Gå til innhold

soleksem og solbrent raskt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Får bare soleksem :røde prikker og store flak (ligner av og til på elveblest)

Klør med en gang, svir litt i sola, men klarer jeg la være klø de første dagene stopper det å klø.

Blir gjerne store røde flak ettervært. Og da det roer seg ned iløpet av sommeren blir det hvite flekker. (ser nesten ut som jeg har skabb eller noe,, sjollete)

Blir også fort solbrent. Er nok med 10 min i sola da den er varmest. Da snakker jeg om skikkelig solbrent også. Knallrød og sår. Blir fort blemmer som renner.

Og jo,,, jeg har forsøkt både med og uten høy solfaktor.

Har testet litt de siste årene.

Brukte solfaktor 60 hele sommeren,, ble jo snehvit da, men ble faktisk solbrent og eksem alikevel enkelte steder.

Har også forsøkt uten solkrem første delen av sommeren for å gradvis venne huden til sola. Ble faktisk ganske brun, men eksemen og solbrentheten kom alikevel da jeg satt i solen mer en 10 min (tross i brunfarge)

Har forsøkt ren grønnsåpe (stinket,, seig og virket dårlig)

Har og forsøkt naturell joghurt. Ble mest klin, men virket heller dorlig.

Har et dusin aloveraplanter, knekte av blader og smurte på. Lindret litt på kløen en stund men ikke noe i lengden.

Fikk engang en salva i kypros. Den virket bra på brentheten, men jeg ble "dritfull" og svimmel av den. Så det førsøker jeg ikke en gang til.

Får så og si samme reaksjon på andre medikamenter. Engentlig værre reaksjon en eksem \ brenthet.

Kan ikke bruke noe form for tabletter eller salver pga. allergi.

(Noen mente jeg reagerte på parabin stoffene men er ikke helt sikker selv)

Noen som har samme problem, som har funnet noe som fungerer bra ?

Skal til syden neste uke og har alt fått mye eksem og brenthet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler på det sterkeste betakaroten. Har selv slitt med soleksem i mange år grunnet solallergi, samt at jeg blir raskt solbrent, men i hele fjor, og i år, har jeg nesten ikke fått noe soleksem overhodet. Har til og med ikke trengt å bruke allergitablettene som jeg vanligvis trenger når jeg er ute i sola (har fått det pga utslett og sterk reaksjon på sola). Synes absolutt det er verdt å prøve.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Gjest nå
Skrevet

Som førstehjelp ved solbrenthet/soleksem kan du bruke tomat! Del den og gni på saften, skjær av en skive så du får ny overflate etterhvert.

Da jeg var yngre hadde jeg alltid klær på meg når jeg var ute i sola..... Bedre enn å få soleksem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...