Gå til innhold

Herpes utbrudd..

Fremhevede innlegg

Gjest Jente88
Skrevet

Jeg har mitt 3 herpesutbrudd på 1 år nå. Det første var helt jævlig og foregikk i skjeden, på leppene, på klitten og over alt rundt... Det andre var plutselig i og rundt rumpa, vondt,. men mye mindre vondt enn første gang.

Nå har jeg fått 3 sårblemmer på rekke, et stykke utenfor tissen.. heldigvis da.

Men det gjør vondt. Det gjør vondt å tørke seg, gjør vondt å ha på truse, bukse osv.. Er det noe jeg kan gjøre for å få dem fortere vekk utenom den "medisinen" man skal ta med en gang? Og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at blemme skulle spre seg? For de kan vel det... Hmm... Er ikke noe gøy dette :(

Siste spm: Noen som vet hvor lenge etter sårene forsvinner at smittefaren kan være tilstedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå til legen, det er mitt beste råd mot herpesutbrudd. Selv har jeg ikke herpes 2 (dvs. herpes på kjønnsorganene) slik som deg, men jeg har herpes 1 (leppene, dvs. i ansiktet) som jeg fikk da jeg var liten, og jeg får resept som gjør at prosessen går raskere og virker noe lindrende.

Når sårene slutter å væske, og tørker inn, pleier som regel smittefaren å være over, men personlig er jeg svært forsiktig med å f. eks kysse min kjære på munnen til jeg vet at smittefaren er helt borte.

Uansett, det er svært vondt (får store sår på leppene, har også fått på haka og i pannen), og jeg kan omtrent ikke tenke meg hvor vondt det må være å få det nedentil. For å unngå smitte, berør sårområdene så lite som mulig, vask deg omhyggelig hver eneste gang du tar på krem, evt. skulle komme borti sårene, og gi det tid, rett og slett. Vet det er kjipt, jeg synes personlig det er utrolig kjipt å ikke kunne kysse kjæresten min i 5 dager når jeg har det på leppene eller haka, men om jeg peller blir det bare verre, og de kan spre seg (det har jeg fått smertelig erfare ved å få det på hake og i panna).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg har det heldigvis bare på leppen en gang i året eller mindre, men det som funker for meg er krem som fåes hos legen, går over mye fortere. Du kan også minimere utbrudd hvis du begynner behandlingen med en gang du kjenner at herpesen er på vei til å bryte ut (jeg opplever prikking i leppen). Ta på sårene så lite som mulig, og det kan være en idee å ikke tørke deg så mye med papiret og heller bare klappe forsiktig, det er mye skånsomere. Kan også være en ide å skylle bort i dusjen hvis det er en mulighet, for så å klappe forsiktig der nede med et håndkle? Er vel verdt et forsøk for at du ikke skal rive av noen skorper og liknende. d tar det jo tross alt lenger tid for at du blir bedre.

Du er ikke smitsom med mindre du har veskende sår, men har du skorper er jo sansynligheten stor for at noen av de sprekker når du har sex. Jeg ville ventet til alt var helt borte igjen før du har sex. Tror heller gutten vil vente en ekstra uke med sex enn å få herpes...

vask hendene hver gang du har vært i nærheten eller tatt på sårene dine, veldig viktik for å hindre spreding. Kast og kremmer, spåper og linknende når det har gått bort igjen, hvis det er en mulighet for at viruset har kommer på det. Da slipper du å smitte deg selv gjen med herpes og få nytt utbrudd :)

lykke til, håper du blir frisk snart :)

Skrevet
Jeg har mitt 3 herpesutbrudd på 1 år nå. Det første var helt jævlig og foregikk i skjeden, på leppene, på klitten og over alt rundt... Det andre var plutselig i og rundt rumpa, vondt,. men mye mindre vondt enn første gang.

Nå har jeg fått 3 sårblemmer på rekke, et stykke utenfor tissen.. heldigvis da.

Men det gjør vondt. Det gjør vondt å tørke seg, gjør vondt å ha på truse, bukse osv.. Er det noe jeg kan gjøre for å få dem fortere vekk utenom den "medisinen" man skal ta med en gang? Og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at blemme skulle spre seg? For de kan vel det... Hmm... Er ikke noe gøy dette :(

Siste spm: Noen som vet hvor lenge etter sårene forsvinner at smittefaren kan være tilstedet?

Jeg har Herpes type 2 og vet akkurat hvor jævlig plagsomt og smertefullt dette kan være. I betynnelsen etter smitte hadde jeg hyppige utbrudd men nå har jeg vært heldig og har ikke hatt utbrudd på noen år. Jeg vet kun om medisinen som jeg tok og som var effektiv. Jeg vet ikke hvor lenge etterpå at smittefaren kan være tilstede men faren for å smitte er når det er utbrudd og den gule væsken i sårene er i full blomstring for å si det sånn. En medfølende hilsen fra en som vet at dette ikke er noe gøy

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Jeg har også fått herpes 2,å har aldri hatt det så vondt som jeg har det nå. Ville heller født ti ganger enn det h****e her:(

• 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...