Gå til innhold

Hvorfor skriver the kitten engelsk?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skal man øve på engelsk er det vel best å øve med folk som har engelsk som morsmål? KG er da knapt nok et sted å øve på norsken ;)

Nei da, det er bare å plumpe innom på "den store rettskrivingstråden" en gang i blandt så kan man fort lære noe. Jeg er dyslektiker og føler faktisk at jeg har lært ganske mye av å være her inne i noen år. Men, da har jeg aktivt gått inn for det også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener vel at når man skriver på et forum, bør man tilstrebe å skrive slik at alle potensielle lesere forstår det man skriver, da bør man blandt annet unngå dialekt, sosiolekter, fremmedspråk osv. Å ikke forstå, eller på trass nekte å følge, slike sosiale normer er veldig umodent.

Helt enig... Skjønner ikke poenget med å ville skrive engelsk her inne, men har lagt merke til at noen brukere har begynt med det i det siste. Ser bare teit ut, spør du meg. Synes at på et norsk forum, bør man skrive bokmål/nynorsk, og ikke dialekt, engelsk eller andre språk for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har dette med janteloven å gjøre?

Er det ikke normal høflighet å svare på samme språk som den som spør? Når man feks får formelle brev/e-post, skal man jo benytte samme språk eller målform som avsender når man skriver tilbake. Synes da dette bør gjelde i forum også. Når så og si alle her inne skriver på norsk, synes jeg det bare blir tull å svare på engelsk. Og når The Kitten i tillegg skriver at hun ikke bryr seg om hvilket språk folk skriver på, forstår jeg ikke poenget med forumet i det hele tatt. Hva er vitsen med å utveksle tanker, råd og erfaringer hvis man ikke forstår språket til de andre her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Janteloven hoppet over haien etter at den blir dratt opp som et universalmiddel uten en kommentar. ["Men det er ikke nødvendig med en kommentar!" - Someone. Jadda. ]

Så til språkdebatten. Noen forum jeg bruker har definerte språk som skal brukes. Finnes det ingen regler satt for hva som skal brukes eller ikke, så er det hipp som happ for meg hva folk skriver på.

Særlig ett forum jeg er på har brukere som skriver veldig godt på engelsk, så de finnes ;) Men de kan være vanskelige å finne fram til i jungelen av dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe med janteloven å gjøre at man ønsker at alle skal i det minste prøve å skrive et språk som alle forstår? Mener du det har med janteloven å gjøre at man ønsker å unngå at folk skriver dialekt også?

Tro det eller ei, men det finnes nordmen som ikke forstår engelsk. Å da konsekvent skrive på en måte som kan være ekskluderende, er bare barnslig. Er det snakk om enkelte norske ord man ikke forstår, er de enkle å slå opp, men det finnes ingen velfungerende gratis oversettelsesalternativer, og om det gjorde ville det vært særdeles tungvindt å slå opp det ene innlegget etter det andre bare for enkelte ønsker å øve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Løsningen kan vel være at de driver med disse barnslige påfunnene sine inne på Snikk-snakk, så kan vi slippe det på resten av forumet.

Det hadde jo blitt helt vilt dersom alle skulle gjøre det de ønsket etter eget forgodtbefinnende, skulle f.eks. jeg knota i vei på kav vestlandsdialekt tror jeg flere ville fått hetetokter, uavhengig av været!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så dersom eg e så uhøffelig å skrive på den måden som passe meg aller best ud i fra, feks min dysleksi(då er det møje lettere å skrive lydrett ud i fra dialektå mi, for då slippe eg å tenka meg om om koss eg skrive), og andre då finne dette ganske irriterende så er det de andre det er någe galt med?

Nå har det seg jo faktisk sånn at me har to skriftspråk i norge og då meine eg at me bør forsøga å holda oss til det sånn at me adle kan ha ein felles bakgrunn for å konna forså kverandre.

Dette har jo overhode ikke någe med janteloven å gjøre men ganske normal folkeskikk og ikkje minst rein logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg orker ikke å lese dialekt, det er fryktelig slitsomt så det unngår jeg tvert.

Engelsk er ikke akkurat slitsomt å lese, men det er unødvendig å skrive det på et norsk forum synes nå jeg, så det unngår jeg også. Nå er det ikke så grusomt interessant det kattungen skriver på hverken norsk eller engelsk så jeg skal nok overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: At dere gidder lage 5 sider i denne tråden der dere klager over at The Kitten skriver på engelsk :dåne:

Er det så irriterende, så ikke les hva The Kitten skriver da! Så enkelt er det :)

Personlig så syns jeg det er mer irriterende å lese innlegg på nynorsk eller med masse skrivefeil, enn å lese et på engelsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lille_kvinne

Hadde hun bare hatt korrekt engelsk hadde det jo ikke vært noe problem.

Men når hun ikke klarer det engang så er jo poenget helt borte..

Eneste hun oppnår er å få andre til å legge seg til fullstendig idiotiske sammensatte setninger og innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et medlem skriver på engelsk gjør at hun får ni sider med pepper er helt... uvirkelig. :overrasket: Det er jo ingenting annet å gjøre enn å le av det hele - det håper jeg du også gjør, The Kitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et medlem skriver på engelsk gjør at hun får ni sider med pepper er helt... uvirkelig. :overrasket: Det er jo ingenting annet å gjøre enn å le av det hele - det håper jeg du også gjør, The Kitten.

:helen: for your support. All the stuff about me not writing English a hundred per cent correctly, is just stupid. I've never claimed that I did.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hadde hun bare hatt korrekt engelsk hadde det jo ikke vært noe problem.

Men når hun ikke klarer det engang så er jo poenget helt borte..

Eneste hun oppnår er å få andre til å legge seg til fullstendig idiotiske sammensatte setninger og innlegg.

Som et eksempel bør du iallefall klare å vise oss minst to innlegg som støtter din påstand. Hvis du ikke klarer det har du nettopp driti deg kraftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er bare 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi dette er et norsk forum, og da forventes det at man holder seg til det språket som gjelder - iallefall så lenge man behersker det. Litt rart du ikke forstår det selv, er begrenset hva man kan fraskrive seg selv om man er ung.

Egentlig er det merkelig at KG ikke gir deg beskjed om at du skal skrive på norsk. De har deknig i reglene sine for å gjøre det. KG er vel ikke et undervisningsforum for tenåringer?

Det er lov å skrive på engelsk, men jeg er enig med de som mener det er tåpelig å gjøre det i alle tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille_kvinne
Som et eksempel bør du iallefall klare å vise oss minst to innlegg som støtter din påstand. Hvis du ikke klarer det har du nettopp driti deg kraftig ut.

Det er fryktelig trist at du ikke selv klarer og se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...