Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Hei! Jeg er nyskjerrig på en ting; hvor mye mat havner i søppla til dere? Selv er jeg ganske flink til å ikke kaste mat, men heller prøve å bruke litt til restemat og slikt. Men så klart noe går i søppla uansett da Hva med dere?
Gjest Bond Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Veldig lite. Bruker ofte restemat som lunsj dagen etterpaa, og er ellers ganske flink til aa holde öye paa at ting ikke gaar ut av dato eller lignende. Men det skjer jo en gang i blant likevel, men absolutt ikke hver dag eller uke.
hjertesukka Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 -Er blitt mer og mer bevisst på å ikke kaste god mat som er fullt brukbar. Men sjølsagt skjer det innimellom. Vil si at jeg kaster lite mat. Med fare for å høres ut som en gammel gjerrigknark, så tenker jeg også at man sparer penger på det. Penger som man heller kan bruke til andre ting. Såkalt restemat behøver forresten ikke være kjedelig eller vond mat. Man må bare bruke fantasien og være litt bevisst.
Kvist Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Så og si aldri. Vi har minigris så her kastes heller ikke skall, stilker, avskjær og lignende fra grønnsaker. Med unntak av løkskall og blomkålblader som han ikke liker.
GodsChild Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Nesten aldri med mindre det er blitt glemt i kjoeleskapet og er blitt oedelagt.
angeleyes Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Jeg prøver å ikke kaste så mye, men litt blir det. Siden jeg bor alene synes jeg noen ganger det er vanskelig å bruke opp mat om kommer i store pakninger. Men jeg har blitt flinkere til det nå enn før.
Gjest D-shol Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Desverre en del. Tar vare på rester, men har ikke alltid lyst på maten 2 dager etter, så da blir den kastet ettehvert. Desverre er det også sånn at vi heller spiser alt for mye enn å kaste noe....
Gjest Ludovie Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 Med fare for å høres ut som en gammel gjerrigknark, så tenker jeg også at man sparer penger på det. Penger som man heller kan bruke til andre ting. Det er da så absolutt ikke gjerrig! Særlig sett i lys av at nordmenn ser ut til å være besatt av å bruke minst mulig penger på mat. Det er mye bedre å 'spare' gjennom å ikke kaste mat, å bruke rester, å kjøpe bra ting på tilbud, å lage ting fra bunnen osv, enn å spise dritt bare fordi det er billigere enn varer med god kvalitet.
Gjest Miley Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Vi kaster altfor mye. Jeg er livredd mat som holder på å gå ut av dato, middag som har ligget i kjøleskapet, frossen mat som har ligget en stund.. Jeg kaster alt mulig.
Gjest Gjest_Sandra_* Skrevet 3. juli 2009 #10 Skrevet 3. juli 2009 Jeg kaster minimalt med matvarer. Lager ofte store middagsporsjoner slik at vi har rester. Og spiser vi ikke restene etter et par dager så fryser jeg det ned og bruker det senere. Går i full jobb, har hus, barn, hund og hage - jeg prioriterer ikke lage ny forskjellig middag hver dag - rester er bare helt glimrende. Koker alltid for mye ris, pasta og poteter - på den måten har jeg en fin base for middag eller lunsj dagen etter.
Gjest imli Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 (endret) Kaster så lite som mulig. Det går en del brødskorper da, med en ettåring i hus som ikke er særlig glad i dem Av middagsrester prøver vi å ta vare på og bruke det meste. Men vet av erfaring at fryseren er "søpla" når det gjelder det meste av middagsrester (glemmer det, og så blir det for gammelt) så prøver å bare ha middagsrester i kjøleskapet og spise dem så fort som mulig. Endret 5. juli 2009 av imli
The Kitten Skrevet 5. juli 2009 #12 Skrevet 5. juli 2009 Vi lager sjelden så mye mat at det blir nok til resten. Det er ingen hos oss som er glad i restemat uansett.
Stellia Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Litt for ofte ja. Leier en leilighet med kjøleskap som ikke er kjølig nok, så matvarer går tidligere ut på dato.
Gjest Frosk Skrevet 6. juli 2009 #14 Skrevet 6. juli 2009 Jeg kjøper ikke brød særlig ofte, men når jeg gjør det blir det alltid kastet en del. Ellers kaster jeg lite - spiser ikke kjøtt / fisk, og lite melkeprodukter, så bruker egentlig ikke så mange matvarer som går ut på dato.
Rosalie Skrevet 6. juli 2009 #15 Skrevet 6. juli 2009 Nesten aldri med mindre det er blitt glemt i kjoeleskapet og er blitt oedelagt. Jepp, sånn er det her, også. Samboer er et oppkomme av gode ideer når det kommer til å få utnyttet det vi har i kjøleskapet, så heldig der.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #16 Skrevet 6. juli 2009 Jeg kaster lite. Har ingenting i mot restemat. Er det mat som ikke egner seg til det så lager jeg heller litt for lite slik at vi spiser det opp. Jeg sjekker kjøleskap og annen mat og legger litt opp til hva som holder på å bli ødelagt. Brød kjøper jeg og får skjært opp i butikken. Fryser det ned hjemme. Da går det kun med brød som vi faktisk spiser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå