Gjest Gjest_Utleier_* Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Har leid ut leiligheten fra 1. januar og leietakeren sa opp med 2 mnd oppsigelsestid 15. april, med utflytting 15. juni. har vært på ferie, og ser i kontoutskriften at leietaker kun har betalt halve husleien for juni. Han flyttet ut 15. juni. Han har betalt for: 1. januar-1. februar 1. februar-1. mars 1. mars-1. april 1. april- 1. mai 1. mai -1. juni Han flyttet ut 15. juni, og betalte derfor halv husleie 1. juni. Blir dette riktig? Burde han betale hel husleie for juni? Jeg står jo da i den situasjon at jeg ikke får dekket hele lånet til min bank, fordi leietakeren kun betalte halv husleie... Kan noen forklare? Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Jeg VET ikke, men da han har bodd ut oppsigelsestiden sin er det vel ikke noen grunn til å betale deg for resten av mnd? Det er ikke hans huslån, det er ditt. Du har jo hatt 2 mnd til å finne noen som kunne leid resten av mdn..Det er ikke hans problem at det ikke blir leid ut når han flytter. Som sagt, så kan jeg ikke reglene. Men synes det virker logisk slik det er gjort.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Det spørs jo hva som står i kontrakten.. Men oppsigelsen gjelder fra 1. i neste mnd, ikke fra den datoen den ble levert. (Har i alle fall aldri vært borti noe sånt i jobbsammenheng). Jeg vet at enkelte studenthjem har denne praksisen med halv husleie for juni, men da løper kontrakten bare til 15. juni også. Så det er nok du som har krav på mer penger i denne saken!
Gjest ts Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Det spørs jo hva som står i kontrakten.. Men oppsigelsen gjelder fra 1. i neste mnd, ikke fra den datoen den ble levert. (Har i alle fall aldri vært borti noe sånt i jobbsammenheng). Jeg vet at enkelte studenthjem har denne praksisen med halv husleie for juni, men da løper kontrakten bare til 15. juni også. Så det er nok du som har krav på mer penger i denne saken! I kontrakten står det at det er 2 måneders oppsigelsestid, og at leien skal innbetales forskuddsvis den 1. i hver måned. Han som leide skrev i oppsigelsen sin, der oppsigelsen var datert 15. april, med at han sa opp per den datoen og at de to oppsigelsesmånedene ble "15. april-15. juli" med utflytting 15. juli.
Gjest ts Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 I kontrakten står det at det er 2 måneders oppsigelsestid, og at leien skal innbetales forskuddsvis den 1. i hver måned. Han som leide skrev i oppsigelsen sin, der oppsigelsen var datert 15. april, med at han sa opp per den datoen og at de to oppsigelsesmånedene ble "15. april-15. juli" med utflytting 15. juli. Sorry... Han skrev 15.april-15. juni med utflytting 15. juni.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Det spørs jo hva som står i kontrakten.. Men oppsigelsen gjelder fra 1. i neste mnd, ikke fra den datoen den ble levert. (Har i alle fall aldri vært borti noe sånt i jobbsammenheng). Skal det stå spesifisert noe sted, eller er dette noe "alle" bare vet?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 Sorry... Han skrev 15.april-15. juni med utflytting 15. juni. Da har du jo hatt 2 mnd på å finne nye leieboere... Eller kunne brukt den tiden på å forklare leieboer at oppsigelsen gjelder fra 01 - med utflytting 01.juli.. Forsent og klage på dette nå - når leieboer har gitt deg oppsigelsen for 2 mnd siden når det stod det i.. (Da skulle du tatt det opp da)..
Rosalie Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 I kontrakten står det at det er 2 måneders oppsigelsestid, og at leien skal innbetales forskuddsvis den 1. i hver måned. Han som leide skrev i oppsigelsen sin, der oppsigelsen var datert 15. april, med at han sa opp per den datoen og at de to oppsigelsesmånedene ble "15. april-15. juli" med utflytting 15. juli. Regner med du mener juni. Siden han skrev det slik og du godtok den oppsigelsen, skal han ikke betale for lenger enn til 15. juni, nei.
Kakee Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Jeg syns det er for sent å kreve noe mer penger fra han nå. Dere hadde blitt enige om at han flyttet 15 juni, og da skal han bare betale halv husleie for den måneden siden han faktisk ikke bor der, og du kunne fått noen andre til å flytte inn. Hadde dere blitt enige om at oppsigelsen gjaldt fra første i måneden så hadde saken vært en annen.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Hva er juridisk rett i denne saken - og hvorfor?
Gjest Coarvi Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 Altså, oppsigelsen skulle løpe ut hele juni - dette er noe "alle" vet. Men siden du godtok oppsigelsen hans slik den var - til 15. juni, er det jo litt sent å krangle på det nå. Hadde du reagert da han leverte oppsigelsen (altså fått han til å følge alminnelige regler/lover) hadde du hatt krav på full leie i juni, men som sagt, du er litt sent ute...
Gjest ts Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 Kan jeg ikke bare si det som det er: at jeg tolket det som at selv om utflyttingsdato var 15. juni, tok jeg det for gitt at han betalte for hele måneden? For det var det jeg antok...
flickan Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 (endret) Kan jeg ikke bare si det som det er: at jeg tolket det som at selv om utflyttingsdato var 15. juni, tok jeg det for gitt at han betalte for hele måneden? For det var det jeg antok... Det burde du avklart med en gang. Enig med de andre at du er litt sent ute med å klage på dette. Det er full avtalefrihet til å inngå bedre vilkår enn det loven krever, og du er en kjip utleier om du plutselig nå krever full leie. Du har ikke gjort hjemmeleksa di rett og slett. Men juridisk sett kan det hende du har en sak dersom leietaker ikke har spesifisert at h*n kun ville betale for halve mnd. På samme måte som du burde avklart dette, burde også leietaker gjort det samme. Juridisk har du en sterkere sak enn leietaker dersom du ikke muntlig eller skriftlig har godtatt halv leie i juni. Moralsk sett er du i en gråsone etter min mening. Edit: Dersom leitaker skrev at han bare ville betale halv leie i juni, eller på annen måte formulerte seg sånn at du burde skjønt det har du ved å godta oppsigelsen indirekte godtatt det selv om du ikke har samtykket spesifikt muntlig eller skriftlig. Endret 2. juli 2009 av flickan
Gjest ts Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 Det burde du avklart med en gang. Enig med de andre at du er litt sent ute med å klage på dette. Det er full avtalefrihet til å inngå bedre vilkår enn det loven krever, og du er en kjip utleier om du plutselig nå krever full leie. Du har ikke gjort hjemmeleksa di rett og slett. Men juridisk sett kan det hende du har en sak dersom leietaker ikke har spesifisert at h*n kun ville betale for halve mnd. På samme måte som du burde avklart dette, burde også leietaker gjort det samme. Juridisk har du en sterkere sak enn leietaker dersom du ikke muntlig eller skriftlig har godtatt halv leie i juni. Moralsk sett er du i en gråsone etter min mening. Edit: Dersom leitaker skrev at han bare ville betale halv leie i juni, eller på annen måte formulerte seg sånn at du burde skjønt det har du ved å godta oppsigelsen indirekte godtatt det selv om du ikke har samtykket spesifikt muntlig eller skriftlig. Han spesifiserte ikke at han bare ville betale halve husleien, bare at oppsigelsen var 15. april - 15. juni med utflytting 15. juni. Han formulerte ike noe annet enn det. Jeg dro på ferie, tenkte ikke mer på det, og så først kontoutskriften nå. Tror jeg vil si i fra til ham ved å ta en telefon...og fortelle at jeg antok at han betalte for hel måned selv om han flyttet ut midt i måneden. Så får jeg høre hva han sier... (For senere leietakere vil jeg selvsagt spesifisere dette i kontrakten, slik at det ikke blir tvil.)
flickan Skrevet 2. juli 2009 #15 Skrevet 2. juli 2009 Han som leide skrev i oppsigelsen sin, der oppsigelsen var datert 15. april, med at han sa opp per den datoen og at de to oppsigelsesmånedene ble "15. april-15. juli" med utflytting 15. juli. Akkurat hvordan formulerte han seg her? Det vil være avgjørende for om du har en sak eller ikke. Har du godtatt (direkte eller indirekte ved å ikke protestere på oppsigelsen) at oppsigelsen på 2 mnd løper fra dato til dato, kan du ikke gå tilbake på det etterpå.
flickan Skrevet 2. juli 2009 #16 Skrevet 2. juli 2009 (For senere leietakere vil jeg selvsagt spesifisere dette i kontrakten, slik at det ikke blir tvil.) Problemet er ikke hva som står i kontrakten, for der kan du støtte deg til husleieloven. Standarden der er at oppsigelse løper til slutten av mnd. Problemet er at du har godtatt noe annet ved å akseptere en oppsigelse med andre vilkår. Dumt å reise på ferie uten å tenke på det, feilen må du dessverre ta på din kappe.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. juli 2009 #17 Skrevet 2. juli 2009 Problemet er ikke hva som står i kontrakten, for der kan du støtte deg til husleieloven. Standarden der er at oppsigelse løper til slutten av mnd. Problemet er at du har godtatt noe annet ved å akseptere en oppsigelse med andre vilkår. Dumt å reise på ferie uten å tenke på det, feilen må du dessverre ta på din kappe. Alt jeg har sagt via e-post (oppsigelsen ble sendt der), var "takk for oppsigelsen, den er mottatt". Har verken akseptert eller ikke-akseptert...
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #18 Skrevet 2. juli 2009 Glemte meg bort...skrev nick name. Jaja..takk for svar uansett.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #19 Skrevet 2. juli 2009 Men hva står det i kontrakten da? Det er jo det som er viktig her, ikke hva "alle andre" gjør, synes, tror eller vet.
flickan Skrevet 2. juli 2009 #20 Skrevet 2. juli 2009 Alt jeg har sagt via e-post (oppsigelsen ble sendt der), var "takk for oppsigelsen, den er mottatt". Har verken akseptert eller ikke-akseptert... Du har indirekte akseptert den ved å ikke komme med innsigelser. Hvordan mener du ellers man skulle akseptert en oppsigelse, og når tenkte du evt å gjør det? Du har sovet i timen. Å komme med innsigelser ETTER at flyttingen er gjennomført er mildt sagt uprofft og jeg vil råde deg til å ikke ta det opp med leietaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå