Gå til innhold

Nabokrangel


Gjest Sinna!

Anbefalte innlegg

Gjest Sinna!

Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger ang. noe som hendte meg i går.

Naboen skal fjerne sin støttemur i grensa mellom våre tomter. På vår side av grensa har vi laget et bed med noen busker og stauder. Denne støttemuren har vert et problem i mange år, da det ikke er gjort godt nok grunnarbeid/arbeid, slik at hele muren faller fra hverandre. Nå skal endelig nabo`n ordne dette, han vil fjerne hele muren.

Så uten at vi fikk noen melding, så dukket det plutselig opp en stor gravemaskin i går morges. Etter å ha sett på dette arbeidet en stund, ser jeg at dette går svært hardt utover plantene mine. Og da jeg ser han nær knuser Rhodedendronen min, går jeg ut for å si ifra at nå må han være mer forsiktig med plantene. Hvor naboen responderer med at : du sa det ikke var så nøye med plantene her. Noe jeg aldri har sagt eller vil si!! Jeg hadde gitt naboen lov til å klippe litt i plantene om noe skulle være iveien for han når han skulle starte arbeidet. Det er langt fra det og til å ødelegge dem!

Men det er ikke naboen som er verst her, for nå legger gravemaskinsføreren seg opp i det hele, og for å komme til poengen så får jeg som står i min egen hage ca. 4 meter fra inngangsdøra, beskjed om å komme meg bort fra området! For dette er et annleggsområde. Så svinger han på grabben og sier han må jo få strekke ut denne! (true?)

Han kan bli for han jobber her, sier han så og henviser til naboen, som også står i min hage.

Det er ikke sperret av området som annleggsområde og vi har heller ikke fått beskjed om at det var graving på gang i nær fremtid. Dette var også en stor maskin, det burde vært en liten da det er et trangt arbeidsområde. Og de graver i min hage også.

Er dette normal oppførsel fra gravemaskinsførere? Burde jeg gå videre med denne hendelsen? Jeg har jo ikke så mye å komme med, jeg var alene og har ingen pålitelige vitner til hendelsen. Men jeg har mange bilder, før under og etter.

Si deres meninger og gi meg råd er dere snille.

Hele hendelsen har gjort meg veldig sint, kanskje jeg overreagerer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dersom du følger deg truen kan du jo ta en telefon til politiet å høre hva de foreslår. Han som fører gravemaskinen har plikt på seg til å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinna!
Dersom du følger deg truen kan du jo ta en telefon til politiet å høre hva de foreslår. Han som fører gravemaskinen har plikt på seg til å være forsiktig.

Tenkte jeg skulle gjøre det, har tenkt mye på skal, skal ikke.

Dette er/skal være en seriøs entreprenør i dette område, dette var i tillegg eieren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå leste jeg narkokrangel i stedenfor nabokrangel av en eller annen grunn.

--------

Men over til saken.

Jeg ville nok hørt med politiet om dette kjedde meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tviler på at politiet kan hjelpe deg med dette. De har jo knappt nok tid til å avhøre folk som blir slått ned - og henlegger de fleste saker. Du har jo ikke blitt fysisk skadet. Og han har ikke truet med å skade deg.

Forøvrig er jeg helt enig i at dette er utrolig frekk oppførsel fra både nabo og entrepenør. Men tror ikke du kan gjøre så mye mer enn å be dem vente med gravingen til du får flyttet plantene. Så får du plante de tilbake når gravearbeidene er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sinna!
Jeg tviler på at politiet kan hjelpe deg med dette. De har jo knappt nok tid til å avhøre folk som blir slått ned - og henlegger de fleste saker. Du har jo ikke blitt fysisk skadet. Og han har ikke truet med å skade deg.

Forøvrig er jeg helt enig i at dette er utrolig frekk oppførsel fra både nabo og entrepenør. Men tror ikke du kan gjøre så mye mer enn å be dem vente med gravingen til du får flyttet plantene. Så får du plante de tilbake når gravearbeidene er ferdig.

Tusen takk for svar!

(Nå vet ikke jeg hvorfor tråden er ryddet.)

Det skulle jeg gjort, men naboen kan ikke si når han blir ferdig. Det kan bli i år, eller til neste år.... Kanskje jeg er vanskelig, men syns ikke det blir rett at jeg skal flytte hele bedet mitt, som jeg har hatt mye arbeid med, og brukt mye penger på. Og i tillegg ikke vet når jeg kan få flytte det tilbake. Man kan jo ikke lagre plantene rundt om på ubestemt tid. Dette er snakk om et ca 20 meter langt bed, med mange planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

(Nå vet ikke jeg hvorfor tråden er ryddet.)

Det skulle jeg gjort, men naboen kan ikke si når han blir ferdig. Det kan bli i år, eller til neste år.... Kanskje jeg er vanskelig, men syns ikke det blir rett at jeg skal flytte hele bedet mitt, som jeg har hatt mye arbeid med, og brukt mye penger på. Og i tillegg ikke vet når jeg kan få flytte det tilbake. Man kan jo ikke lagre plantene rundt om på ubestemt tid. Dette er snakk om et ca 20 meter langt bed, med mange planter.

Den ble ryddet fordi jeg spurte om det var snakk om et spesiellt firma :roll:

(Ser ikke helt hvorfor det er verre enn å legge ut tråder dedikert til å be folk om å ikke bruke det og det firmaet akkurat. Jeg skrev bare at det er noen jeg har dårlig erfaring med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det som burde vært gjort var at det ble gitt nabovarsel for gravingen og konsekvensene av den. Dvs. at dersom planter og slikt sto i fare for å bli skadet så måtte disse flyttes før gravingen tiltok - tidsfrist sånn og slik. Dersom ikke slikt varsel er gitt mener jeg at naboen her er erstatningspliktig for de plantene som blir skadet.

Har du prøvd å fortelle naboen at du forventer at bedet blir laget i stand igjen slik det var før gravingen og at eventuelle skader som skjer på plantene forventes erstattet?

Naboen må evt. søke dekning hos gravemaskinfirmaet for skader påført din eiendom som naboen må erstatte.

Politiet er ikke rett instans, men det er teknisk etat i kommunen du bor. Jeg tror du kan kreve arbeidet stoppet til din eiendom er tilstrekkelig sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...