Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sykler til jobben hver dag frem og tilbake, det er ca 2 mil tilsammen.

-Er dette tilstrekkelig trening med tanke på vekt nedgang?

-Ville dere ha trenet mer?

Bor hjemme hos foreldrene mine i hele sommeren, og her har de ingen vekt. Holder på å bli gal! Jeg er 167 høy og veier 60 kg (før sommeren)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg sykler til jobben hver dag frem og tilbake, det er ca 2 mil tilsammen.

-Er dette tilstrekkelig trening med tanke på vekt nedgang?

-Ville dere ha trenet mer?

Bor hjemme hos foreldrene mine i hele sommeren, og her har de ingen vekt. Holder på å bli gal! Jeg er 167 høy og veier 60 kg (før sommeren)

Om det er tilstrekkelig avhenger av hvor mye du spiser og hvor mye du forbrenner. Det er i hvertfall nok til at du kommer i brukbar form.

Din høyde og vekt høres helt normal ut, men det høres ikke sunt ut å bli gal av å ikke få veid seg. Hvis man er aktiv, slik du er, spiser noenlunde sunn normal mat til hverdags kan man vanligvis stole på at det er nok til å holde seg på en normal vekt. Dermed kan man også slappe av med hensyn til vekt, man kan også kose seg med maten.

Du burde prøve å slappe mer av når det gjelder kropp, mat og vekt.

Skrevet
Du burde prøve å slappe mer av når det gjelder kropp, mat og vekt.

Enig her...

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Du trener langt mer enn de fleste andre - jeg hadde garantert ikke trent noe annet om jeg hadde syklet 2 mil hver dag.

Gjest Tigress
Skrevet

100km i veka på sykkel er jo neglisjerbart, då, eg ville måtte passe godt på inntaket om eg trente så lite og samstundes ville ned i vekt. Et du lite nok er det klart du vil gå ned i vekt uansett.

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet
100km i veka på sykkel er jo neglisjerbart, då, eg ville måtte passe godt på inntaket om eg trente så lite og samstundes ville ned i vekt. Et du lite nok er det klart du vil gå ned i vekt uansett.

For folk flest er 2 mil sykling pr dag langt fra lite - og mer enn nok til å gå ned i vekt med normalt kosthold.

Gjest Tigress
Skrevet
For folk flest er 2 mil sykling pr dag langt fra lite - og mer enn nok til å gå ned i vekt med normalt kosthold.

Klart det er langt frå lite for folk flest, ettersom folk flest sit på ræva.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du bør kunne lese litt mellom linjene her. En person som sier hun blir gal av å ikke ha vekt er vel muligens litt overfokusert på vekt/kropp.

Hun hadde før sommeren en ganske normal vekt, og har det kanskje enda for alt jeg vet. Og du sier hun må passe seg for å ikke bli feit.

Vi vet jo ingenting om aktivitetsnivå resten av året, eller annen aktivitet hun ev. utfører utenom syklingen, så da blir slike svar bare dumt.

Gjest Tigress
Skrevet
Jeg synes du bør kunne lese litt mellom linjene her. En person som sier hun blir gal av å ikke ha vekt er vel muligens litt overfokusert på vekt/kropp.

Hun hadde før sommeren en ganske normal vekt, og har det kanskje enda for alt jeg vet. Og du sier hun må passe seg for å ikke bli feit.

Vi vet jo ingenting om aktivitetsnivå resten av året, eller annen aktivitet hun ev. utfører utenom syklingen, så da blir slike svar bare dumt.

Eg synest det må vere greit å svare på det TS spør om, og det gjer eg. Viss du synest det er dumt å svare på spørsmålet så må vi vel berre vere samde om å ikkje bli samde, eg meiner nemlig at det er bra.

Vidare skriv eg faktisk ikkje at ho må passe seg for å ikkje bli feit, her må du lese kva eg skriv: eg ville ha måttet passe meg om eg skulle ned i vekt med så lite trening.

Det siste du skriv er irrelevant og kan hende feil. Kva ho gjer resten av året er irrelevant så sant det er no ho skal ned i vekt, og det siste er feil, ho spør om det held med tanke på å gå ned i vekt. Du som snakkar så fint om å lese mellom linjene burde då kunne sjå at ho truleg berre syklar...

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet
Eg synest det må vere greit å svare på det TS spør om, og det gjer eg. Viss du synest det er dumt å svare på spørsmålet så må vi vel berre vere samde om å ikkje bli samde, eg meiner nemlig at det er bra.

Vidare skriv eg faktisk ikkje at ho må passe seg for å ikkje bli feit, her må du lese kva eg skriv: eg ville ha måttet passe meg om eg skulle ned i vekt med så lite trening.

Det siste du skriv er irrelevant og kan hende feil. Kva ho gjer resten av året er irrelevant så sant det er no ho skal ned i vekt, og det siste er feil, ho spør om det held med tanke på å gå ned i vekt. Du som snakkar så fint om å lese mellom linjene burde då kunne sjå at ho truleg berre syklar...

Ja, hun sykler "bare" 2 mil pr dag ..

Gjest Shelob
Skrevet

Jeg ville heller lagt inn noe annen trening, som styrketrening, det gir mye mer "for penga" enn bare å sykle. Ved siden av at du sikkert blir drittlei, og muligens får trøbbel med rygg eller knær.

Jeg synes forøvrig heller ikke du trenger gå ned i vekt. Med mindre det er lite muskel og høy fettprosent. Men da ville jeg som sagt lagt turen innom nærmeste helsestudio sporenstreks i stedet.

Gjest Tigress
Skrevet (endret)
Ja, hun sykler "bare" 2 mil pr dag ..

My point exactly.

Sjølv om ho syklar meir enn dei fleste som syklar men ikkje driv med sykling, så er ikkje 20km så mykje. Ikkje gløym at sykling ikkje er vektberande trening, og belastar ikkje systemet så mykje som til dømes springing. 20km springing kvar dag ville forøvrig vore vanvidd! :-)

Endret av Tigress
Gjest Gjest
Skrevet

Og så skriver du også at spiser hun lite nok vil hun alltids gå ned i vekt. En bør ordlegge seg varsomt. Noen tolker det dithen at å spise lite er bra, og det kan få konsekvenser en ikke ønsker.

Selvfølgelig er dette ikke irrelevant. Du vet jo ingenting om kosthold, alder eller forbrenningen til denne personen. Om dette er en utrent person er kanskje 2 mil sykling en god start. Om dette er en godt trent person kan forbrenningen hennes være høy pga. det. Er det en ung person er forbrenningen høyere enn hos en 30-åring

Det er også forskjell på å ha en stillesittende jobb, eller en jobb en beveger seg i. Det er forskjell på å kun sitte på rompa etter jobb, og å være i noe aktivitet. Dette sier ikke TS noe om.

Gjest Tigress
Skrevet
Og så skriver du også at spiser hun lite nok vil hun alltids gå ned i vekt. En bør ordlegge seg varsomt. Noen tolker det dithen at å spise lite er bra, og det kan få konsekvenser en ikke ønsker.

Ein får tolke til ein blir blå i trynet, eg svarte på spørsmålet. Er det feil at ho vil gå ned i vekt om ho et lite nok, kan hende? Neppe.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Så lite trening? 2 mil hver dag er faktisk ganske bra. Hvor langt er det du sykler hver dag da? det å sykle 2 mil HVER DAG er kjempe bra! det er helt klart det hjelper om hun vil ned i vekt.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
My point exactly.

Sjølv om ho syklar meir enn dei fleste som syklar men ikkje driv med sykling, så er ikkje 20km så mykje. Ikkje gløym at sykling ikkje er vektberande trening, og belastar ikkje systemet så mykje som til dømes springing. 20km springing kvar dag ville forøvrig vore vanvidd! :-)

Jeg tror ikke helt du vet hva du snakker om jeg, og har muligens et ekstremt høyt aktivitetsnivå selv.

2 mil hver dag er utrolig bra. En spinning time på 60 min tilsvarer ca 2,4mil avhengig av løypa selvfølgelig. Følgelig blir da 2 mil hver dag ca 1 spinn time pr dag. Det er bra. Å si noe annet er tull. Nå har det også endel å si om hun sykler på en landeveis sykkel eller offroad sykkel, og underlag. Jeg antar at det er snakk om offroad på asfalt, og da er faktisk 2 mil ganske bra.

Det er viktig å ikke bli urealistisk andre veien, nemlig å sette seg altfor høye mål som gjør at man mister motivasjonen. Som jeg sa tidligere, mulig DU trener MYE mer enn dette. Men kan du litt om trening, vil du forstå at 2 min hver dag er bra.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Ein får tolke til ein blir blå i trynet, eg svarte på spørsmålet. Er det feil at ho vil gå ned i vekt om ho et lite nok, kan hende? Neppe.

Jepp, det er faktisk feil. Det er en vanlig myte, at bare du spiser minst mulig går du ned i vekt. Det er feil, feil, feil. Det som skjer er at kroppen går på sparebluss til slutt, og setter ned fettforbrenningen dersom man spiser for lite.

Skrevet

Bare lurte på det sånn generelt jeg, står absolutt ikke i fare for å utvikle noen spiseforstyrrelser. Før sommeren jogget jeg ca fem dager i uka 30 min i en hard løype, Jeg har aldri benyttet sykling som trening før så det var kun derfor jeg lurte. :) Ante egentlig ikke hvor bra trening det var, men tenkte jeg kunne slå to fluer i en smekk ved å sykle frem og tilbake hverdag til jobb.

Men det skal sies at jeg syntes ikke det er like bra trening som jogging, og jeg vurderer å legge inn styrketrening i tillegg. Jeg må trene hardt for å gå ned i vekt, eventuelt fordi jeg spiser for mye..

Skrevet (endret)

Når det gjelder vektnedgang, er 2 mil om dagen bra, men det kommer altså an på hva du får i deg. Om du har andre treningsmål, som bedret kondisjon, kommer det an på om det er en 2 mils kosetur, eller om du tar deg litt ut.

Ellers håper jeg ikke du har som mål å gå mye ned i vekt, ettersom du allerede høres slank ut.

Endret av Vera Vinge
Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Bare lurte på det sånn generelt jeg, står absolutt ikke i fare for å utvikle noen spiseforstyrrelser. Før sommeren jogget jeg ca fem dager i uka 30 min i en hard løype, Jeg har aldri benyttet sykling som trening før så det var kun derfor jeg lurte. :) Ante egentlig ikke hvor bra trening det var, men tenkte jeg kunne slå to fluer i en smekk ved å sykle frem og tilbake hverdag til jobb.

Men det skal sies at jeg syntes ikke det er like bra trening som jogging, og jeg vurderer å legge inn styrketrening i tillegg. Jeg må trene hardt for å gå ned i vekt, eventuelt fordi jeg spiser for mye..

er det fordi du ikke føler du blir like anpusten du ikke synes det er like bra trening? er det veldig flatt der du sykler? sykling er nemlig veeeeldig bra trening, det er bare vikig å ha litt variert terreng.

Prøv å øk farten litt, og se hva det gjør med pulsen din. Nå er det også litt dumt pulsmessig at det er delt opp i 1 x 2 mil. du hadde nok fått en bedre effekt hadde det vært 2 mil sammenhengende.

Men uannsett skader det ikke å legge inn litt styrketrening, det er bare bra på alle måter:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...