Gå til innhold

Vin til spekesild?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har ferie, og jeg har invitert til lunsj på torsdag.

Menyen har jeg bestemt...det blir: spekesild, røkt makrell, lune poteter, rødløk, eggesalat, tunfisksalat, rømme, flatbrød. Ikke grønn salat....bare litt grønt dryss av gressløk.

Jeg har rett og slett lyst å servere øl og dram til maten midt på lyse dagen! Og det tror jeg passer de fleste. (Det er bare voksne mennesker på denne lunsjen).

Men jeg har to gamle tanter som drikker bare vin.

Jeg aner rett og slett ikke hvilke vin som kan passe. Jeg kan jo ringe å spørre hvilke vin de liker osv....men jeg vet jo ikke om den vil passe i det hele tatt.

Har du et tips til meg,- så skal jeg stole på deg som har prøvd vin til slik mat.

På forhånd...tusen takk for svar. :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet
Hei!

Vi har ferie, og jeg har invitert til lunsj på torsdag.

Menyen har jeg bestemt...det blir: spekesild, røkt makrell, lune poteter, rødløk, eggesalat, tunfisksalat, rømme, flatbrød. Ikke grønn salat....bare litt grønt dryss av gressløk.

Jeg har rett og slett lyst å servere øl og dram til maten midt på lyse dagen! Og det tror jeg passer de fleste. (Det er bare voksne mennesker på denne lunsjen).

Men jeg har to gamle tanter som drikker bare vin.

Jeg aner rett og slett ikke hvilke vin som kan passe. Jeg kan jo ringe å spørre hvilke vin de liker osv....men jeg vet jo ikke om den vil passe i det hele tatt.

Har du et tips til meg,- så skal jeg stole på deg som har prøvd vin til slik mat.

På forhånd...tusen takk for svar. :klemmer:

Ikke vin i en sådan stund, sier jeg. :nei: Her kan du trygt og korrekt servere øl og dram, selvom det er midt på dagen. Om noen blir glade og lystige, er vel det bare en kompliment til deg!

Hvis jeg skal snakke for meg selv, ville jeg rett og slett hatt vann til maten, hvis jeg av en eller annen grunn ikke ville eller kunne drikke øl/dram.

Skrevet

I og med at du har mye annet enn spekesild synes jeg godt du kan ha hvitvin til de gamle tantene. :) Både røkt makrell og tunfisksalat går er jo godt med vin til, selv om jeg har litt vanskelig for å se for meg én vin som kan være god til begge deler.

Det tryggeste i sånne tilfeller synes jeg er å spørre om tips på polet, men du kan kanskje prøve noe sånt som denne, mtp. at gamle damer (i hvert fall de jeg kjenner ;)) gjerne ikke liker knusktørre viner. Jeg synes i hvert fall denne fungerer godt til røkt fisk, og litt sødme er jo ikke dumt til salt mat (om nå tantene gjerne vil ha vin til spekesilden), dessuten har den samtidig såpass syre at den ikke oppleves som emmen.

Skrevet
I og med at du har mye annet enn spekesild synes jeg godt du kan ha hvitvin til de gamle tantene. :) Både røkt makrell og tunfisksalat går er jo godt med vin til, selv om jeg har litt vanskelig for å se for meg én vin som kan være god til begge deler.

Det tryggeste i sånne tilfeller synes jeg er å spørre om tips på polet, men du kan kanskje prøve noe sånt som denne, mtp. at gamle damer (i hvert fall de jeg kjenner ;)) gjerne ikke liker knusktørre viner. Jeg synes i hvert fall denne fungerer godt til røkt fisk, og litt sødme er jo ikke dumt til salt mat (om nå tantene gjerne vil ha vin til spekesilden), dessuten har den samtidig såpass syre at den ikke oppleves som emmen.

Tusen takk for svar!

Vann blir det på bordet!

Men jeg tar med meg vin-tipset.....har printet det ut!

Jeg må bare si at når man får et slikt vin-tips.......så sånne som meg tro på det,- å det skal jeg få mine tanter til å gjøre også. :)

Hjertelig!

Skrevet
Tusen takk for svar!

Vann blir det på bordet!

Men jeg tar med meg vin-tipset.....har printet det ut!

Jeg må bare si at når man får et slikt vin-tips.......så sånne som meg tro på det,- å det skal jeg få mine tanter til å gjøre også. :)

Hjertelig!

Altså, jeg har ikke prøvd dette ut, jeg bare tenkte høyt om noe jeg tror kan funke. ;) Men vinen i seg selv er god den, altså.
Skrevet
Altså, jeg har ikke prøvd dette ut, jeg bare tenkte høyt om noe jeg tror kan funke. ;) Men vinen i seg selv er god den, altså.

Tusen takk for dine tanker!

Det er absolutt mulig at de vil ha vann til maten. :)

I motsatt fall har jeg et fint tilbud ang vin nå.

Det er slettes ikke enkelt med gamle tanter.

:lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...