, de kan variere mye i smak fra skikkelig frisk til mer nøtteaktig og rund. Jeg synes frisk olje passer til endel salat og sånt, mens de rundere funker fint til å ha over suppe eller pasta... Jeg må innrømme at jeg av og til ender opp med f eks Coop sin økologiske, men det er mest fordi vi har dårlig utvalg her vi bor. På Ultra, Meny, Ica Maxi og noen innvandrerbutikker (spesielt tyrkiske av de som henvender seg til norske kunder..?) har de mye å velge mellom, og så er det vel noen i Oslo i hvert fall som er så heldige at de har tilgang på Oliviers eller noe sånt :klø: Jeg har kjøpt litt forskjellig, og man kan få gode oljer uten at det blir så veldig dyrt - dessuten kan det være lurt å kjøpe mindre flasker pga begrenset holdbarhet (flaska bør være mørk). Av andre typer oljer ville jeg i hvert fall anbefalt å snuse på ulike nøtteoljer Valnøttolje, f eks. Jeg har også kaldpresset mandelolje som kan brukes i salat blant annet.Trøffelolje er også interessant (men den er visst alltid (?) basert på aroma fordi soppen ikke tåler å bli lagt i olje... eller noe sånt). Jeg har faktisk avocadoolje stående her, men har ikke brukt den, og tror den har gått ut på dato... Tror du fint kan bruke den i mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå