Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Hei! Vi sliter med overvekt i familien og må virkelig endre kostholdet vårt! Jeg prøver å finne på sunne retter som også barna liker, men det er jammen ikke lett (det er jo dem først og fremst vi gjør dette for). Sommer og grilling gjør det jo litt lettere, siden alt som grilles smaker godt! Men alikevell så er det jo pizza og hamburger som smaker best, så jeg tenkte å prøve å lage en sunn og god hamburger, og da tenger jeg hjelp! :S Så da håper jeg noen her inne har en oppskrift på skikkelig grove og sunne brød/hamburgerbrød? (er så absolutt ingen baker selv da! ) Alle tips hva enn det skulle være mottas med stor takk! :D
Gjest _Leela_ Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Jeg har funnet en oppskrift på VITA sine hjemmesider som jeg synes er veldig god, har også ved et tilfelle benyttet olivenolje i stedet for margarin. Faller iallefall i smak her i huset. Man blir også mye mer mett av disse enn de lyse kjøpebrødene. VITA hamburgerbrød
Inx Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Hei! Vi sliter med overvekt i familien og må virkelig endre kostholdet vårt! Jeg prøver å finne på sunne retter som også barna liker, men det er jammen ikke lett (det er jo dem først og fremst vi gjør dette for). Sommer og grilling gjør det jo litt lettere, siden alt som grilles smaker godt! Men alikevell så er det jo pizza og hamburger som smaker best, så jeg tenkte å prøve å lage en sunn og god hamburger, og da tenger jeg hjelp! :S Så da håper jeg noen her inne har en oppskrift på skikkelig grove og sunne brød/hamburgerbrød? (er så absolutt ingen baker selv da! ) Alle tips hva enn det skulle være mottas med stor takk! :D Vanlige hamburgerbrød er ikke usunt, du får jo også kjøpt noen som er litt grovere også nå. Sørg for at de ikke spiser seg stappmette.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Jeg baker grove hamburgerbrød selv av 1/2 kg. sammalt fint hvetemel, 1 pk. tørrgjær. vann og litt salt. Hever og baker ut i passelig brødstørrelse, etterhever, strør over sesamfrø/hakkede solsikkekjerner og steker på 225 grader. Vil anbefale deg å lage burgere fra bunnen av: Bruk laksefileter som du finkutter og blander med litt potetmel, salt, pepper og gressløk og former som burgere. Veldig populære - også hos barn. Bruk også kyllingkjøttdeig og lag magre burgere, kjempegode med tacokrydder i kjottdeigblandingen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå