Gjest Gjest_kristian_* Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 damen til en kamerat har munnherpes og min samboer drakk av samme flaske, eller sprutet bare litt i munnen sier hun, men hun med herpesen hadde sånn plaster på leppen! er smitterfaren mindre når hun hadde plaster på?
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Ja da er smittefaren mindre, for det må kontakt direkte fra såret til den som har herpes til munnen til en som ikke har det. Altså via kyss eller drikking fra samme flaske/glass. Jeg ville ikke ha drukket fra samme flaske med en som har et herpes utbrudd, selv med plaster, samme hvor forsiktig man er, det er ikke mye gøy å få herpes.
Sniktitt Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Hm..Jeg tror ikke det er smittsomt dersom blemmene har utviklet seg til et sår. Det er vel blemmene som er smittsomme, eller tar jeg helt feil?
Anglofil Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Ja, det er i hovedsak blemmene som er smittsomme. Har selv herpes type 1, dvs munnherpes, og jeg er uansett forsiktig til såret er helt borte. Om såret fremdeles væsker så kan det være fare for smitte, om det dog har utviklet seg så mye at det kun er skorpe, er det nok ingen fare. Smittefaren er mindre med plaster, ja. Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå