Gå til innhold

Reise med pass og flybillet i ulikt navn


Gjest Gjest_Kari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*

Jeg bestilte flybilletter for lenge siden, og kom plutselig på at de ble bestilt i mitt gamle etternavn. Siden den gang har jeg fått nytt pass i nytt navn.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre nå. Jeg ser på Ryanair sine sider at det koster 1000,- (?) å endre navn på billetten. Jeg syns det er utrolig mye penger for en enkel navneendring, og jeg må si det fristende å forsøke å komme seg unna dette.

Spørsmålet mitt er da, hvis man sjekker inn på nett (sånn som man kan gjøre på Ryanair, ikke sant?), vil det da være noen som sjekker reisedokument og pass opp mot hverandre? Jeg har fortsatt førerkort i mitt gamle navn, som kan brukes som legitimasjon eventuelt (ja, jeg vet, det er heller ikke bra å kjøre rundt med førerkort i feil navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk
Spørsmålet mitt er da, hvis man sjekker inn på nett (sånn som man kan gjøre på Ryanair, ikke sant?), vil det da være noen som sjekker reisedokument og pass opp mot hverandre?

Ja, minst to ganger. Og alt må stemme opp mot hverandre, hvis ikke får du ikke gå ombord.

Jeg har fortsatt førerkort i mitt gamle navn, som kan brukes som legitimasjon eventuelt (ja, jeg vet, det er heller ikke bra å kjøre rundt med førerkort i feil navn).

Førerkort fungerer ikke som legitimasjon hos Ryanair. Den eneste legitimasjonen de godtar av nordmenn er pass. Dette fordi det er den eneste formelt gyldige legitimasjonen for nordmenn i utlandet.

Det enkleste er å gå for navneendring i billetten. Da får du ihvertfall bli med flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis får du ikke bli med flyet. Det kan til og med skje hvis det bare er skrevet én bokstav feil på flybillettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*

Jeg burde kanskje ikke svare for jeg har egentlig ikke peiling, men vet noen flyselskaper er kjempestrenge på dette - andre ikke. Uansett - ved innsjekking på nett og hvis man selv printer ut bagasjelapper i selvbetjening er det eneste stedet de sjekker på vei ut til flyet - da må man vise boardingkort (som man selv har printet ut) og pass.

Så da vil jeg tro det er litt tilfeldig hvor nøye vedk. som står der sjekker at navnene er de samme begge steder. Og hva som skjer om de oppdager at det ikke er det - nei, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en flytur i Norge? Sånn at du strengt tatt ikke trenger pass? Da hadde jeg fint satset på å bare bruke førerkortet som legitimasjon. De sjekker ikke opp om du egentlig heter dette lenger. Det hadde også fungert helt fint om du hadde skiftet navn, men ikke skaffet deg nytt pass ennå.

Om det er til utlandet blir vel alltid pass sjekket opp mot reisedokumentene (?), men om du har legitimasjon i tillegg som kan bevise at du het dette før kan det også gå bra. Ville ringt Ryanair og hørt. (Men det er vel en viss sjanse for at de sier du må bytte navn på billetten uansett, fordi de vil tjene penger...)

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en flytur i Norge? Sånn at du strengt tatt ikke trenger pass? Da hadde jeg fint satset på å bare bruke førerkortet som legitimasjon. De sjekker ikke opp om du egentlig heter dette lenger. Det hadde også fungert helt fint om du hadde skiftet navn, men ikke skaffet deg nytt pass ennå.

Om det er til utlandet blir vel alltid pass sjekket opp mot reisedokumentene (?), men om du har legitimasjon i tillegg som kan bevise at du het dette før kan det også gå bra. Ville ringt Ryanair og hørt. (Men det er vel en viss sjanse for at de sier du må bytte navn på billetten uansett, fordi de vil tjene penger...)

Det er utenlands (innen Europa).

Jeg glemte å nevne i startinnlegget at jeg selvsagt har kopi av navneendringsattest i lommeboken. Tenkte at jeg kunne vise dette hvis det skulle bli problemer.

Jeg tenker nesten at det ikke er vits å ringe dem, siden de, som du sier, vil tjene mest mulig penger. Spesielt siden det er Ryanair, som tar betalt for alt mulig. Men hvis det faktisk er sånn at de kan nekte meg å komme på flyet, må jeg jo vurdere å betale de sure pengene.

Takk til dere andre som har svart også. Er også interessert i flere svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Når du sjekker inn på nettet så står det spesifikt at alle opplysningene du oppgir der må stemme overens med opplysningene dine i passet ditt. I tillegg så står det at de ikke godtar noen annen legitimasjon enn pass, og at du kan bli nektet ombordstigning hvis opplysningene ikke samsvarer med hverandre.

Om de godtar papirer på navneendring er vanskelig så si, du må nesten bare spørre. Men slik jeg ser det så er det bedre å betale 1000 kr ekstra enn å risikere å stå igjen når flyet letter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muppet

Her skal du ikke ta sjangsen på å komme med, selv om du har med bevis på bytte av navn.

Du kontakter RyanAir, og betaler mellommlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000,- er da virkelig ikke mye, veid opp mot at du kanskje har betalt 5-6000,- for en reise du kanskje ikke får bli med på.

Ville ringt ryanair og hørt.

Nå vet ikke jeg hvor mye nødpass koster, men du kna jo evt. late som om du har glemt passet hjemme å få nødpass.

Men ring Ryanair og hør med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reiste til hellas, med fly bytte i praha , men ulikt navn i pass og billett... gikk greit det, ingen som reagerte :P

kan hende jeg bare hadde flaks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
jeg reiste til hellas, med fly bytte i praha , men ulikt navn i pass og billett... gikk greit det, ingen som reagerte :P

kan hende jeg bare hadde flaks..

Men reiste du med Ryanair?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det husker jeg faktisk ikke :S er ryanair strengere enn andre? de har jo litt andre regler på saker og ting da. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
det husker jeg faktisk ikke :S er ryanair strengere enn andre? de har jo litt andre regler på saker og ting da. ..

Ryanair er MYE strengere enn de fleste andre flyselskaper. Mye av inntekten deres kommer fra feil folk gjør som de må betale dyrt for (som f.eks å bestille billett i feil navn), og de er veldig firkantet hvis man har gjort en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så også at når darlingen her skulle bestille fly hjem til norge nå at det koster ca 100 kr pr bag han tar med seg , i tillegg til prisen man får oppgitt som flybillett pris.. de er noen luringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000,- er da virkelig ikke mye, veid opp mot at du kanskje har betalt 5-6000,- for en reise du kanskje ikke får bli med på.

Ville ringt ryanair og hørt.

Nå vet ikke jeg hvor mye nødpass koster, men du kna jo evt. late som om du har glemt passet hjemme å få nødpass.

Men ring Ryanair og hør med de.

Jeg får vel bare ringe Ryanair. Jeg syns nå 1000,- er ganske mye penger (hvertfall for meg), spesielt tatt i betraktning at billettene ikke kostet så mye mer tur-retur. Billettene ble bestilt for såpass lenge siden nettopp fordi jeg da hadde sjansen til å få tak i billige billetter.

Å skulle søke om falsk nødpass er ikke aktuelt for meg. Ønsker ikke å lyve eller lure noen for å få til dette.

så også at når darlingen her skulle bestille fly hjem til norge nå at det koster ca 100 kr pr bag han tar med seg , i tillegg til prisen man får oppgitt som flybillett pris.. de er noen luringer..

Jeg har alltid visst at Ryanair tar betalt for alle mulige ekstrating som er inkludert andre steder. Men jeg kunne gjerne betale 100,- for bagasje, noe jeg også har gjort, men å betale nesten like mye for navneendring som jeg betalte for billetten, blir ganske ekstremt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig!!

det burde vært en del av servicen !

nesten billigere å avbestille . å heller bestille noen nye tilbuds billetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ganske forståelig med den sikkerheten som er.

Det er mye vi kan si er uforståelig, men hvis man tenker etter så er det kanskje nødvendig. Hva hvis du faktisk hadde vært en terrorist med gamlenavnet, men bytta til nytt etternavn ? :P Skjønner ?

RyanAir tar peng for alt mulig, sist jeg hørte skulle de ta penger for at man sjekker inn for turen sin også. Skal bruke RyanAir for første gang om 2 uker... har allerede på følelsen av at jeg savner KLM . =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at Norwegian tar 300,- for navneendring. Jeg forventet meg et slikt gebyr, og det er helt greit å betale noe, det er mer det at Ryanairs høye gebyr provoserer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RyanAir tar peng for alt mulig, sist jeg hørte skulle de ta penger for at man sjekker inn for turen sin også. S

:skratte:

er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg om jeg maser litt nå, men jeg leste dette på Ryanair sine sider:

There is a name change fee per person. No fare difference is charged when changing a passenger name only.

Jeg tolker den siste setningen til å bety at man må betale for å endre navn, men at det ikke betales noe mer for selve reisen? :klø: Er dette riktig forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...