Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 For ca 2 mnd siden fikk jeg plutselig vondt nederst i korsryggen og litt ut "på siden" når jeg var ute og gikk tur. I starten var det bare vondt i ryggen og kun ved bestemte bevegelser (bøye/vri), men etter noen dager begynte smerten å stråle nedover på baksiden av lårene og. I starten vekselsvis på begge sider, før det etter ca 1 uke "sentraliserte" seg i høyre ben. Smertene i korsryggen ble bedre, men det gjør vondt fra midt i rumpeballen på høyre side og nedover benet (mest på utsiden) og helt ned i leggen. Smertene er verre når jeg har gått en del, og det gjør vondt i kneet når jeg f.eks skal gå ned en trapp (kjens veldig stivt). Det gjør minst vondt om morgenen når jeg har ligget i ro. Det gjør vondt (i benet) når jeg sitter, spes. om jeg lener meg litt framover. Jeg hadde en liten bedring en ukes tid, når jeg var mer i ro. Gikk bare korte rusleturer på en slett plen. Men så prøvde jeg å gå litt lengre, og da satte det inn igjen. Så nå er jeg tilbake på start igjen... Jeg har vært på CT, og der var det ikke noe å se. Altså ingen prolaps. Jeg har også vært hos osteopat, men det kommer lite ut av det. Han sier det ikke er bekkenlåsning, men jeg er ikke så sikker... Kan nevne at jeg ikke har vært gravid. Jeg har nå bestilt time hos kiropraktor, men er litt engstelig.. Osteopaten sier at jeg kommer til å bli "stupdårlig" om jeg går til kiropraktor fordi jeg har et sentralnervesystem som overreagerer på alt (er generelt ganske svekket pga en ulykke i ungdommen, og har vært inaktiv lenge). Håper noen har noen kloke ord til meg. Kanskje noen som kjenner seg igjen?
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Hørtes likt ut til hva jeg har. Og jeg har lavtliggende prolaps, ganske liten engentlig på ene siden. I papirene står det at det ikke skal stråle, men jeg kan undesrkrive på at det gjør det garangtert. Mitt prolaps vistes ikke på CT, tok faktisk flere bilder uten at det kom frem noe. Men MR viste prolaps mellom 4\5 som er ganske lavt. På meg stråler det gjerne ut i "baken" og nedover på motsatt fot. Så det ligger antakelig å klemmer på noen nerver av og til på ene siden. Kan og komme fra isjas eller falsk isjas. Jeg har falsk isjas på ene siden. Smertene ligger mest i hele halvdel av "skinka"\ "baken". Med klare pungter som gjør svært vondt. Smertene går nedover langs utsiden av benet, inn mot kne og videre langs leggen og utsiden av fotbladet + noe under foten. Kan være svært intense smerter til tider + at det føles nummen og litt stivt nedover benet spessielt. Var en flink fysioterapaut spessialist som fant ut dette. Hverken lege, ortoped eller kiropraktor fant ut av dette tidligere. Med den falske isjasen fikk jeg beksjed at å bade i varmt vann var effektivt på å løse opp muskelaturen. På meg virker det greit noen dager men kommer raskt tilbake. Har forsøkt nåler men har desverre ikke hatt langtidsvirkning ennå. Men kanskje jeg trenger flere behandlinger for at det skal virke. Har akkurat hatt noen timer med vakumbehandling som jeg er veldig spent på om virker bedre og lengre. Smertene i kneet kan komme av slitasje i brusken under kjesjelet. Mest merkbart da er knekkelyd inne i kneet (ikke nødvendigvis knekking, jeg har et kne med og et uten knekkelyd) Og at det er vondt å gå opp og ned i trapp eller bakker. Beste trening jeg har hatt til det er trening hos fysioterapi hvor en spessielt trener styrke på balangse og sidemusklene. Nåler med eller uten strøm lindrer gjerne smertene veldig godt (i allefall på meg) Så det kan være en eller flere ting plagene dine kommer av. Men kanskje du har noen flere ideer. Er viktig å få riktig diagnose tidlig, slik at du får riktig trening. Som du ser så har jeg flere plager samtidig, men det er siden det tok mange år før jeg ble grundig undersøkt og fikk følgeplager i tillegg pga feil behandling. De som kan undersøke slikt er MR bilde. Ortoped sessialist gjør en mye grundigere undersøkelse en en lege. Fysioterapaut spessialist er også et alternativ. Men det er ALTID viktig å komme til flinke folk. De som er flinkest er gjerne også flinkest til å forklare på en "folkelig" måte og gi et grundig svar\ beskrivelse på papiret også er min erfaring. Ønsker deg lykke til.Håper du får god og riktig undersøkelser og behandlinger.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 TS her. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg så grundig! Jeg kan dessverre ikke ta MR p.g.a at jeg har metall i kroppen.. Jeg leste et sted, som du også sier, at det kan være mindre prolapser som ikke synes på CT, men som de ser på MR. Men osteopaten påstår hardnakket at når det ikke synes på CT så er det ikke det.. Jeg tipper han rett og slett ikke vet dette. Er det sånn at du har smerter fra prolapset på den ene siden, og smerter fra falsk isjias på den andre? Merker du noen forskjell på hvordan smertene arter seg på de to sidene, f.eks med tanke på aktivitet/gange? Er det bedre om morgenen og sånn at det blir verre når du går, eller motsatt? Når du var hos kiropraktor, fant han noen låsninger hos deg? Jeg håper vakumbehandlingen hjelper deg! Så vondt å gå sånn, spes. når man har andre ting i tillegg. Som om det ikke skulle være nok.. Lykke til til deg og!!
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Er det sånn at du har smerter fra prolapset på den ene siden, og smerter fra falsk isjias på den andre? Merker du noen forskjell på hvordan smertene arter seg på de to sidene, f.eks med tanke på aktivitet/gange? Er det bedre om morgenen og sånn at det blir verre når du går, eller motsatt? Når du var hos kiropraktor, fant han noen låsninger hos deg? Jo det stemmer at jeg har falsk isjas på ene siden og prolaps på andre siden. Etter 3 CT av ryggen som viste ingenting og 2 MR av ryggen som viste prolaps. Tror nok jeg at jeg kan si at MR viser klarere også små prolapser en CT. (Har og tatt 2 CT av et kne som viste ingenting og 3 MR som viste skade av samme kne...! ) Tror jeg da kan si at jeg har fått litt egenerfaring med slike bilder vil jeg tro... Men lege er jeg ikke.. Eneste gang jeg har vondt fra morgenen av er om jeg våkner med ryggvondt. Men det er gjerne stivhet\ knute \ låsning i musklene lengre opp i ryggen. En blir jo litt overspent i muskelaturen med tiden når en går med smerter over tid. Ellers er jeg gjerne BEST på morgenen både i rygg, hofte og ben. Ut over dagen blir det ofte verre. Kommer litt an på aktiviteten. Mye gange, spessielt på hardt underlag er som å be om smerte. På prolaps siden kjenner jeg en stråling fra rygg og ut i "baken"\ hoften og litt nedover utsiden av benet. Verst i hoften. Kan vere litt vondt å sitte direkte på baken de dagene det er verst. På den siden falsk isjas er. Er det mer konstante smerter hele tiden. Ligger som en knute et sted inni baken. Fikk forklart veldig godt av en fysioterapi spessialist at en har trekantformede muskler i hofte\bak parti som ligger litt over hverandre, bredest øverst og går ned i en spiss. Disse går rundt nerver og ben. Er disse irriterte hovner de litt opp og blir såre og presser på alt som er inni der. (vanskelig å beskrive uten bildet, men håper du forstår litt av det) Smerten her er mer gnagende\ intens og går som en rem\tau nedover utsiden av hofta, kne, legg, ankel og utsiden av fotbladet. Hmm.. kan kanskje sammenlignes litt med intens gangsperre. (løpe 4 mil uten å strekke ut etterpå) Begge deler er varierer på hvor vondt det er. Enkelte dager er det riktig ille, andre dager merker jeg bare svak "murring" Å sitte lenge, fek. i bil er engentlig det vondeste. Gange på hardt underlag gjør smertene værre. Kiropraktoren rørte meg knapt nok, så jeg vet ikke om han fant låsninger. Han ble litt "skremt" tror jeg, siden jeg har flere diagnoser. Men nesten vær gang jeg gjør strekkøvelser for ryggen (opplegg fra fysioterapaut for avspenning) raser det i knekking fra nakke og helt ned i bekken. Mest nederste del. Ikke vondt da men blir litt susete like etterpå. Fordelen jeg har hørt med disse plagene er at små prolapser gjerne går over av seg selv over tid. En må da prøve å ikke gjøre ting slik at det blir værre. Løse opp muselaturen rundt slik at ikke en får spenninger i et stort område rundt også.( en avlaster gjerne de områder av kroppen som er vodt og får smerter andre steder på grunn av det) Den falske isjasen kan også gå over med tiden. Her er det muskelatur som er overspent. Får en løst opp i dette skulle jeg tro smertene og blir borte.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Hei, og takk for svar igjen! Det er iallefall bra at du er positiv! Jeg tror det er veldig viktig. Det som er noe av det verste med slike plager er at det ofte er vanskelig å si akkurat hvor feilen sitter, og så blir en gående rundt med en masse usikkerhet. Jeg er vanligvis ganske hardfør av meg, men siden jeg har så mange andre plager og sykdommer nå, så føler jeg liksom at det går i ett. Jeg føler jeg har fulltidsjobb bare med å holde orden på alt som feiler. Det er også vanskelig at det synes som litt tilfeldigheter hvor man havner hen, og hvilken diagnose man får.. Allmennlege, fysioterapaut, kiropraktor, osteopat mm. tenker alle forskjellig.. Jeg er også forvirret med tanke på hva jeg kan/ikke kan gjøre av bevegelser og trening.. Håper jeg får mer klarhet i det etterhvert. Jeg engster meg litt for at den kiropraktoren skal begynne å "bryte" på meg og kanskje gjøre ting verre.. men samtidig ønsker jeg en second opinion. Får håpe han vet hva han gjør.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Hei, og takk for svar igjen! Det er iallefall bra at du er positiv! Jeg tror det er veldig viktig. Det som er noe av det verste med slike plager er at det ofte er vanskelig å si akkurat hvor feilen sitter, og så blir en gående rundt med en masse usikkerhet. Jeg er vanligvis ganske hardfør av meg, men siden jeg har så mange andre plager og sykdommer nå, så føler jeg liksom at det går i ett. Jeg føler jeg har fulltidsjobb bare med å holde orden på alt som feiler. Det er også vanskelig at det synes som litt tilfeldigheter hvor man havner hen, og hvilken diagnose man får.. Allmennlege, fysioterapaut, kiropraktor, osteopat mm. tenker alle forskjellig.. Jeg er også forvirret med tanke på hva jeg kan/ikke kan gjøre av bevegelser og trening.. Håper jeg får mer klarhet i det etterhvert. Jeg engster meg litt for at den kiropraktoren skal begynne å "bryte" på meg og kanskje gjøre ting verre.. men samtidig ønsker jeg en second opinion. Får håpe han vet hva han gjør. Gjest som svarte tidligere. Kjenner veldig godt til problemstillingen med at det er tilfeldigheter hvor en havner hen, diagnoser og hvor flinke\dorlige undersøkelser en får. Har fått rimelig motstridende beskjeder selv,, ganske forvirrende og frustrerende. Og ja det er til tider en fulldagsjob bare med å holde orden på disse "tingene". Har brukt svært mye tid selv på å forsøke komme frem, få greie på ting og ikke minst forsøke å få fortgang på div undersøkelser og komme igang med trening. Kjenner og til den usikkerheten med hva en kan\ kan ikke gjøre av trening og belastninger. Kan variere veldig på hvor en kommer. Der er jo diagnosen viktig med tanke på riktig trening. Derfor er det vedlig viktig at en finner en terapaut en føler seg trygg på. Som hører på deg, er innterisert å få deg bra igjen, som blir kjent med deg, vet dine begrensninger, når en kan stå på\presse på og når en må ta det med ro, eller bremse opp osv. Har vært hos flere selv og langt fra alle er like fornuftig og bra. Men nå tror jeg at jeg har funnet en som har disse egenskapene,, håper. Har også flere diagnoser å ta hensyn til, så jeg kjenner litt til det du skriver med å finne ut hva som hører til hva. Og hvilke påvirkning de har til hverandre. Kan være rimelig vanskelig til tider. Derfor fint om en kan "bli ferdig" med noe av det slik at det er færre diagnoser å tenke på og ta hensyn til. Jeg MÅ ha positivitet, ståpå vilje og humør for å komme igjennom dette. Har til tider gitt opp litt, da bar det rett i kjelleren, så det var dårlig medisin. Fant fort ut at skulle en komme videre og ha det bedre selv må en fokusere på alt som er fremgang, neste bøyg, neste undersøkelse og lete etter alt som er fremgang. Føle på seg selv om ting blir riktig eller feil. Er det feil må en gjøre noe med ting raskt, ikke vente. Er det ting en ønsker å få gjennomført av undersøkelser så MÅ`en presse på og ikke vente til at legen eller andre skal bruke tid på å finne ut ting (det kan ta tid ofte vet de rett og slett ikke noe om ting og gjør ingenting,, kan ikke ta kjansen på det). Kan trygt si jeg har endret noe på personligheten min. Fra å være "snill pike", si ja til det meste og ikke tørre stå på for hardt. Til å bli bestemt, klar og tydelig på hva jeg ønsker og ikke ønsker. Men samtidig være høfflig, smilende og hyggelig når en står på. (de fleste skjønner da fort at det en øsnker er å komme videre og at det er derfor en står på da... ellers blir en fort "stemplet") Håper du finner ut av plagene dine, slik at du får gjort noe med dem. Er viktig at du føler litt på det selv hva som blir riktig og hva som blir feil. Noe behandlig blir det smerte etter, men det skal gå over etter en gitt tid. Det kan behandleren svare deg på, hvilke smerter en event. kan få og hvor lenge de sitter i. Blir ting værre av behandling,,, timer og dager etterpå tyder det på at dette blir feil. (etter min erfaring) Slik som ved en fysioterapaut jeg hadde. Ble presset til ting jeg langt i fra var klar for pga. svært svekket muskelatur. Måtte tyne maksimalt for å gjennomføre øvelsene med store smerter + egentrening hjemme flere timer om dagen som gjorde at bena ble "gele" og smertefull resten av dagen. Fikk beskjed om bare å presse på og glemme smerten helt. Fy flate så vondt. Ble nesten helt ufør på de få mnd jeg var der. Endte med at jeg ikke klarte gå noe som helst og havnet helt på krykker og kunne ikke kjøre bil lengre. Viste seg senere at jeg hadde hatt "rett" hele tiden med at det var noen diagnoser som ikke var funnet og at disse ble værre av overbelasning. Skulle engentlig ha trent helt uten smerte i et svært rolig tempo. Er derfor veldig viktig at en må føle på seg selv hva som føles riktig. Ønske deg lykke til. Håper du får riktig behandling og blir smertefri om ikke så altfor lenge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå